Functie vacuümkamer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaffabaffa

MF'er
13 mei 2019
72
28
Beste forumleden,


Ik heb een Suzuki XF 650 Freewind uit 1997. De motor heeft een benzinekraan die op vacuüm werkt. Er loopt een vacuümslangetje van het inlaatspruitstuk naar de benzinekraan. In het midden van het vacuümslangetje zit ook nog een T-splitsing. Het slangetje die uit deze T-splitsing komt, loopt naar een klein plastic bakje dat aan mijn frame gemonteerd zit. Dit plastic bakje is een vacuümkamer (zie afbeelding).


Vacuümkamer.PNG

Vacuümkamer (bron: Suzuki TL1000R (98-03) Air Intake Vacuum Chamber – Moto Grotto)


Het benzinekraantje van mijn motor liet eerst geen (of te weinig) benzine door toen hij op de ON-stand stond. Hierdoor kon de motor alleen rijden als de benzinekraan op de op de PRI-stand stond. Mijn lokale motorzaak was in de veronderstelling dat het benzinekraantje stuk was, en dus is deze vervangen voor een nieuwe. Echter, heeft dit nieuwe benzinekraantje het probleem niet opgelost.

Hierna heeft de motorzaak een nieuw vacuümslangetje gemonteerd die direct van het inlaatspruitstuk naar het benzinekraantje loopt. Hierbij is de T-splitsing dus niet gebruikt, en zit de vacuümkamer niet aangesloten. Het benzinekrantje werkte hierna wel weer naar behoren, en de motor kon weer rijden met de benzinekraan op de ON-stand.

Nu vraag ik mij af wat nou precies de meerwaarde is van die vacuümkamer. Is het schadelijk om de vacuümkamer niet te gebruiken? Welke functie dient die vacuümkamer, en hoe werkt het precies? Hebben jullie enig idee waarom de benzinekraan wel werkt als de vacuümkamer niet is aangesloten, maar niet werkt als hij wél zit aangesloten?


Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie ze graag tegemoet.

Dennis
 
Ik gok, en dat is misschien niet de beste methode in techniek dus daarom meld ik het effe van tevoren ;) , dat het een beveiliging is tegen eventueel voorkomende te grote drukverschillen die het membraan in je kraan zouden kunnen beschadigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Geen flauw idee, maar wil best een gok doen.

Als ik er over na denk, zou hij met die 'vacuum kamer' er tussen een grotere kracht nodig hebben om de boel te trekken.
Waarschijnlijk miste er kracht en nu dat er tussenuit is, is er wel voldoende kracht om de benzine te laten lopen.

PRI stand omzijlt het systeem, dat heeft geen vacuum nodig namelijk.
Dus dat zou in mijn ogen 't bovenstaande bevestigen.

Ik heb die dingen nog nooit op die oude brikken van mij gezien.
Dus vermoed dat het geen probleem 'hoeft' te zijn dat het er niet op zit.

Maar er is natuurlijk wel een achterliggend probleem, als hij 'met' niet werkt, en het er standaard wel op hoort. :+
 
Laatst bewerkt:
Die vacuüm pot is onderdeel van een systeem dat er voor zorgt dat de gasschuiven niet te snel omhoog gaan ,
de reden daarvan is om het inlaat geluid te dempen.
Carburator Assembly - www.xf650.de
On the one hand there is the vacuum system that regulates how fast the piston valves rise, especially in gears 2 and 3, for the purpose of noise reduction. The solenoid, the sensor and many of the vacuum tubes are related to that system. The sensor also seems to time the ignition. Some say that you can safely remove all of this, but I'd keep the sensor and just get rid of the solenoid and the tubes. You can connect the tube number 5 (please check, I'm not entirely sure) in your diagram to the vaccuum side of the fuel tap and remove all the thin tubes, the solenoid, the vaccuum chamber and the check valve.
 
Apart.
Misschien dat @Alfred.J je er meer over kan vertellen?

7500d091abf1a3f7ecfeeaf8177ecb93.png


 
Kom ik aan hoor. Let op mijn intelligentie.

Is het niet ongeveer hetzelfde als een Expansievat op een CV installatie waar je ook een membraan hebt dat mee kan bewegen met drukverschillen? Als flexibel membraan kan het dan meebewegen met de gevraagde vacuümdruk, zodat er nooit té hard vacuüm getrokken word, dat het membraan dit opvangt?

Zal wel niet maar tering wat klinkt dit technisch en goed van mij zeg, hahah
 
Die vacuüm pot is onderdeel van een systeem dat er voor zorgt dat de gasschuiven niet te snel omhoog gaan ,
de reden daarvan is om het inlaat geluid te dempen.
Carburator Assembly - www.xf650.de
On the one hand there is the vacuum system that regulates how fast the piston valves rise, especially in gears 2 and 3, for the purpose of noise reduction. The solenoid, the sensor and many of the vacuum tubes are related to that system. The sensor also seems to time the ignition. Some say that you can safely remove all of this, but I'd keep the sensor and just get rid of the solenoid and the tubes. You can connect the tube number 5 (please check, I'm not entirely sure) in your diagram to the vaccuum side of the fuel tap and remove all the thin tubes, the solenoid, the vaccuum chamber and the check valve.
Ik heb ook een Freewind gehad,en wat hierboven staat heb ik toen ook gelezen.Heb de hele zooi erafgehaald en nooit meer gemist.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan