Fun met verzekeringen

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Afgelopen week kocht je een tweede motor erbij. Enkele dagen later kom je thuis van school en tref je vol vreugde de verwachte brief van het RDW aan met daarin een vers gedrukt kentekenbewijs. Zaterdag is de dag dat je de motor zal gaan ophalen, maar voordat je dat doet, moet je nog wel even de verzekering in orde maken. En dan begint het...

Begin 2013 haalde ik op toen nog 21(.5)-jarige leeftijd, nog net voor het ingaan van de nieuwe rijbewijs-regeling, mijn zware motorrijbewijs. Inmiddels ben ik 23, rij ik al twee jaar vrolijk rond op een 600cc motorfiets, die al vanaf begin af aan verzekerd is bij Verzekeruzelf. Niks mis mee, toch? Inderdaad, toen was daar nog niks mis mee.

Vandaag wilde ik de verzekering voor mijn nieuwe aanwinst op orde maken, een simpele Suzuki GSX600F uit 1995. Maar wat blijkt? Sinds de nieuwe regeling omtrent het motorrijbewijs, staan de verzekeringsmaatschappijen er niet meer om te springen om je een motorverzekering aan te bieden.

Toen ik de premie voor mijn GSX wilde berekenen bij Verzekeruzelf, kreeg ik te horen dat ze mij geen aanbieding konden doen vanwege de combinatie "leeftijd en aantal cc/kw". Tja, ik mag dan 23 zijn, maar ik ben wel bevoegd een zware motor te rijden (aldus mijn rijbewijs). Maar dat zware rijbewijs is blijkbaar allemaal voor "de leuk".

Na een hele middag gebeld te hebben met verzekeringsbureaus in de buurt, veelvuldig online geprobeerd een verzekering af te sluiten en gesprekken gevoerd te hebben met een aantal tussenpersonen, komt het op het volgende neer: "Motorrijders onder de 24, die nog het oude zware rijbewijs hebben, kunnen hun voertuig niet verzekeren bij de grote maatschappijen."

Zelfs na het vragen om een uitzondering, persoonlijke gesprekken met overleg van rechtsgeldige documenten als rijbewijs en kentekenbewijzen, was er geen enkele maatschappij die "hun nieuwe gouden regeltje" wilde breken.

Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij het KNMV. Na het invullen van het online formulier kreeg ik eindelijk niet dezelfde onzin te zien als bij de andere verzekeraars. Mijn motor is eindelijk verzekerd.

Zelfs nu nog kan ik niet geloven wat ik vandaag heb meegemaakt. Dat iemand, die volledig bevoegd is te rijden met een zware motorfiets, keer op keer geweigerd wordt door verzekeringsmaatschappijen, omdat hij volgens het - in mijn ogen 'kreupele' - systeem te jong zou zijn om die bevoegdheid te hebben. Gewoonweg belachelijk!

Ik kan er met mijn kop niet bij...

Prettig weekend allemaal.
 
Ik ben ook 23 en ik heb twee maanden geleden mijn Yamaha R1 (welke ik sinds mijn 20e had) verruild voor een Kawasaki ZZR1400. Zowel bij Delta Lloyd als bij Interpolis (via Rabobank) geen probleem gehad mijn motor te verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn dan ook normale verzekeraars met normale premies. Zodra TS weer ergens bij zo'n goedkope, alles moet passen, polisfabriek terecht kan is 'ie weer pleite bij KNMV.
 
Je weet toch ook dat de GSX600F een veel te snelle motor is? Haalt zelfs de R1 nog rechtsom in.

Wel vreemd dat bijna geen verzekering mee wilde werken, vaak verzekeren ze maar al te graag.
 
zou eventueel met je schadeverleden te maken kunnen hebben. Eenmaal geweigerd, weigeren andere verzekeraars sneller.
 
zou eventueel met je schadeverleden te maken kunnen hebben. Eenmaal geweigerd, weigeren andere verzekeraars sneller.

Zowel met auto als motor nog nooit schade gereden. Heb met motor afgerond 2 jaren schadevrij en auto een jaar of 5. Nog nooit iets bij de verzekeraar op hoeven geven...

En het gaat mij niet om de goedkoopste verzekeraar... De KNMV is met een euro verschil net zo duur als Verzekeruzelf.

@JC, heb je je verzekering gewoon overgezet? Want dat kon bij mij ook wel, maar dan was een van de twee niet meer verzekerd... Beetje zonde als je op allebei wil rijden.
 
Weet je zeker dat je de premie voor een GSX-F hebt laten berekenen en niet (per-ongeluk) voor een GSX-R ?

Scheelt één lettertje, maar in premie kost dat op die leeftijd ~ €150,- in de maand méér als je alleen WA verzekert wil zijn (óf ze nemen je/het voertuig niet eens in behandeling als zijnde potentieel nieuwe klant).

Premie altijd laten berekenen op basis van de meldcode (laatste 4 karakters van het chassisnummer) én het kenteken.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je de premie voor een GSX-F hebt laten berekenen en niet (per-ongeluk) voor een GSX-R ?

Scheelt één lettertje, maar in premie kost dat op die leeftijd ~ €150,- in de maand méér als je alleen WA verzekert wil zijn (óf ze nemen je/het voertuig niet eens in behandeling als zijnde potentieel nieuwe klant).

Premie altijd laten berekenen op basis van de meldcode (laatste 4 karakters van het chassisnummer) én het kenteken.

Premie berekend adhv kenteken en meldcode. Alle gegevens van de motor klopten. Constant zelfde verhaal, geen acceptatie door leeftijd icm vermogen voertuig.
 
Zowel met auto als motor nog nooit schade gereden. Heb met motor afgerond 2 jaren schadevrij en auto een jaar of 5. Nog nooit iets bij de verzekeraar op hoeven geven...

En het gaat mij niet om de goedkoopste verzekeraar... De KNMV is met een euro verschil net zo duur als Verzekeruzelf.

@JC, heb je je verzekering gewoon overgezet? Want dat kon bij mij ook wel, maar dan was een van de twee niet meer verzekerd... Beetje zonde als je op allebei wil rijden.
Eerst overzetten, en daarna de andere weer verzekeren.
 
Ja ik heb hem overgezet maar, dat moet in principe niet uitmaken want het is, acceptatie technisch, gewoon een nieuwe verzekering. Als ik nu een 600cc (of 1400cc) erbij zou willen verzekeren zal dat ook geen probleem zijn. Het risico wordt met twee motoren tenslotte niet hoger.
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin. Ik heb vanaf mijn 20e tot nu (22) al 3 keer een >180pk fiets met een dagwaarde van >20K zonder problemen bij zowel Allianz, Turien en KNMV (meest recent) kunnen verzekeren. Gewoon even bellen.
 
Weet je zeker dat je de premie voor een GSX-F hebt laten berekenen en niet (per-ongeluk) voor een GSX-R ?

Scheelt één lettertje, maar in premie kost dat op die leeftijd ~ €150,- in de maand méér als je alleen WA verzekert wil zijn (óf ze nemen je/het voertuig niet eens in behandeling als zijnde potentieel nieuwe klant).

Premie altijd laten berekenen op basis van de meldcode (laatste 4 karakters van het chassisnummer) én het kenteken.

Weet niet hoe jullie verzekerd zijn, maar wat ik ook WA verzeker op 2 wielen, ben nooit meer kwijt dan 45 euro per jaar, en mijn zoon idem, en die kon gewoon zijn bromfietsjaren meenemen...
Maar ik heb dan ook wel een HELE GOEDE tussenpersoon.....

Als ik waar dan ook sta op welk tijdstip, en krijg het in mijn bolle kop een voertuig te kopen, hoef ik alleen maar een bandje in te spreken met tijdstip en kenteken, en ik ben verzekerd...
Volgende (werk) dag belt hij of alles goed is gegaan, en of de verzekering definitief moet worden of dat er geschorst gaat worden...kost me dus niets....
 
:^

Dan niet op een bandje, maar ik kon zelfs mijn (redelijk sportieve) importauto vanuit het buitenland al telefonisch in de all-risk dekking krijgen, terwijl er nog geen NL kenteken op zat.

Wat ook wel een lekkere was, na poging tot diefstal van de Diversion: "zet maar ff kort op de mail wat er gebeurd is, dan regelen wij het verder met de verzekering"

En de grote grap is, dat ik helemaal niet duurder uit ben...
 
Heb mijn blackbird ook al vanaf mijn 20e, toen ik nog geen zwaar rijbewijs had. Nooit problemen mee gehad om deze te verzekeren bij Centraal Beheer. :N
 
:^

Dan niet op een bandje, maar ik kon zelfs mijn (redelijk sportieve) importauto vanuit het buitenland al telefonisch in de all-risk dekking krijgen, terwijl er nog geen NL kenteken op zat.

Wat ook wel een lekkere was, na poging tot diefstal van de Diversion: "zet maar ff kort op de mail wat er gebeurd is, dan regelen wij het verder met de verzekering"

En de grote grap is, dat ik helemaal niet duurder uit ben...

Poging tot diefstal van een diversion? _O- Mijne stond vroeger gewoon buiten op stuurslot,heb ik met moeite nog 300 eurootjes voor gekregen met nieuwe band,batterij en kettingset
 
knmv is belachelijk duur!

Tja, zijn inderdaad een paar tientjes per jaar duurder dan mijn vorige verzekering, maar als je me een andere verzekering aan kan wijzen waar ik mijn auto voor 100 euro per jaar erbij kan verzekeren hoor ik het graag (sommige verzekeringen wilden mijn auto niet eens opnemen vanwege teveel vermogen icm leeftijd, anderen kostten meer dan 40 euro per maand). Dan betaal ik graag een paar tientjes meer voor mijn motor hoor.
 
Niet helemaal ontopic, maar misschien kan iemand dit beantwoorden. Binnenkort wil ik mijn eerste motor kopen en ik heb met de auto -1 schade vrije jaren (1 klein foutje wat me gelijk 4 jaar terug heeft gezet), geldt dit dan ook voor de motor of begin ik met de motor gewoon op 0?

Heb net even bij KNMV mijn kenteken van de auto ingevuld en daar betaal ik me scheel, maar als ik mijn eventueel toekomstige motor invul is het in vergelijk met andere weer erg goedkoop..
 
Poging tot diefstal van een diversion? _O- Mijne stond vroeger gewoon buiten op stuurslot,heb ik met moeite nog 300 eurootjes voor gekregen met nieuwe band,batterij en kettingset

Die van mij dus ook, maar ik kan je vertellen dat het behoorlijk kut is, als je 's ochtends naar je werk wilt gaan, en je contactslot ontbreekt... Sindsdien er dus toch maar een schijfremslot opgedaan.
Ik had ook nooit verwacht dat iemand interesse zou hebben in een halfgare div. met meer dan een ton op de teller. Als het goed is rijden de onderdelen nu her en de verspreid rond.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 21 en heb vanaf mijn 18e mijn Honda bij de KNMV verzekerd gehad, eerst als 25kw'er en daarna als vol vermogen motor. Nu m'n Aprilia en ook daar geen gezeur mee.

Prima prijs en geen gezeur. In de afgelopen 3 jaar ook 2 auto's een tijdje erbij verzekerd en ook dat beviel me prima.
 
Welkom in Nederland: Alles wat leuk is wordt u onmogelijk gemaakt. Is het niet door de overheid, dan wel door andere instanties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan