Fun enduro overweging

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Ik heb wat gezocht maar er nog niet veel over gevonden

Nu ben ik voornemens om een enduro voor erbij aan te schaffen. Niets geks, gewoon voor wat bospaden, zandwegen etc wat er nog mogelijk is in de buurt.

Eerst gekeken naar een lichte 125cc 2 takt en een enkele 4 takt. Wilde max 250cc.
Maar nu kwam ik ook nog de KTM E-XC tegen. Een elektrische motor.

Omdat ik toch al wat op zag tegen de relatief hoge kosten van het onderhoud, vroeg ik me nu af of dit mee gaat vallen bij een elektrische motor. Ik wil het in ieder geval serieus overwegen.
Ik geef toe dat het voor geen meter klinkt en dat het geluid een deel van de beleving is. Maar minder onderhoud en toch wat beter voor het directe milieu is ook niet verkeerd. (Wellicht wordt ik zelfs getolereerd op de mountainbike paden).

Hoor graag of er mensen hier aanwezig zijn die vanuit enige ervaring hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
 
Dat zou een optie zijn inderdaad. Sluit tweedehands voorlopig niet uit overigens.
 
Veel enduro's zijn duur , nieuw in aanschaf.
Maar wat ik zo lees is het onderhoud bij die elektrische niet veel.
elke 50 uur 150 cc aan olie las ik net.
Ik zou zelf geneigd zijn naar een 2e hands crf250L te kijken zodat je ook nog enigzins normaal over het asfalt ergens kan komen.

Ik ging zelf liefst bij niet al te mooi weer rijden, dan trek je geen aandacht en rijd je niemand in de weg en misschien nog belangrijker, niemand jou .
bedenk met die elektrische dat het bereik misschien een overweging kan zijn als er geen leuk terrein of omgeving in jouw directe omgeving is.
En afgelopen zondag was het op de MTB paden nog het drukst van overal, wat ik kon opmaken van wat ik zag vanaf de openbare weg... dus of je dat moet willen..
 
30 Minuten fijn spelen of een kleine 50 minuten niet te gek doen, dat is wat je met de E-ride kunt.
Ik heb een paar keer met de cross uitvoering gereden dat is me echt niet tegengevallen. Rijdt best fijn op vol vermogen. Is te vergelijken met een 125cc 2t uit de midden tot eind jaren 70. Stuurt en veert alleen veel beter. Zijn wel een beetje aan de kleine kant.
Een paar jaar geleden heb ik voor mijn vrouw een KLX250 uit 2009 (had liever de WR250R gehad) gekocht en rij er zelf meer mee dan met de KTM. We hebben er nu 12000km mee gereden en de enige kosten zijn 3 liter olie, 2 oliefilters, 1 ketting + 3 tandwielen, een set banden , 1 richtingaanwijzer en een keer kleppen stellen. Is met een knopje te starten, verbruikt 1:25-30 , stuurt en veert naar behoren.
Gebruik de fiets ook voor WW-verkeer , heen 3km terugweg 35km waarvan 70% offroad. Het is een ding waar je alles mee kunt.
BTW: op MTB-paden horen geen motoren, er zal altijd weer een motorgroep de dupe van worden.
 
Ik heb wat gezocht maar er nog niet veel over gevonden

Nu ben ik voornemens om een enduro voor erbij aan te schaffen. Niets geks, gewoon voor wat bospaden, zandwegen etc wat er nog mogelijk is in de buurt.

Eerst gekeken naar een lichte 125cc 2 takt en een enkele 4 takt. Wilde max 250cc.
Maar nu kwam ik ook nog de KTM E-XC tegen. Een elektrische motor.

Omdat ik toch al wat op zag tegen de relatief hoge kosten van het onderhoud, vroeg ik me nu af of dit mee gaat vallen bij een elektrische motor. Ik wil het in ieder geval serieus overwegen.
Ik geef toe dat het voor geen meter klinkt en dat het geluid een deel van de beleving is. Maar minder onderhoud en toch wat beter voor het directe milieu is ook niet verkeerd. (Wellicht wordt ik zelfs getolereerd op de mountainbike paden).

Hoor graag of er mensen hier aanwezig zijn die vanuit enige ervaring hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Ik heb op de KTM Freeride E-XC gereden en die voelt naar mijn idee meer aan als een opgevoerde brommer dan als een crossmotor. Daarnaast zul je met dat ding geen uren aan een stuk kunnen rijden voordat de accu leeg is.
Wat betreft enduro zijn de zwaardere motoren gewoon het meest onderhoudsvriendelijk. een 450 enduro draait niet super veel toeren dus zal logischerwijs ook minder snel slijten. Daarnaast is de kans dat je een 450 helemaal uitwringt ook een stuk kleiner dus dat betekent ook een lagere belasting. of je komt dus bij een klx250 of crf250l uit maar dan heb je wel echt een tam beestje. opzich geen probleem als je nog geen offroad ervaring hebt maar het is maar net wat je wilt
 
Ik heb voor dagelijks al een prima GS staan dus ik wil de Enduro/crosser echt enkel voor de spielerei in het zand hebben. Daar mag best pit of wat in zitten. Zo'n KLX zal best betrouwbaar zijn maar lijkt me ook een heel stuk saaier.

Ik schrijf enduro omdat ik natuurlijk wel een kenteken nodig heb om openbare weg. De motor zelf mag alle eigenschappen hebben van een echte crosser .

Goed om te horen dat de elektro weinig onderhoud heeft.... Alleen 50 minuten max is natuurlijk wel een dingetje. Het zandpad begint gelukkig 250m van mijn huis en dan rij ik bijna enkel over het zand zo het bos in. Maar dat is dan dus max 25 minuten heen en dan moet ik alweer omdraaien om duwen te voorkomen.... Kan wat lol schelen.
 
wr250,
als je deze kunt vinden,
maar dus zeldzaam en dat weten de meeste menschen...

anders een ktm, maar is niet mijn merk..
suzuki doet t ook altijd begreep ik, alleen zwaar en minder vermogen...
oudere 450 zou nog interessant kunnen zijn..
misschien een yz(425/450/250),
maar als deze op kenteken staat, goed checken.. das een krozzert.. maar kan wel..
 
Zo'n WR250 ziet er inderdaad wel lachen uit. Zijn er in 2t en 4t zag ik. Neem ik in overweging.
Nadeel tov een elektro is natuurlijk wel dat deze aanzienlijk meer onderhoud vergt.
Zwaarder zou voor mij echt niet hoeven dus naar meer Cc ga ik niet kijken.
 
ik denk dat er (???) max 25 kilo verschil tov 450 zal zijn...
tis geen "gelande sport"...
Slechts 5 kilogrammen.
Maar ts wil geen hoge onderhoudskosten dus die kan hij beter laten staan.

@Hubertje schreef een ttr250 die zou eigenlijk perfect zijn maar daarvan zijn er maar een paar in NL
De DR350 is ook perfect maar doordat deze zeer gewild is ook stevig aan de prijs.
 
Als je wat geduld hebt vind je ze nog aan schappelijke prijzen.. ik heb een hele goede dr350 gekocht voor 650.
Als stuk speelgoed voor erbij kon ik niet klagen, meeste fun / euro ooit.
 
Van een dr350? Als je eentje vindt die in goede staat is, na aankoop een grondige checkup en dan zorgen dat er steeds olie en benzine in zit.
 
Wr250r wordt bedoeld , is onderhoudsvriendelijk en goed aan de prijs .
1614174686859.jpeg
 
Ja die had ik inmiddels gevonden . Lijkt er vooral voor de markt in de VS te zijn. Dat staat me in ieder geval meer aan dan een DR aangezien de jaren 90 al even achter ons liggen.

Hoewel ik ook nog steeds gecharmeerd ben van KTM/Husqvarna
 
WRR is leuk maar pokke zeldzaam.

Uiteindelijk kan je ieder merk moderne enduro kopen, ze zijn allemaal best betrouwbaar. Alleen wat duurder en meer competitie gericht. Is ook leuk, maar wat overkill en in your face voor ritjes op wandelwegen, soms.
 
Beta X trainer of RR200, Sherco heeft ook een leuke 125, Rieju (ex gasgas) Ranger, zijn lager, minder serieus, goedkoper en speelser, meer tussen de ktm freeride en een full size enduro.
 
rieu is al vrij exotisch...
bèta had de levering van onderdelen niet op orde kan ik mij herinneren.. kan inmiddels weer beter zijn,
evenals sherco, wat wel een goed merk is wat ik weet,

was ook met GG en Bèta bezig.. toch maar voor yamaha gekozen...
 
De Beta Alp 4.0 heeft het blokje van een DR350, wellicht een overweging waard? Leuke lichtgewicht klimgeit. Eenvoudige techniek en er zijn nieuwe/recente exemplaren te koop zodat je niet op een 20jaar oud afgetrapt ding rijdt.
 
Rieju is inderdaad een exoot.
Gasgas is nu KTM dus dat probleem is opgelost.
Beta, TM en Sherco hebben hier in BE redelijk degelijke ondersteuning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan