Functie "derde zuigerveer" 2 takt

gvanminnen

Die hard MF'er
26 jun 2007
706
0
Kan iemand uitleggen wat de functie is van de "derde zuigerveer" bij deze set?

Hoor het graag.

NK70205_kolbenringsatz_naraku_124ccm_for_minarelli100_shop.jpg
 
Het gaat in dit geval om een Yamaha aerox 100 cc. De cilinder is aftermarket.
Krijg hier altijd rare reacties als je met scootertjes komt :)

Gaat om de techniek, aan mijn echte motor rommel ik niet :P
 
Het gaat in dit geval om een Yamaha aerox 100 cc. De cilinder is aftermarket.
Krijg hier altijd rare reacties als je met scootertjes komt :)

Gaat om de techniek, aan mijn echte motor rommel ik niet :P

En volkomen terecht. :+


Ik heb ff zitten koekelen, (heb je zelf ook al gedaan neem ik aan) en kan er ook niks over vinden. Hooguit een plaatje zoals hieronder waar de derde zuigerveer ook te zien is.

cilinder-kit-naraku-120cc-for-aerox-nitro-100cc.jpg
 
The expander ring will give you a smoother ride because it makes the piston "rock" less in the bore. Most people don't use them, especially not in race bikes with bigger ports. If one of those expander rings brake and finds it's way out of the groove.... well you get the picture..
 
The expander ring will give you a smoother ride because it makes the piston "rock" less in the bore. Most people don't use them, especially not in race bikes with bigger ports. If one of those expander rings brake and finds it's way out of the groove.... well you get the picture..

Helemaal geen praktijkervaring mee hoor, maar ik zie niet zo waarom zo'n ring achter een zuigerveer zou willen breken?
 
Meeste snelle 2-takten hebben een behoorlijke uitlaatpoort, ideaal voor een zuigerveer om in te happen. DOor het weglaten van dat veertje verminder je de potentiele kans al met 33% :P
Voor zover ik weet zitten die dingen ook standaard gemonteerd op de Honda MT/MB'tjes. Wij monteerden ze nooit
 
Maar bij die grote uitlaatpoorten staat toch altijd een schotje in het midden zodat zuigerveer er niet in kan haken.
En de benaming van dit topic : derde zuigerveer is niet helemaal juist er zijn maar 2 zuigerveren en een "naarbuitendrukveer "aanwezig.
 
Heeeeeeel lang geleden, voor ik het licht zag en met Honda 4-takt ging stoeien..

Kocht ik een "snelle" cilinder kit met zo'n 3e zuigerveer er bij. Zou werken tegen het kantelen van de zuiger. Na een paar weken rijden hapte inderdaad de onderste zuigerveer in de uitlaatpoort en liep alles te barsten. Ik terug naar de leverancier en jawel "tja, is tweetakt heh, zal wel te arm hebben gelopen" B|
 
Apart drie ringen.. even kijken hoor..

Ik had ook een Chinees kitje voor mijn Speedfight 100cc.. is naar 125 cc gegaan.



Blijkbaar twee veren.

Alleen het rollager paste eerst niet. :+

 
Meeste snelle 2-takten hebben een behoorlijke uitlaatpoort, ideaal voor een zuigerveer om in te happen. DOor het weglaten van dat veertje verminder je de potentiele kans al met 33% :P

dat veertje gaat daar niets aan veranderen, wat voor een kracht schrijf je dat ondingetje toe als je dat vergelijkt met het segment ?

goed poortafschuining (niet teveel, niet te weinig) en nooit poorten breeder dan 70% van de boring maken is de juiste hiervoor oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan