Fun met 4-takt 125cc?

wiec

Rookie
18 jan 2015
2
0
Heyo!

Ik zit al een tijd te piekeren om is eens een 125cc'tje aan te schaffen, maar ik twijfel nog tussen een 2-takt en een 4-takt, omdat ik altijd lees dat een 4-takt meer betrouwbaar is en de onderhoudskosten lager zijn, maar dan lees ik ook dingen zoals volgende:
"Onderhoud is niet anders dan een 2takt alleen moet je hier olie verversen en kleppen stellen."

Kan je nog wel plezier hebben met een 4-takt? Het internet heeft voor mij een beeld geschetst dat deze dingen met de standaard 50cc bromfietsen rollen. Ik woon in een drukke stad met veel verkeer waarbij ik vrijwel altijd op de linkerstrook zit en er ook wil blijven. Is dit te doen met een 4T of moet hij dan wat worden geupgrade?

Ivm. met het opvoeren van 4T, dan hoor ik vaak dat je veel moet veranderen, maar wat wordt er bedoelt met "veel"? Toen ik een schijtpot had en hem wou opvoeren gooide ik er een nieuwe hoogtoerige cilinder, carb., krukas, membraan, super snelle verf & sportstuur*, uitlaat enz., is dit wat er bedoelt wordt met "veel"?

En als gier, mocht ik er goedkoper aan uitkomen(als 4T langer meer gaat?) als ik een 4T 125cc zou halen en een mooie cilinder op zou zetten dan een 2T met zijn standaard fun?

Thanks :)


*is een joke he *D :')
 
ten eerste: ligt eraan wat voor rijbewijs je hebt. al heb je een A1 rijbewijs mag je niet meer dan dat.
heb je een groter rijbewijs zou ik het persoonlijk niet doen. en met a1 rijbewijs en opvoeren heb je te veel problemen met de verzekering bij schade.

maar ik heb zelf een ktm duke en die is zeer betrouwbaar, weinig onderhoud een rijd soepeltjes door tot de 100, maar veel sneller is ie ook niet. wind mee heb ik ooit 119 aangetikt. dus al wil je een beetje rond brommeren voor de lol, koop dan een iets zwaarder ding, of een mooie oldtimer natuurlijk
 
Als je de boel wilt opvoeren dan moet je voor 2-takt gaan, want daar valt een hoop uit te halen.
Een 4-takt valt niet zoveel meer uit te halen en de kosten zijn per motor verschillend.
Heb je een model met injectie, dan is opvoeren meteen een heel stuk duurder.

Met een 4-takt heb je zeker fun. Die dingen zijn veel betrouwbaarder, goedkoper in onderhoud en rijden wat rustiger.
Topsnelheid varieert van 95 tot 110 km/uur. Ligt er maar net aan wat je koopt.
In de stad zeker snel genoeg, daar kom je goed mee vooruit.
 
In de stad idd snel genoeg, daarbuiten kan je meekomen op de 80km/u wegen. Heb je 11kW, dan lukken de 100km/u wegen ook nog wel, maar men zal altijd overal harder rijden, dus enkelbaans en 100km/u krijg je wel van die klevers aan je reet zo nu en dan.

2 takt moet je zo nu en dan de zuiger vervangen, zit je nog met je oliepomp etc. als het werkt dan werkt het, maar werkt die oliepomp niet, dan merk je dat snel genoeg. :+
 
Wat zijn mensen weer negatief over die 125cctjes :+

ik heb zelf ok een 125 voor erbij :P

je kan snelweg rijden maar dat is niet echt prettig.

Als je andere cilinder er op wil zetten dan moet je rekening houden met je distributie ketting (timing er van ) voor de rest kan je het zo gek maken als je zelf wilt :P
 
Als je andere cilinder er op wil zetten dan moet je rekening houden met je distributie ketting (timing er van ) voor de rest kan je het zo gek maken als je zelf wilt :P

Toch niet als je enkel de cilinder zelf vervangt en niet de kop en/of de nokkenas?
 
Ik heb enkel een B rijbewijs, waarmee ik in Polen motoren met max 125cc en 11kW mag besturen(net als de 16-jarigen met A1 rijbewijs met toestemming van hun ouders :') )

Thanks voor de advies, ik denk dan echter dat 't een 2T wordt aangezien ik waarschijnlijk naar adrenaline zal verlangen na een tijdje

Dan heb ik nog een vraag, ik ben 1,90m, zal ik eerder last krijgen van mijn rug op een RS 125 of op een crossert als een Cagiva Super City?
 
Heb je een Pools rijbewijs?
A1 met 16 jaar is wel tof, daar zijn ze in Polen wel een stuk verder mee dan in het truttige Nederland.
 
Heb je een Pools rijbewijs?
A1 met 16 jaar is wel tof, daar zijn ze in Polen wel een stuk verder mee dan in het truttige Nederland.

alleen is polen wel een tikkeltje groter dan Nederland. Als je het gros van toen ik op de middelbare op een 125cc zet zal het nooit goed komen :+ . Maar je rijdt dus in polen neem ik aan?. een 2 takt is hartstikke leuk ik had een 125 blok in mijn brommer gepropt en ging als de brandweer. Helaas vallen de meeste tweetakten boven de 11kw regeling door het vermogen en het gewicht. Behalve als je zo'n enduro neemt, die staan over het algemeen lager.

Ik heb laatst op zo'n duke 125 gereden en een cbr 125. moet toch zeggen dat de duke een stuk sneller en leuker rijdt. Had het serieus naar mijn zin op dat ding overal plank gas en niet bang zijn dat je ongenadig hard afgestraft wordt door het vermogen.
 
Toen ik 19 was kocht ik een Orion. Was een 4-takt 250cc supermotard look a like:P beetje sleutelen is wel een vereiste maar goed.. Voor de rest nooit geen spijt gehad, met een 4-takt sta je niet voor lul als je het gas open trekt + open uitlaat natuurlijk. Lekker wat koppel onderin dat is gewoon prettig. Voor in de stad ideaal. Snelweg kan je beter vermijden en een N weg pakken.
 
Heb een hyosung aquila 125 gv 2013
Heb net aanpassing laten doen.
Carburator en luchtfilter 89€ tot geen spijt van gehad.
Als ik reed op auto snelweg tegenwind 90km
Met wind 120km whoehieeee.
Na de aanpassing vlot 110@115 voor 125cc netjes denk in zonder problemen .

Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan