Fun in de File !!!

Die keren dat ik weer eens bijna onderste boven gereden word door een zak die geen richting aangeeft o.i.d dan kan ik weer ff lekker schelden/vloeken/tieren/spiegeltrappen en mn agressie kwijt! :( 8-)
slecht voor mn bloeddruk maar goed voor opgekropte woedegevoelens scheelt weer geld voor een therapeut he... :Y

plus die adrenaline is ook wel verslavend
 
Ik rij naar mn werk (40km) en das eigenlijk alleen maar A9 van Alkmaar tot Rottepolderplein.
En ja daar staan ook geregeld files.
Aangezien mn bikes nu allebij in verregaande staat van ontbinding(lees sleutelvirus van Hak&BEun B.V.)zitik weer dagelijks in de auto.
Maar als ik een file tegenkom hebik er echt geen problemen mee ik vind t daarentegen wel leuk.
kijken of ik motorrijders tegen kom en lekker defensief rijden met als doel koekblikkers een beetje alert te maken en wakker te schudden.
en ja een kick geeft t ook wel
helemaal als de file stilstaat en je dat woesh woesh woesh geluid krijgt.
Blikkers die aan de kant gaan bedank ik zowiezo altyd (als t veilig mogelijk is)
En motorrijders die in de file gaan staan of netjes in de rij bij een stoplicht?????
dat gaat mijn pet echt te boven! ik snap die figuren ECHT niet soms heb ik gewoon de neiging mn autotje uit te stappen en t te gaan vragen aan zo een koekwous waarom ie in vredesnaam stil staat.... |(

Misschien vragen om je auto te ruilen met de motor van zo'n mietje die er niet echt met durft rijden :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Omdat dit het meest recente filetopic is, post ik het hier maar even:

-----------------------------------------------------------------------------
LCVM-nieuwsbrief 17:

Motorrijders en files
Naar aanleiding van een zeer recent ernstig motorongeval op een autosnelweg willen we toch maar weer eens de kennis over deze problematiek uiteenzetten.
Sinds de invoering van het nieuwe Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 lijkt het of er wettelijk niets meer geregeld is met betrekking tot het inhalen met je motor van een langzaam rijdende of stilstaande file. Helaas moet ik je teleurstellen. In de Wegenverkeerswet 1994 is nog wel een (kapstok)artikel (5) aanwezig dat het strafbaar stelt als je je zodanig gedraagt dat er gevaar of hinder wordt veroorzaakt (of kan worden veroorzaakt).
Enkele jaren geleden heeft een aantal organisaties, waaronder 3VO (Veilig Verkeer Nederland), de ANWB en Politie, naar aanleiding van diverse file-motorongevallen de koppen bij elkaar gestoken en een aantal afspraken gemaakt die in de praktijk heel bruikbaar bleken te zijn. In het kader van de Wegenverkeerswet - geef je verstand voorrang - en het nieuwe kabinetsbeleid - regel niet iets onnodigs - bleken deze gedoogregels nuttig en breed gedragen te worden door alle verkeersdeelnemers. Zie Samenspel in de file in onze eerste nieuwsbrief.

Naar aanleiding van recente uitspraken door de rechterlijke macht blijken deze gedoogregels toch zeer belangrijk te zijn. Met name het feit dat de motorrijders en de automobilisten (geldt ook voor de andere bestuurders) zich aan deze gedoogregels dienen te houden en dat afwijking van deze regels grote (financiële) gevolgen kan hebben.
En dan hebben we het nog niet eens over alle ellende waar je mee te maken krijgt als je betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval op een autosnelweg. In de praktijk blijkt dat dit soort botsingen waarbij motorrijders betrokken zijn, vaak plaatsvinden met (te) hoge snelheid en in een fractie van een seconde. De doorsnee motorrijder staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar de veiligheidsvoorzieningen op een motorfiets zijn helaas minimaal. De moderne auto heeft kreukelzones, EPS, ABS, autogordels/spanners, airbags, enz. Daarentegen zijn wij, motorrijders, zeer kwetsbaar.

Welke gedoogregels zijn er nu eigenlijk? Je mag een stilstaande en/of langzaam rijdende file inhalen, maar... Je dient je daarbij wel aan de volgende regels te houden:

* neem de nodige voorzichtigheid in acht (geen overtreding art. 5 WvW1994)
* rijd met aangepaste snelheid langs een stapvoets rijdende file
* het snelheidsverschil dient niet meer dan 10 km/uur te zijn (rijd maar eens met 10 km/uur tegen een muur met je motor, dan begrijp je pas goed dat dit snelheidsverschil groot genoeg is)
* rijdt de file harder dan stapvoets, dan voorzichtig invoegen
* maak optimaal gebruik van richtingaanwijzer/remlicht, etc.
* bij nadering van de file geleidelijk snelheid minderen
* attendeer achteropkomend verkeer op de file
* blijf spiegelen om te kijken of het verkeer achter je afremt
* wees attent op rijstrookwisselaars - blijven kijken...
* meerdere motorrijders bij elkaar: blijf rustig en houd je aan de gedoogregels
* rijd rustig achter elkaar tussen de file door. De eerste motorrijder rijdt met gepaste snelheid tussen de file door. De rest volgt op veilige korte afstand (net voldoende afstand houden)

En voor de automobilist geldt:

* Geef motorrijders de ruimte a.u.b.
* Wissel zo min mogelijk van rijstrook. De tijdwinst van dit wisselen is minimaal.
* Geen portieren openen bij zomerse weersomstandigheden.

Waar en hoe absoluut niet inhalen?
Met hogere snelheid dan stapvoets de (rijdende) file inhalen (zigzaggen).
Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden en daarnaast ook onveilig. Immers op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep en deze zijn daardoor zeer glad. Dit kan leiden tot lekke banden en een harde valpartij.

Dus rijd om een file te passeren nooit over:
# vluchtstroken (zijn bestemd voor pech-hulpverleningsvoertuigen)
# doelgroepstroken (busstrook/busbaan/via verkeerde rijstrook)
# afgezette rijstroken (ten behoeve van o.a. wegwerkers)
# verdrijvingvlakken (ter geleiding/scheiding van rijstroken)
# puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op een wegdek)
# redresseerstroken (smalle strook tussen linkerrijstrook en vangrail)

De LCVM adviseert om je strikt aan deze gedoogregels te houden.
Alle weggebruikers hebben namelijk recht op een veilig gebruik van de (auto)snelweg en als wij als motorrijders deze gedoogregels massaal overtreden, dan kunnen wij in de toekomst achteraan in de file aansluiten. Ik denk dan dat het voordeel dat wij als motorfietsberijder nu nog hebben zal verdwijnen. En dat dit gevaar niet irrealistisch is, blijkt wel uit het feit dat er op diverse provinciale wegen doorgetrokken strepen en inhaalverboden verschijnen. Er gebeuren thans nog te veel motorongevallen doordat enkele bestuurders van motorfietsen roekeloos zijn en massaal de regels aan hun laars lappen. De goedwillende keurig rijdende doorsnee motorrijder wordt hier de dupe van.

Bert Gorter
LCVM-instructeur en verkeersongevallenanalist

filerijden.gif

-----------------------------------------------------------------------------


:Z Weer iemand die het alleen maar over gedoogregels heeft...
En let ook op de teksten bij de afbeelding.
 
@ MotoMarz :W
Maar wat een ongelooflijke kl$%^&iool, dat die LVCDAM :o figuur het heeft over gedogen, terwijl rechts inhalen in de file wettelijk gezien gewoon mag, en daar de filerichtlijn op gebaseerd is. (Oja, en alarmlichten of remlicht.. :? )

Anders kon je zelfs met 120 km/u door de file heen rijden :] , tenzij :r matrixborden etc. Enne art. 5, gevaarlijk gedrag. O-)

Tijd voor aparte doelgroepstroken, voor echt snelverkeer :] :] , bijv. op de A6, en ik ga me zo weer in het verkeer storten.
 
@ MotoMarz :W
Maar wat een ongelooflijke kl$%^&iool, dat die LVCDAM :o figuur het heeft over gedogen, terwijl rechts inhalen in de file wettelijk gezien gewoon mag, en daar de filerichtlijn op gebaseerd is. (Oja, en alarmlichten of remlicht.. :? )

Anders kon je zelfs met 120 km/u door de file heen rijden :] , tenzij :r matrixborden etc. Enne art. 5, gevaarlijk gedrag. O-)

Tijd voor aparte doelgroepstroken, voor echt snelverkeer :] :] , bijv. op de A6, en ik ga me zo weer in het verkeer storten.

Goede reis.
Enne, print de regeltjes even uit, kun je onderweg controleren of het haalbaar is ;)
 
Jemig wat een slecht artikel! Wat is dat voor een clubje eigenijk? Ze hebben wel vaker minder goede artikelen...
Stapvoets is bv 10km/h in mijn ogen, maar bij hem is dat 40km/h!!

En waarom al die informatie over file rijden bij de motorijders neer dumpen?? Wij weten het inmiddels allemaal. Terwijl 90% van de koekblikkers nog steeds denkt dat het verboden/gedoogd is!

Ik heb trouwens mijn vragen bij die 10km/h verschil en 40km/h regels. Mijn fietsje vind 10km/h niet zo fijn, daar maak ik trouwens altijd 30/40 van, en dat probeer ik aan te houden. Ik vind het makkelijker om veilig met een constante snelheid te rijden dan de hele tijd op mijn teller te moeten kijken of ik niet te hard rij.
 
Laatst bewerkt:
Jemig wat een slecht artikel! Wat is dat voor een clubje eigenijk? Ze hebben wel vaker minder goede artikelen...

En waarom al die informatie over file rijden bij de motorijders neer dumpen?? Wij weten het inmiddels allemaal. Terwijl 90% van de koekblikkers nog steeds denkt dat het verboden/gedoogd is!


Zij noemen zich:
Landelijk Coördinatiecentrum Verhoogde Motorrijvaardigheid

Contact:
http://www.lcvm.nl/contact.htm

})
 
Bert Gorter
LCVM-instructeur en verkeersongevallenanalist

[
:Z Weer iemand die het alleen maar over gedoogregels heeft...
En let ook op de teksten bij de afbeelding.
Bert Gorter is al gebeld en ge-e-maild namens het motorplatform.
 
De goedwillende keurig rijdende doorsnee motorrijder wordt hier de dupe van.

Als ik op de motor zit voel ik me echt niet geroepen om als een voorbeeld te zijn voor alle motorrijders. :N

Ik rij de ene keer rustig door de file en andere keer heb ik zin om met 120 op het achterwiel tussen de auto's door te zig zaggen.

Weer een stukje zinloos geblaat dus. Goed bedoeld misschien maar geblaat desalniettemin.
 
Ach LCVM is niet rebels en vrij enzo,...dat gedoog ik }) *D


Leuk... maar als een organisatie die met motorrijden te maken heeft zulke
berichten de wereld in helpt, dan wordt het nooit duidelijk over het hoe en wat
betreffende het filerijden.

Er zijn al zoveel motorrijders die denken dat filerijden eigenlijk niet mag.
Met zulke berichten worden ze helemaal op een dwaalspoor gebracht.
 
Er zijn al zoveel motorrijders die denken dat filerijden eigenlijk niet mag.
Met zulke berichten worden ze helemaal op een dwaalspoor gebracht.

Ik heb liever dat motorrijders denken dat het niet mag, dan dat automobilisten dat denken.

Ik vind overigens dat automobilisten wel eens op de hoogte gebracht mogen worden van de file regels. Waarom allles alleen bij de motorrijders dumpen? iemdereen moet er toch van op de hoogte zijn??
 
Ik heb liever dat motorrijders denken dat het niet mag, dan dat automobilisten dat denken.

Ik vind overigens dat automobilisten wel eens op de hoogte gebracht mogen worden van de file regels. Waarom allles alleen bij de motorrijders dumpen? iemdereen moet er toch van op de hoogte zijn??


Ja maar: Als motorrijders het al niet weten, dan is het toch logisch dat
automobilisten het niet weten.

Er is al eens een campagne van de MAG geweest.
Misschien tijd voor herhaling.
 
Op de site van Blik op de weg, www.blikopdeweg.nl wordt e.e.a. ook heel duidelijk uit de doeken gedaan, maar lezen, begrijpen, onthouden en toepassen..

Overigens lees ik in dit topic weinig FUN, maar als iedereen zich irl vermaakt vind ik dat niet erg. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan