jaffabaffa
MF'er
- 13 mei 2019
- 72
- 28
Beste forumleden,
Ik heb een Suzuki XF 650 Freewind uit 1997. De motor heeft een benzinekraan die op vacuüm werkt. Er loopt een vacuümslangetje van het inlaatspruitstuk naar de benzinekraan. In het midden van het vacuümslangetje zit ook nog een T-splitsing. Het slangetje die uit deze T-splitsing komt, loopt naar een klein plastic bakje dat aan mijn frame gemonteerd zit. Dit plastic bakje is een vacuümkamer (zie afbeelding).
Vacuümkamer (bron: Suzuki TL1000R (98-03) Air Intake Vacuum Chamber – Moto Grotto)
Het benzinekraantje van mijn motor liet eerst geen (of te weinig) benzine door toen hij op de ON-stand stond. Hierdoor kon de motor alleen rijden als de benzinekraan op de op de PRI-stand stond. Mijn lokale motorzaak was in de veronderstelling dat het benzinekraantje stuk was, en dus is deze vervangen voor een nieuwe. Echter, heeft dit nieuwe benzinekraantje het probleem niet opgelost.
Hierna heeft de motorzaak een nieuw vacuümslangetje gemonteerd die direct van het inlaatspruitstuk naar het benzinekraantje loopt. Hierbij is de T-splitsing dus niet gebruikt, en zit de vacuümkamer niet aangesloten. Het benzinekrantje werkte hierna wel weer naar behoren, en de motor kon weer rijden met de benzinekraan op de ON-stand.
Nu vraag ik mij af wat nou precies de meerwaarde is van die vacuümkamer. Is het schadelijk om de vacuümkamer niet te gebruiken? Welke functie dient die vacuümkamer, en hoe werkt het precies? Hebben jullie enig idee waarom de benzinekraan wel werkt als de vacuümkamer niet is aangesloten, maar niet werkt als hij wél zit aangesloten?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie ze graag tegemoet.
Dennis
Ik heb een Suzuki XF 650 Freewind uit 1997. De motor heeft een benzinekraan die op vacuüm werkt. Er loopt een vacuümslangetje van het inlaatspruitstuk naar de benzinekraan. In het midden van het vacuümslangetje zit ook nog een T-splitsing. Het slangetje die uit deze T-splitsing komt, loopt naar een klein plastic bakje dat aan mijn frame gemonteerd zit. Dit plastic bakje is een vacuümkamer (zie afbeelding).
Vacuümkamer (bron: Suzuki TL1000R (98-03) Air Intake Vacuum Chamber – Moto Grotto)
Het benzinekraantje van mijn motor liet eerst geen (of te weinig) benzine door toen hij op de ON-stand stond. Hierdoor kon de motor alleen rijden als de benzinekraan op de op de PRI-stand stond. Mijn lokale motorzaak was in de veronderstelling dat het benzinekraantje stuk was, en dus is deze vervangen voor een nieuwe. Echter, heeft dit nieuwe benzinekraantje het probleem niet opgelost.
Hierna heeft de motorzaak een nieuw vacuümslangetje gemonteerd die direct van het inlaatspruitstuk naar het benzinekraantje loopt. Hierbij is de T-splitsing dus niet gebruikt, en zit de vacuümkamer niet aangesloten. Het benzinekrantje werkte hierna wel weer naar behoren, en de motor kon weer rijden met de benzinekraan op de ON-stand.
Nu vraag ik mij af wat nou precies de meerwaarde is van die vacuümkamer. Is het schadelijk om de vacuümkamer niet te gebruiken? Welke functie dient die vacuümkamer, en hoe werkt het precies? Hebben jullie enig idee waarom de benzinekraan wel werkt als de vacuümkamer niet is aangesloten, maar niet werkt als hij wél zit aangesloten?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, en zie ze graag tegemoet.
Dennis