FZ 750 oplappen

Reliku

Die hard MF'er
12 feb 2018
324
38
Nieuw-Weerdinge
Dag allen,

Het werd tijd dat mijn geliefde FZ 750 wat - ehm - liefde krijgt. Aan de andere kant wou ik de fiets een beetje "low budget" houden, aangezien ik voornemens ben om 'm binnen een paar jaar toch volledig te demonteren en te reviseren, dus we gaan niet all-out met dit project.

Reden om toch maar te beginnen met sleutelen was het volgende... De uitlaat is een beetje krokant (en lek) geworden:

IMG_20200629_184250.jpg


Daarnaast heb ik recentlijk na het terug komen van een toer rit het ding 's avonds laat op de paddock stand gezet, hij stond niet goed, even duwen en schuiven terwijl ie op de paddock stand stond, ik kan u vertellen, dat is een slecht idee:

IMG_20200521_231355.jpg


Geloof me, je hebt een slecht einde aan je dagje motorrijden als je je ene motor tegen je andere motor aan laat vallen 😬

IMG_20200521_232046.jpg


Maargoed, dat wat gebeurd is is gebeurd, dus tijd om de FZ maar eens onder handen te nemen. Wat ik in ieder geval van plan ben:

-Uitlaat oplappen
-Kappenset repareren/vervangen
-Kappenset opnieuw spuiten
-Spiegels vervangen (versleten)
-Koppelingshendel vervangen
-Knipperlichten vervangen

Al deze onderdelen zijn of kapot, of werken nog maar half, of hangen met verschillende soorten tape en 2k lijm aan elkaar 😅

De uitlaat is inderdaad niet al te best meer. Krokant en lek:

IMG_20200803_153841.jpg


IMG_20200803_153834.jpg


Kappen en tank eraf getrokken:

IMG_20200803_194810.jpg


Onder de luchtfilterbehuizing was het ook lekker..... "Infested" was het eerste woord dat in me op kwam 😅

IMG_20200803_191327.jpg


De carbs zelf en de rest van het blok laat ik zo (los van een poetsbeurt). De motor loopt goed en ik heb geen zin in carb werk (heb net twee carb revisies van m'n diversion en magna achter de rug). Bovendien is deze FZ uit '88, ik ben bang dat zodra ik ook maar iets los maak ik alle slangen en rubbers moet vervangen. Dat gaat dus tijdens het restauratie project gebeuren, voor nu mag het blijven zitten.

Achterband moet ook nodig vervangen worden, maar verder alles wat er nu nog op zit krijgt alleen een poetsbeurt (alleen die achterste knipperlichten mogen er nog af). Ziet er wel zielig uit zo :P

IMG_20200803_205701.jpg


IMG_20200803_205711.jpg


Poging gedaan tot uitlaat opschuren. Dat werd niks...

IMG_20200804_212829.jpg


Mee naar buiten genomen, zandstralen wou beter:

IMG_20200813_211107.jpg


De gaten zijn wel significant... Ik kan alleen elektrode lassen, het dunste wat ik gedaan heb was rond 1 mm wanddikte, en dat wou als je voorzichtig deed net, met een hele lage stroomsterkte. Dus hier ook maar proberen. Stroomsterkte op 50 A gezet ofzo, maar dat mocht niet baten, ik brandde er dwars doorheen. Begon met het kleinste gaatje en dat was binnen no time een knikker formaat. Dus plan B: uitlaat montage pasta. Het hardt uit onder hitte, dus we zullen zien hoe het gaat.

IMG_20200813_231825.jpg


De volgende ochtend was het al lekker hard geworden, dus overgespoten met hammerite hittebestendig:

IMG_20200814_204210.jpg


Ik ben voornemens om hier nog een wrap overheen te doen, ter bescherming en voor het uiterlijk.

Vervolgens ben ik even naar de kappen gaan kijken. Ik heb geconcludeerd dat de topkuip en de zijkappen er erg slecht aan toe zijn. Dus ik ben van plan om deze te bestellen van ricambi weiss. Tenminste, als die zaken willen doen met een particulier, ik wacht nog op antwoord op m'n mailtje:

https://www.ricambiweiss.com/en/ver...icambi-weiss-front-fairing-yamaha-fz-750.html
Spotgoedkoop vind ik zelf :)

De achterkant ga ik opschuren en spuiten. Ik ben van plan om naar een zilver/rood kleurenschema te gaan, met dit exemplaar als inspiratie:

iGx6aHQ.jpg


Die kap ('85 variant, de originele FZ750) vind ik ook mooier dan de full-fairing variant die ik nu heb, dus die ben ik dan ook van plan om te bestellen.

Tank is een vergelijkbaar verhaal: opschuren, plamuren (voor de deuk) en spuiten. De stickers lijken hier echter onder de lak te zitten, iemand tips toevallig?

IMG_20200817_211415.jpg


Denk dat ik gewoon een paar spuitbussen van de bouwmarkt of action oid weg haal, als ik maar een mooie kleur vind. En dan met 2k blanke lak er overheen.

Wordt vervolgd.....
 
Dag allen,

Het werd tijd dat mijn geliefde FZ 750 wat - ehm - liefde krijgt. Aan de andere kant wou ik de fiets een beetje "low budget" houden, aangezien ik voornemens ben om 'm binnen een paar jaar toch volledig te demonteren en te reviseren, dus we gaan niet all-out met dit project.

Reden om toch maar te beginnen met sleutelen was het volgende... De uitlaat is een beetje krokant (en lek) geworden:

Bekijk bijlage 1534436

Daarnaast heb ik recentlijk na het terug komen van een toer rit het ding 's avonds laat op de paddock stand gezet, hij stond niet goed, even duwen en schuiven terwijl ie op de paddock stand stond, ik kan u vertellen, dat is een slecht idee:

Bekijk bijlage 1534439

Geloof me, je hebt een slecht einde aan je dagje motorrijden als je je ene motor tegen je andere motor aan laat vallen 😬

Bekijk bijlage 1534441

Maargoed, dat wat gebeurd is is gebeurd, dus tijd om de FZ maar eens onder handen te nemen. Wat ik in ieder geval van plan ben:

-Uitlaat oplappen
-Kappenset repareren/vervangen
-Kappenset opnieuw spuiten
-Spiegels vervangen (versleten)
-Koppelingshendel vervangen
-Knipperlichten vervangen

Al deze onderdelen zijn of kapot, of werken nog maar half, of hangen met verschillende soorten tape en 2k lijm aan elkaar 😅

De uitlaat is inderdaad niet al te best meer. Krokant en lek:

Bekijk bijlage 1534449

Bekijk bijlage 1534452

Kappen en tank eraf getrokken:

Bekijk bijlage 1534454

Onder de luchtfilterbehuizing was het ook lekker..... "Infested" was het eerste woord dat in me op kwam 😅

Bekijk bijlage 1534457

De carbs zelf en de rest van het blok laat ik zo (los van een poetsbeurt). De motor loopt goed en ik heb geen zin in carb werk (heb net twee carb revisies van m'n diversion en magna achter de rug). Bovendien is deze FZ uit '88, ik ben bang dat zodra ik ook maar iets los maak ik alle slangen en rubbers moet vervangen. Dat gaat dus tijdens het restauratie project gebeuren, voor nu mag het blijven zitten.

Achterband moet ook nodig vervangen worden, maar verder alles wat er nu nog op zit krijgt alleen een poetsbeurt (alleen die achterste knipperlichten mogen er nog af). Ziet er wel zielig uit zo :P

Bekijk bijlage 1534461

Bekijk bijlage 1534462

Poging gedaan tot uitlaat opschuren. Dat werd niks...

Bekijk bijlage 1534463

Mee naar buiten genomen, zandstralen wou beter:

Bekijk bijlage 1534464

De gaten zijn wel significant... Ik kan alleen elektrode lassen, het dunste wat ik gedaan heb was rond 1 mm wanddikte, en dat wou als je voorzichtig deed net, met een hele lage stroomsterkte. Dus hier ook maar proberen. Stroomsterkte op 50 A gezet ofzo, maar dat mocht niet baten, ik brandde er dwars doorheen. Begon met het kleinste gaatje en dat was binnen no time een knikker formaat. Dus plan B: uitlaat montage pasta. Het hardt uit onder hitte, dus we zullen zien hoe het gaat.

Bekijk bijlage 1534465

De volgende ochtend was het al lekker hard geworden, dus overgespoten met hammerite hittebestendig:

Bekijk bijlage 1534466

Ik ben voornemens om hier nog een wrap overheen te doen, ter bescherming en voor het uiterlijk.

Vervolgens ben ik even naar de kappen gaan kijken. Ik heb geconcludeerd dat de topkuip en de zijkappen er erg slecht aan toe zijn. Dus ik ben van plan om deze te bestellen van ricambi weiss. Tenminste, als die zaken willen doen met een particulier, ik wacht nog op antwoord op m'n mailtje:

https://www.ricambiweiss.com/en/ver...icambi-weiss-front-fairing-yamaha-fz-750.html
Spotgoedkoop vind ik zelf :)

De achterkant ga ik opschuren en spuiten. Ik ben van plan om naar een zilver/rood kleurenschema te gaan, met dit exemplaar als inspiratie:

Bekijk bijlage 1534469

Die kap ('85 variant, de originele FZ750) vind ik ook mooier dan de full-fairing variant die ik nu heb, dus die ben ik dan ook van plan om te bestellen.

Tank is een vergelijkbaar verhaal: opschuren, plamuren (voor de deuk) en spuiten. De stickers lijken hier echter onder de lak te zitten, iemand tips toevallig?

Bekijk bijlage 1534470

Denk dat ik gewoon een paar spuitbussen van de bouwmarkt of action oid weg haal, als ik maar een mooie kleur vind. En dan met 2k blanke lak er overheen.

Wordt vervolgd.....
Ga Ik zeker Volgen . Ik heb zelf een FZ uit 85 een Eddie Lawson Replica Rood Wit Blauw met een FZR 1000 blok voor meer puf .
 
Lekkere start :t Ik vindt zo'n FZ wel een vet ding. Komen toch wel af en toe hele mooie plaatjes van voorbij.

Ricambi kun je gewoon bestellen, heb er ook al 2x een kuipje besteld. Je krijgt waar je voor betaald.... Prima prijs/kwaliteit verhouding maar in absolute zin niet echt helemaal de shit. En daar mag je dan bij weten dat ik echt een verschrikkelijke hekel heb aan glasfiber, dus vindt het meestal helemaal niks. Maar in dit geval wel OK.
 
Waarom repareer je de originele kuipen niet gewoon? Mooier en het kost niks.

Ik vind de korte kuip juist mooier. Maar het origineel is echt wel ver heen. Aan alle kanten vol met scheuren, dat wordt heel veel glasvezel. Het kan wel, maar dit vind ik een betere oplossing.

Kuip inmiddels besteld. Website stuurt je elke keer naar een bedrijfs registratie zodra je een land dat geen Duitsland is aanvinkt, en dan moet je een BTW nummer opgeven enzo. Heb 'm voor de gek gehouden door eerst met een Duits adres te registreren en daarna m'n adres te wijzigen. Dus het zal me benieuwen wanneer die binnen komt!

Ga Ik zeker Volgen . Ik heb zelf een FZ uit 85 een Eddie Lawson Replica Rood Wit Blauw met een FZR 1000 blok voor meer puf .

Da's een interessante combi, iemand die ik ken heeft precies ook zoiets. Je heet niet toevallig Bert? 😅

Even een vraagje, dat motorliftje, is dat deze?
https://www.hbm-machines.com/produc...orliften/hbm-universele-verrijdbare-motorliftBevalt dat een beetje?

Ja, dat is 'm. Bevalt wel maar perfect is ie niet. Bij veel motoren moet je creatief doen met blokken hout oid als je 'm er (een beetje stevig) op wil hebben, en uitlaten moeten er sowieso af. Heb maar 1 motor die er in 1x op past zonder de uitlaat te moeten verwijderen. Maargoed misschien is dat inherent aan zulke liften.
 
Ambitieus ..
De fz750 groep op fb is ook behoorlijk actief en zitten aardig wat eh, personen die erg veel van deze motor afweten.
 
Emailtje van Ricambi Weiss dat de bestelling binnen is maar vertraagd wordt, ca. 10-14 dagen zeggen ze. Dus nog even wachten op die top kuip...

Heb een afbijtgoedje gehaald voor de tank bij de bouwmarkt vanmiddag, ben benieuwd of ik de lak & stickers er daarmee een beetje makkelijk af krijg. Morgen of overmorgen proberen (zodra ik weer wat garage tijd heb).

Ondertussen even kijken naar spiegels & knipperlichten. De originele spiegels zijn vrij groot. Op zich zijn ze niet slecht, ze hebben goed zicht en ze zien er niet slecht uit. De originele zijn wel allebei versleten, helemaal verweerd achter het glas en de rechter is een keer afgebroken dus zit met een creatieve oplossing (koperen buis, 2 M4 boutjes, volgegoten met epoxy en duct tape er omheen) vast. Dus ik zou een setje nieuwe kunnen kopen. Echter, ik zag deze foto laatst, en deze meneer heeft er 2000 (meen ik) R1 spiegels op gezet. Kijkend naar de R1 spiegels op 't internet lijkt het erop dat dat wel pas te maken is, en het ziet er best strak uit:

5-11.jpg


Dus misschien doe ik dat wel.

De originele knipperlichten zijn allebei kaputt aan de voorkant, en hoewel ik nog identieke originele yamaha knipperlichten heb liggen, wil ik denk ik toch wat anders. Ik zit te overwegen om aan de achterkant te kijken of ik de knipperlichten wat meer low profile kan maken, ik denk aftermarket lampjes erop. Aan de voorkant moet ik nog even kijken, ik zag laatst dit:

Mdisc4_large.png


Ik vind dat misschien ook wel mooi. Ze zijn wel redelijk aan de prijs zag ik. Of je moet ze uit China halen, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van, want dan heb je van die cheapo lampjes die je zelfs in het donker amper ziet. Knipperlichten moeten gewoon goed zichtbaar zijn. Dus nog even kijken wat ik hier ga doen.

Knipperlichten en spiegels zijn op zich bijzaak, ik kan ook gewoon de originele weer kopen, maargoed, als ik toch bezig ben wil ik er toch een beetje m'n eigen stempel op drukken :)

Koppelingshendel heb ik inmiddels besteld, het origineel is namelijk roze... Tevens, nu ik toch bezig ben om het e.e.a. aan roze onderdelen weg te werken van een vorige eigenaar, misschien dat ik de remschijfboutjes (ook roze) ook maar vervang, dan ben ik van al het roze af als ik die stuurgewichten vervang door knipperlichtjes. Then again, als ik dat ga doen, dan moet het wiel er af, de schijven er af, als ik dan toch bezig ben kan ik misschien beter de lagers er ook uit halen en de wielen ook meteen laten poedercoaten... En zo gaat dit project meteen al weer een stap te ver... dus nee, die zijn ook over twee jaar aan de beurt.

Wordt vervolgt (zodra die tank in het zuur staat)....
 
Dat zijn wel de meest vieze vuile carburateurs die ik ooit gezien heb,en ik heb er veel gezien.😮;)
Verder succes met je project.
Er staat ook bij de Topic Oplappen . die andere Foto`s ( die klaar zijn ) zien er wel VET uit die eerste komt uit England .
 
Dat is toch een fantastisch mooi ding ... ook zeker in 2020, wat een ontwerp!

Die is wel pretty inderdaad. Maar er is nog maar weinig FZ aan voor wat ik gelezen heb: de achterbrug en voorvork zijn van een 2001 R1 (USD vork ziet er wel strak uit op deze motor moet ik zeggen). Wielen zijn van een 2006 R6. Schijven komen ook van die R6 af, de klauwen en cilinders zijn van de R1. Stuur zelf (clipons) ook van de R1, dus van die hele voorkant is alleen de kuip, koplamp en dashboard nog origineel :P

Erg gave build wel! Zie hier:

https://www.denniskirk.com/garagebuild/1985-yamaha-fz750/
Tank in dat afbijt goedje gezet:

IMG_20200819_201101.jpg


Twee uur later zag het er zo uit:

IMG_20200819_220750.jpg


Niks veranderd eigenlijk. Geprobeerd het eraf te schrapen maar de verf houdt vooralsnog stand....

IMG_20200819_221618.jpg


Er gaat wel iets af heb ik het idee, dus ik heb er nog een extra dikke laag overheen gesmeerd en ben nu weer aan het wachten.... Het zal mij benieuwen :P
 
Mij ook _O- ouderwetse lak tegen nieuwerwetse afbijt.... Je kunt beter andersom hebben denk ik. Nieuwerwetse lak tegen ouderwetse afbijt. Wij hadden een aantal jaar geleden nog een potje ouderwetse afbijt op de kop kunnen tikken op het werk :} Zelfs poedercoating was in no-time vertrokken als je het onderdeel dompelde in die troep. Ik snap heel goed dat dat niet zomaar aan particulieren mag worden verkocht.

Maar kun je die lak er niet met een brandertje redelijk makkelijk vanaf strippen?? geen idee hoor.... vraag het me gewoon af, ik heb geen lak op mn motor ;)
 
Wat ook erg goed werkt is een staalborstel op een boor of haakseslijper.
Lak vliegt er letterlijk af dus wel een mondkapje dragen, gelukkig heeft zo ongeveer iedereen die nu wel op voorraad ;)
 
Je hoeft die verf er helemaal niet tot op het kale metaal af te halen.

Als het nou zo vast zit waarom er dan afhalen? Gewoon een schuurmachine erop zetten en opruwen en de overgangen van de striping gladschuren, dan een goede 2K epoxyprimer erop en je hebt een prachtige basis voor lak en plamuur.
 
Die is wel pretty inderdaad. Maar er is nog maar weinig FZ aan voor wat ik gelezen heb: de achterbrug en voorvork zijn van een 2001 R1 (USD vork ziet er wel strak uit op deze motor moet ik zeggen). Wielen zijn van een 2006 R6. Schijven komen ook van die R6 af, de klauwen en cilinders zijn van de R1. Stuur zelf (clipons) ook van de R1, dus van die hele voorkant is alleen de kuip, koplamp en dashboard nog origineel :P

Erg gave build wel! Zie hier:

https://www.denniskirk.com/garagebuild/1985-yamaha-fz750/
Tank in dat afbijt goedje gezet:

Bekijk bijlage 1535072

Twee uur later zag het er zo uit:

Bekijk bijlage 1535074

Niks veranderd eigenlijk. Geprobeerd het eraf te schrapen maar de verf houdt vooralsnog stand....

Bekijk bijlage 1535075

Er gaat wel iets af heb ik het idee, dus ik heb er nog een extra dikke laag overheen gesmeerd en ben nu weer aan het wachten.... Het zal mij benieuwen :P

Insmeren met een dikke laag afbijt en verv inpakken met plastic vershoudfolie. Dan werkt de afbijt stuk beter
 
Progressie :)

Wil toch graag alles er af hebben, omdat ik niet over een sticker set heen wil spuiten. Denk dat het strakker wordt als ik eerst de oude laag er af haal.
IMG_20200820_213623.jpg


Update na een uurtje krabben:

IMG_20200820_224046.jpg


Ik ga de schuurmachine erbij pakken. Even kijken of ik dat buiten kan doen met een stofmasker want dit gaat niet gezond worden 😂
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja, het project vordert nog niet echt. Heb de meeste verf er af maar inmiddels begint er al weer roest te vormen op de buitenkant van de tank... 😭

Ben ongeveer een maand geleden met een nieuwe baan begonnen en al mijn vrije tijd is ineens verdwenen 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan