Franse bon

Deurmat

MF'er
13 feb 2003
88
0
Nijmegen
Laatst heb ik een boete gehad in Frankrijk. Ik rij Revin uit, bij bordje einde bebouwde kom trek ik netjes op naar 80. Vervolgens op de brug zie ik een bordje 60 staan, dus ik verlaag mijn snelheid naar 60. Ik passeer een zijweg naar links, wat volgens mij in Nederland betekent dat de maximum snelheid weer terug gaat naar normaal (80 dus), dus ik ga weer 80 rijden (okee, iets harder O-) ).

Wordt ik 500 m verderop (vlak voor het bordje met max snelheid 90) aangehouden door een gendarme. Ik in mijn beste frans (wat tamelijk beperkt is) uitgelegd dat ik geen frans spreek, waarop hij in zijn beste engels (net zo slecht als mijn frans) zegt: "your speed 88, maximum speed 60, you pay 90 euro now". Ik heb maar betaald, volgens mij heeft het geen zin om met zo'n taalbarriere een discussie op te gaan zetten. Maar ik wil voor dat bedrag eigenlijk wel bezwaar maken, volgens de nederlandse regels reed ik gewoon netjes. Heeft iemand ervaring met brieven naar de franse politie?
 
Laatst heb ik een boete gehad in Frankrijk. Ik rij Revin uit, bij bordje einde bebouwde kom trek ik netjes op naar 80. Vervolgens op de brug zie ik een bordje 60 staan, dus ik verlaag mijn snelheid naar 60. Ik passeer een zijweg naar links, wat volgens mij in Nederland betekent dat de maximum snelheid weer terug gaat naar normaal (80 dus), dus ik ga weer 80 rijden (okee, iets harder O-) ).

Wordt ik 500 m verderop (vlak voor het bordje met max snelheid 90) aangehouden door een gendarme. Ik in mijn beste frans (wat tamelijk beperkt is) uitgelegd dat ik geen frans spreek, waarop hij in zijn beste engels (net zo slecht als mijn frans) zegt: "your speed 88, maximum speed 60, you pay 90 euro now". Ik heb maar betaald, volgens mij heeft het geen zin om met zo'n taalbarriere een discussie op te gaan zetten. Maar ik wil voor dat bedrag eigenlijk wel bezwaar maken, volgens de nederlandse regels reed ik gewoon netjes. Heeft iemand ervaring met brieven naar de franse politie?

dit lijkt mij een onbegonnen zaak, heb jij wel netjes een bekeuring gekregen dan?
 
Je reed in frankrijk, je moet daar deelnemen volgens de verkeersregels aldaar. Als je die daar de regels overtreed moet je dus gewoon dokken als ze je betrappen. Want per land verschillen de verkeersregels nogal.
 
Ik passeer een zijweg naar links, wat volgens mij in Nederland betekent dat de maximum snelheid weer terug gaat naar normaal (80 dus), dus ik ga weer 80 rijden (okee, iets harder O-) ).

Is dat zo? Wist ik nie :) Vraag me wel af of dat echt zo werkt, ik kan het me niet herinneren van m'n rijlessen, en eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat het zo werkt. Volgens mij gaat de "oude" snelheid, 80 in je voorbeeld, pas weer in bij een "einde 60" bord. Maar goed.. dat doet er niet zo veel meer toe, de boete is er. Ik zou geen bezwaar gaan maken, volgens mij haal je dat er nooit uit, al win je het. Alleen de kosten voor het laten vertalen van een bezwaarschrift door een juridisch tolk is waarschijnlijk al duurder ;) Maar mocht je het gaan doen, succes !
 
Is dat zo? Wist ik nie :) Vraag me wel af of dat echt zo werkt, ik kan het me niet herinneren van m'n rijlessen, en eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat het zo werkt. Volgens mij gaat de "oude" snelheid, 80 in je voorbeeld, pas weer in bij een "einde 60" bord. Maar goed.. dat doet er niet zo veel meer toe, de boete is er. Ik zou geen bezwaar gaan maken, volgens mij haal je dat er nooit uit, al win je het. Alleen de kosten voor het laten vertalen van een bezwaarschrift door een juridisch tolk is waarschijnlijk al duurder ;) Maar mocht je het gaan doen, succes !

als je op een 80km/h weg rijdt, en er staat een rond bord met rode rand met daarin 60, dan is dat geldig, tot er een zijweg komt, daarna mag je weer 80 (als er na de zijweg natuurlijk geen bordje 60 weer staat).

met zone's werkt dit volgens mij anders.
 
Is dat zo? Wist ik nie :) Vraag me wel af of dat echt zo werkt, ik kan het me niet herinneren van m'n rijlessen, en eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat het zo werkt. Volgens mij gaat de "oude" snelheid, 80 in je voorbeeld, pas weer in bij een "einde 60" bord. Maar goed.. dat doet er niet zo veel meer toe, de boete is er. Ik zou geen bezwaar gaan maken, volgens mij haal je dat er nooit uit, al win je het. Alleen de kosten voor het laten vertalen van een bezwaarschrift door een juridisch tolk is waarschijnlijk al duurder ;) Maar mocht je het gaan doen, succes !
Stel, ergens staat een bord 60 langs een doorgaande weg (geen zonebord, maar gewoon 60). 200 meter na het bord bevindt zich een zijweg. Je komt vanuit die zijweg de hoofdweg opgereden. Hoe moet je dan weten dat 200 meter links van je een bord 60 staat?

Buiten de bebouwde kom is het in principe 80 (100 voor autowegen) tenzij anders aangegeven. Als je dus een weg oprijdt waar een andere snelheid geldt, maar je ziet geen borden staan die dit aangeven dan is het in principe dus 80.
 
als je op een 80km/h weg rijdt, en er staat een rond bord met rode rand met daarin 60, dan is dat geldig, tot er een zijweg komt, daarna mag je weer 80 (als er na de zijweg natuurlijk geen bordje 60 weer staat).

met zone's werkt dit volgens mij anders.
Pcies. Met zones blijft het 60 tot je een bord 'Einde zone' tegenkomt. Vandaar dat die dingen ook zo populair zijn bij ambtenaren. En vooral helemaal, hopeloos, verschrikkelijk, onvoorstelbaar bloed irritant. :( :r

[me]Orpheus háááát die zones. :( [/me]
 
Kut voor je dat je het bord 60 wel op die brug zag, maar niet de wout die erop stond te lazeren....

Neem aan dat je op die manier te grazen bent genomen... doen ze tegenwoordig veel in France.
Dus vakantiegangers, let op de viaducten!
 
Pcies. Met zones blijft het 60 tot je een bord 'Einde zone' tegenkomt. Vandaar dat die dingen ook zo populair zijn bij ambtenaren. En vooral helemaal, hopeloos, verschrikkelijk, onvoorstelbaar bloed irritant. :( :r

[me]Orpheus háááát die zones. :( [/me]
Met 30km zones in woonwijken kan ik wel leven. Maar die irritante 60-zones net buiten de bbk.... die zijn vaak zo onzinnig.

Ik ken dus wegen waar je 80 mag maar waar dat gewoon te hard is (smalle klinkerweg, bochten, bomen, kuilen, verzakkingen, woningen, uitritten, kinderen etc) en zones waar je maar 60 mag terwijl je daar juist op brede asfaltwegen rijdt die aardig overzichtelijk zijn.
 
Stel, ergens staat een bord 60 langs een doorgaande weg (geen zonebord, maar gewoon 60). 200 meter na het bord bevindt zich een zijweg. Je komt vanuit die zijweg de hoofdweg opgereden. Hoe moet je dan weten dat 200 meter links van je een bord 60 staat?

Buiten de bebouwde kom is het in principe 80 (100 voor autowegen) tenzij anders aangegeven. Als je dus een weg oprijdt waar een andere snelheid geldt, maar je ziet geen borden staan die dit aangeven dan is het in principe dus 80.

Tsja dat is wel logisch eigenlijk :) Ik heb niets gezegd, en wel wat geleerd O-)
 
Ik ben bang dat je, door meteen te betalen, je recht op bezwaar al hebt opgegeven.

Bovendien moet je dan een brief in het Frans schrijven (liefst nog leesbaar ook...) en zou je ook nog moeten weten hoe een bezwaarprocedure daar werkt. Dat staat bij ons meestal (verkort) op het bonnetje.
Je opmerking over het niet herhalen van dat bord is wel zinnig, maar dan moet je ook nog weten of het daar ook zo werkt.

Kortom: Ik snap je gevoel achteraf, maar het is een hoop moeite voor een onzeker resultaat. Gaat je aan tijd en frustratie al gauw meer dan die boete kosten....
 
Vertaling van een A4-brief naar het Frans door een juridisch vertaler komt op ongeveer 40-50 pleuro's geloof ik...

Dus echt rendement heeft het niet ben ik bang.


Overigens.. als men in Frankrijk ervan uitgaat dat er niet een bord na een kruising hoeft te staan zegt dat nog niets kwa verwarring over dat je dan niet zou weten dat als je op een nieuwe weg komt welke limiet geldt... als in de zijweg ook een bord 60 staat is alles weer gedekt.
 
Met 30km zones in woonwijken kan ik wel leven. Maar die irritante 60-zones net buiten de bbk.... die zijn vaak zo onzinnig.

Ik ken dus wegen waar je 80 mag maar waar dat gewoon te hard is (smalle klinkerweg, bochten, bomen, kuilen, verzakkingen, woningen, uitritten, kinderen etc) en zones waar je maar 60 mag terwijl je daar juist op brede asfaltwegen rijdt die aardig overzichtelijk zijn.
Pcies. In een woonwijk heb ik ook geen moeite met 30 (althans, niet zoveel O-) ). Maar met de huidige trend om aan het begin van de BBK een bord met 'Zone 30' neer te zetten wel. Net zo met 60 km. Er zijn best wegen waar 60 idd hard zat is. Maar de wegsituatie geeft daar dan over het algemeen wel aanleiding toe zodat een normaal denkend mens zoiezo al rustig aan doet. Maar met die zone borden worden ook heel veel wegen waar 80 een hele reële snelheid is tot 60 km gedegradeerd.
 
dit lijkt mij een onbegonnen zaak, heb jij wel netjes een bekeuring gekregen dan?

Ja hoor, een zorgvuldig geschreven bonnetje met netjes mijn moeilijke nederlandse naam en adres overgeschreven van de achterkant van een envelop.

Kut voor je dat je het bord 60 wel op die brug zag, maar niet de wout die erop stond te lazeren....

De wout was niet dom, die stond niet op de brug te lazeren maar na de bocht.

Ik ben bang dat je, door meteen te betalen, je recht op bezwaar al hebt opgegeven.

Het lijkt me heel sterk dat dit juridisch zo geregeld is. Dan zou op het bonnetje moeten staan: "Hierbij geef ik, Deurmat, bij goed verstand zijnde mijn recht op bezwaar tegen deze bekeuring op in ruil voor permissie om door te mogen rijden na 90 euro te hebben betaald aan agent Jean le Coq."

Vertaling van een A4-brief naar het Frans door een juridisch vertaler komt op ongeveer 40-50 pleuro's geloof ik...

Dus echt rendement heeft het niet ben ik bang.

En als ik de brief laat vertalen door een vriendin van me die vloeiend Frans spreekt (en schrijft?). Bij mijn weten hoeven bezwaarschriften niet in juristentaal.

Maar goed, ik schrijf gewoon die brief en we zien wel wat er van komt.

PS: inderdaad, die zone's zuigen nogal B|
 
Pcies. In een woonwijk heb ik ook geen moeite met 30 (althans, niet zoveel O-) ). Maar met de huidige trend om aan het begin van de BBK een bord met 'Zone 30' neer te zetten wel. Net zo met 60 km. Er zijn best wegen waar 60 idd hard zat is. Maar de wegsituatie geeft daar dan over het algemeen wel aanleiding toe zodat een normaal denkend mens zoiezo al rustig aan doet. Maar met die zone borden worden ook heel veel wegen waar 80 een hele reële snelheid is tot 60 km gedegradeerd.

:^

:(

Gebeurt allemaal in het kader van de "verkeersveiligheid" |( ... Ik vind het allemaal wel best, schijnbaar zullen er wel mensen zijn die erover nagedacht hebben.
 
En als ik de brief laat vertalen door een vriendin van me die vloeiend Frans spreekt (en schrijft?). Bij mijn weten hoeven bezwaarschriften niet in juristentaal.

Maar goed, ik schrijf gewoon die brief en we zien wel wat er van komt.
Tuurlijk ook OK.

Misschien dat franssen wel gevoelig zijn voor hoogdravend taalgebruik... zijn ze zelf ook niet vies van :P
 
Ik passeer een zijweg naar links, wat volgens mij in Nederland betekent dat de maximum snelheid weer terug gaat naar normaal (80 dus)

Is dat zo, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Maar als je in het buitenland rijd word je geacht de buitenlandse verkeersregels te kennen en je er aan te houden. Je hebt dus geen poot om op te staan.
 
Is dat zo, daar heb ik nog nooit van gehoord.

:^

Ik wist het ook niet echt, ik kon me wel IETS dergelijks herinneren van mijn rijlessen maar wist niet meer precies hoe de regel was. Voor de veiligheid hield ik me altijd maar in op dat soort stukken (als in: niet terug naar 80, maar gewoon 60 blijven rijden, duurt soms best lang :( )

Goed om te weten dus!
 
sorry jongens maar dat is verloren moeite... de Franse justitie is nogal anders dan de NL. Ik kan het weten: ik heb daar 21 jaar gewoont..Daar wordt iets minder (understatment)rekening gehouden met flut verhalen (ik bedoel het niet negatief voor je hoor..).
jij maakt absoluut geen kans !! |(
 
Ik ben bang dat je, door meteen te betalen, je recht op bezwaar al hebt opgegeven.

Jan, je moet echt eens terug de straat op ;)

Hij zal wel meteen moeten betalen, want hij heeft geen adres in Frankrijk (ga ik vanuit tenminste), dus parate executie. Werkt andersom ook. Een fransoos in Nederland moet ook meteen betalen bij staandehouding, doet hij dat niet of kan hij dat niet dan gaat motor/auto aan een kettinkje.
 
Gewoon net doen of je achtelijk ben.

Uhhh... Moi
Je ne parle pas de Francais.

Je mompeld wat frans, haalt je alo alo afleveringen weer voor je, en brabbeld dit ook uit en blijft hem strak aankijken. Hoogst waarschijnlijk zal je hierna in een franse cel belanden.
Maar geen nood. Zo kom je een keertje onder de gewone bevolking van frankrijk.

Kijk en zo kan het ook.


Ik heb zo een keertje 3 jaar in een Russisch cel gezeten. ;)
 
heb je wel een bonnetje gekregen eigenlijk :?

Een van ons was laatst ook aangehouden in frankrijk voor overschrijden van doorgetrokken streep, was normaal 90 euro maar hij kwam er vanaf met 20 euro. Wel zonder bonnetje O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan