fun aan legale snelheden

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Ik rij sinds twee jaar met een fazer 1000 uit 2003, maar die staat te koop wegens slecht voor mijn rijbewijs. Elke keer als ik ermee op stap ga scoor ik een foto, en het is sterker dan mezelf. De motor komt pas tot leven boven de 100, en dat is in eerste versnelling. Mijn laatste exploot kost me wellicht een paar weken rijbewijs...

Ik weet dat het 100% aan mezelf ligt, en dat je ook traag kunt rijden met een snelle motor, maar de verleiding is te groot voor mijn zwakke karakter.

Daarom : met welke motor kan je evenveel plezier hebben onder de legale snelheid? Ik heb een voorstel beet om de motor te wisselen voor een Pan European ST1100, maar ik vrees een beetje dat het plezier ook daar aan hogere snelheden te vinden is. Met mijn beperkt budget (ik wil er geen geld aan bijsteken) kom ik uit op ongeveer 2200€, en daarvoor zag ik de volgende opties :

BMW F650GS (of funduro, de single) : misschien eens leren offroad rijden?
Oldtimers : ik werk graag aan motoren, misschien een CB uit de jaren 70 of 80? Bol d'or? Ik heb al een basket case liggen, dus de motor moet rijklaar zijn.
Toermotor : R1100rt, pan european, maar is dat dan nog leuk?
Retro model : Kwak Zephyr of Suz Inazuma? is dat wat?
 
Yamaha MT03? Alhoewel dat ook nog steeds hard kan gaan, maar minder hard als een Fazer 1000. Of een (nieuwe) Yamaha SR400 en deze customizen
 
KTM Duke II? Zeker als je zelfs van sleutelen houdt lijkt me dat ideaal...
 
Als ik jou was zou ik een één of twee-cilinder proberen.
SV-650 en dat soort spul.
Trekt veel minder hoog in de toeren, maar heeft meer kracht (FUN) bij de lagere. })
Inazuma kun je ook proberen, maar misschien wat té weinig vermogen (naar mijn mening dan).

Model motor kan ik natuurlijk niet voor je bepalen, maar voor jouw situatie zou ik zeggen: hoe minder cilinders, hoe beter :Y
 
Verlaag niet de snelheid van je motor, maar verhoog de legale snelheid ;)

Heb je zeker fun!

tt%20circuit%20assen%20lucht%202_800.jpg
 
Als ik jou was zou ik een één of twee-cilinder proberen.
SV-650 en dat soort spul.
Trekt veel minder hoog in de toeren, maar heeft meer kracht (FUN) bij de lagere. })
Inazuma kun je ook proberen, maar misschien wat té weinig vermogen (naar mijn mening dan).

Model motor kan ik natuurlijk niet voor je bepalen, maar voor jouw situatie zou ik zeggen: hoe minder cilinders, hoe beter :Y
Heb je wel eens een SV gereden? Nou niet bepaald een powerhouse op koppel of pk's.

Ga je er langzamer mee rijden, jawel, maar dan vind ik de tip van een KTM toch een betere.
 
sorry hoor maar een fazer komt pas tot leven boven de 100 in z'n 1e?????

doe normaal man...
max van z'n 1e zal 110....120.... zeer beperkt leventje dus
 
een GOEDE enduro (Dus niet die bmw) denk aan de grotere merken die daarmee bekend zijn. zoals
Ktm,honda,husqvarna,suzuki,yamaha,kawasaki en dat soort merken.

En bij deze motoren komt het goed uit dat je van sleutelen houd.
dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. en kom je heel wat uitdagingen tegen.
 
sorry hoor maar een fazer komt pas tot leven boven de 100 in z'n 1e?????

doe normaal man...
max van z'n 1e zal 110....120.... zeer beperkt leventje dus

Jaaa weet ik wel, maar het is sterker dan mezelf. Topsnelheid is 265 op teller, en ik heb het soort karakter dat dat dan ook maar eens wil meemaken. Meerdere keren. Ik wil gewoon niet meer in die verleiding komen.
 
Ik rij sinds twee jaar met een fazer 1000 uit 2003, maar die staat te koop wegens slecht voor mijn rijbewijs. Elke keer als ik ermee op stap ga scoor ik een foto, en het is sterker dan mezelf. De motor komt pas tot leven boven de 100, en dat is in eerste versnelling. Mijn laatste exploot kost me wellicht een paar weken rijbewijs...

Ik weet dat het 100% aan mezelf ligt, en dat je ook traag kunt rijden met een snelle motor, maar de verleiding is te groot voor mijn zwakke karakter.

Daarom : met welke motor kan je evenveel plezier hebben onder de legale snelheid? Ik heb een voorstel beet om de motor te wisselen voor een Pan European ST1100, maar ik vrees een beetje dat het plezier ook daar aan hogere snelheden te vinden is. Met mijn beperkt budget (ik wil er geen geld aan bijsteken) kom ik uit op ongeveer 2200€, en daarvoor zag ik de volgende opties :

BMW F650GS (of funduro, de single) : misschien eens leren offroad rijden?
Oldtimers : ik werk graag aan motoren, misschien een CB uit de jaren 70 of 80? Bol d'or? Ik heb al een basket case liggen, dus de motor moet rijklaar zijn.
Toermotor : R1100rt, pan european, maar is dat dan nog leuk?
Retro model : Kwak Zephyr of Suz Inazuma? is dat wat?

Ik heb nog twee leuke Hyosung 125cc te koop staan.
 
Probleem voor mij is niet het sleutelen, dat komt wel goed, maar de lange afstandsmogelijkheden die je inlevert met een dikke 1cilinder.
 
Koop je een Opel Corsa 1.2 inplaats van een motor. Elke motor kan je te hard mee. Met gemak.
Of dat nu een CB500 of een S1000RR is. Doe een cursus verkeersveiligheid. Krijg je misschien af en toe last van een stemmetje in je hoofd dat zegt dat je er dood aan kunt gaan.
Ik vind het nogal een aparte methode om je gebrek aan zelfbeheersing aan te pakken door een andere motor te nemen.
 
Tja, een Bol d'Or uit 1982 haalt de 200 ook wel, kan je dus net zo goed je rijbewijs kosten. Al heb je met 140 wel het idee dat je aan het sturen bent of je leven er van afhangt. En waarschijnlijk is dat ook zo. Als je je motor aanpast, en ook een andere omgeving kiest, scheelt dat een heel eind. Een lichte, goed sturende machine op een smal dijkweggetje staat garant voor een hoop plezier tegen redelijk legale snelheden. Wat denk je van een yamaha SZR660?
 
Probleem voor mij is niet het sleutelen, dat komt wel goed, maar de lange afstandsmogelijkheden die je inlevert met een dikke 1cilinder.
Als je binnen een uur je rijbewijs al kwijt bent, lever je ook aardig in aan lange afstandsmogelijkheden :+

Verder, verkapt kijk mij eens ghostrideren op vrijdag-topic.
 
Heb je wel eens een SV gereden? Nou niet bepaald een powerhouse op koppel of pk's.

Ga je er langzamer mee rijden, jawel, maar dan vind ik de tip van een KTM toch een betere.

Jazeker heb ik een SV gereden, prima motortje.
En TS is volgens mij juist NIET op zoek naar een powerhouse op koppel of pk's.

Anders zou ik een VTR, TL, SV1000, Mille of iets in die richting aanbevelen, ook veel leuker onderin maar met m'n eigen VTR zit ik ook al vaak genoeg in de gevarenzone })
 
Als je binnen een uur je rijbewijs al kwijt bent, lever je ook aardig in aan lange afstandsmogelijkheden :+

Verder, verkapt kijk mij eens ghostrideren op vrijdag-topic.
:^

TS vertelde vroeger iedereen die het vroeg ook altijd dat hij beter zijn motorrijbewijs niet kon halen. 'Ik ken mezelf', dat soort mensen :+
 
Ik rij een Kawasaki GTR 1400, die gaat ook snel te hard.
Heb afgelopen winter voor 750 euro een Aprilia Pegaso erbij gekocht.
Een 650 eencylinder (expres zo'n beetje het tegenovergestelde van mijn Kawa).
Kleine weggetjes, zandpaden, stoppelvelden: veel lol onder de 50 km/u:)
Nadeel tot 100 heel erg leuk, daarboven wordt het snel minder.
 
Ach ik kachel met met 1 pitter KTM ook rustig 800 km op een dag weg.

Lange afstanden heeft toch meer te maken met (zit) comfort dan vermogen.
Kruissnelheden van +140 is dan geen optie, maar voor mij ook totaal niet nodig.

Ik vraag me wel af of TS moet blijven motorrijden. "Het is sterker dan mijzelf"
Ook op een ZZR1400 kun je rustig toeren. Met een SV of Duke kun je ook illegaal(rijbewijs verspelend) hard knallen op de binnenwegen. Maar de kracht van de goede motorrijder is toch om de gashandle dicht te houden op die plekken waar de verleiding groot is om hem helemaal open te draaien.
 
Hela hela,

Ik wil heus niet opscheppen hoor. Veel mensen vragen mij zelfs of ik nog met de motor rijd nu ik kinderen heb, maar daar krijgen ze een mooi antwoord op. En ik weet heus wel dat ik traag kan rijden met de Fazer, maar er zijn misschien andere motoren waar het leuker traag rijden is. "Ik ken mezelf"...heus niet, maar aangezien de motor voor mij puur hobby is, wil ik de keuze van motor ook zo leuk mogelijk maken, en de Fazer beantwoordt er niet aan omdat het vooral leuk is om dingen te doen die ik niet wil doen.

Dus is de vraag niet "Bescherm me tegen mezelf", maar "met welke motor kan je veel plezier hebben los van snelheid"
 
Terug
Bovenaan Onderaan