Fuelkill switch op carburateur-fiets..

25 nov 2005
121
0
Voor ons is de KNMV SuperCup de opstap in de racerij. We zijn dus nieuw en weten nog niet precies hoe of wat. Nu hebben we de oude kampioensfiets van John Jansen (Suzuki GSX-R 600 SRAD) gekocht (lekker fietsie btw, en snel zat, kijk maar eens op Circuittijden in dit forum, John staat regelmatig bovenaan ;) ) maar deze "oldtimer" is nog niet 2007-reglementen-klaar, zeg maar ;)
In de reglementen van de KNMV staat dat wanneer er een brandstofpomp is gemonteerd er een systeem moet zijn gemonteerd wat ervoor zorgt dat de motor afslaat op het moment dat deze betrokken is bij een valpartij...

We hebben getest wat er gebeurt als we de draadjes van deze pomp (in de tankbodem) spanningsloos maken en rara... de motor blijft ruim 30 seconden nadraaien voordat hij sputterend en pruttelend afslaat. De brandstof die nog in de vlotterkamers zit wordt gewoon aangezogen en de motor blijft dus gewoon aan...totdat de vlotterkamers leeg zijn... enige echte, snelle manier van uitzetten is de rode tuimelschakelaar naast de gashendel...

Zijn er meer mensen met dit probleem (lees carburateur-fietsjes)? Zo ja, hoe heb je dit opgelost en zo nee, heb je een goed idee? GRAAG!!

We hebben zitten denken aan een dodemanstouwtje, zoals op een jetski, waterscooter speedboot en ander gemotoriseerd watersportspul. Maar ik zie het niet zo zitten om de hele tijd met zo'n slingeren krulsnoer aan mijn arm rondjes te rijden....

Ik heb (indianen)verhalen gelezen over de negatieve betrouwbaarheid van zo'n hellingshoek-schakelaar; bijvoorbeeld over het spontaan inschakelen (lees: brandstoftoevoer onderbreken) van het systeem bij hoge bochtsnelheden in combinatie met een zekere hellingshoek. Door het gyroscopische effect zou de schakelaar vals alarm geven en dan zit je met een probleem(pje) midden in een bocht! Iemand negatieve ervaring of juist niet?
 
Laatst bewerkt:
Hey Jorret, toch maar cuppen ;)

Heeft die "oude" SRAD niet gewoon een valschakelaar? Die dingen zijn overigens best betrouwbaar zolang ze niet naast het rubbertje liggen waar ze in horen te hangen (proefonvervindelijk vastgesteld). En ja, een motor die in een bocht afslaat is niet leuk...
 
Laatst bewerkt:
Hey Hans,

Ja we gaan Cuppen! Lijkt me helemaal te gek en wat professioneler dan de ZAC...

Over de killswitch:
We hebben Nimag gebeld en ook in het technisch manual gekeken maar kunnen niets vinden. De brandstofpomp aansturing komt direct uit de electronica-doos; er zijn geen tussenliggende zaken geinstalleerd!
Alleen op een SRAD 750 zit zo'n ding gemonteerd ivm de injectie zeggen ze...

Maar kort gezegd, jij had wel zo'n ding op je 600 SRAD? Dan gaan we er gewoon een halen (van een 750) en dan parkeren we die toch gewoon op dat ouwe hok!!

Effe offtopic:

Is het gelukt met je quickshifter ?
 
Volgens mij moet op zo'n srad echt wel gewoon een valschakelaar zitten hoor ... klinkt misschien beetje lullig maar leg ff een paar dekens op de grond, laat je motor draaien en leg hem voorzichtig neer kijk even op die afslaat , weet je het gelijk zeker ....

verder denk ik niet dat de knmv er echt op zal gaan letten aangezien ze er wel vanuit gaan dat zo goed als elke fiets die met de cup meedoet een valschakelaar heeft
 
Hey Hans,

Ja we gaan Cuppen! Lijkt me helemaal te gek en wat professioneler dan de ZAC...

Over de killswitch:
We hebben Nimag gebeld en ook in het technisch manual gekeken maar kunnen niets vinden. De brandstofpomp aansturing komt direct uit de electronica-doos; er zijn geen tussenliggende zaken geinstalleerd!
Alleen op een SRAD 750 zit zo'n ding gemonteerd ivm de injectie zeggen ze...

Maar kort gezegd, jij had wel zo'n ding op je 600 SRAD? Dan gaan we er gewoon een halen (van een 750) en dan parkeren we die toch gewoon op dat ouwe hok!!

Effe offtopic:

Is het gelukt met je quickshifter ?

Mooi, dan komen we jullie wel tegen. Volgens mij zat er wel één op mijn 98er SRAD, maar kan me vergissen. Maar niet al te druk om maken, is echt niemand die dat gaat controleren.

Met de quickshifter ben ik nog ff bezig, maar gaat wel lukken.
 
Volgens mij moet op zo'n srad echt wel gewoon een valschakelaar zitten hoor ... klinkt misschien beetje lullig maar leg ff een paar dekens op de grond, laat je motor draaien en leg hem voorzichtig neer kijk even op die afslaat , weet je het gelijk zeker ....

verder denk ik niet dat de knmv er echt op zal gaan letten aangezien ze er wel vanuit gaan dat zo goed als elke fiets die met de cup meedoet een valschakelaar heeft
't is wel verstandig dat je er een werkende valschakelaar op hebt zitten, kan veel blokschade voorkomen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan