Reliku
Die hard MF'er
Dag allen,
Het werd tijd dat mijn geliefde FZ 750 wat - ehm - liefde krijgt. Aan de andere kant wou ik de fiets een beetje "low budget" houden, aangezien ik voornemens ben om 'm binnen een paar jaar toch volledig te demonteren en te reviseren, dus we gaan niet all-out met dit project.
Reden om toch maar te beginnen met sleutelen was het volgende... De uitlaat is een beetje krokant (en lek) geworden:
Daarnaast heb ik recentlijk na het terug komen van een toer rit het ding 's avonds laat op de paddock stand gezet, hij stond niet goed, even duwen en schuiven terwijl ie op de paddock stand stond, ik kan u vertellen, dat is een slecht idee:
Geloof me, je hebt een slecht einde aan je dagje motorrijden als je je ene motor tegen je andere motor aan laat vallen
Maargoed, dat wat gebeurd is is gebeurd, dus tijd om de FZ maar eens onder handen te nemen. Wat ik in ieder geval van plan ben:
-Uitlaat oplappen
-Kappenset repareren/vervangen
-Kappenset opnieuw spuiten
-Spiegels vervangen (versleten)
-Koppelingshendel vervangen
-Knipperlichten vervangen
Al deze onderdelen zijn of kapot, of werken nog maar half, of hangen met verschillende soorten tape en 2k lijm aan elkaar
De uitlaat is inderdaad niet al te best meer. Krokant en lek:
Kappen en tank eraf getrokken:
Onder de luchtfilterbehuizing was het ook lekker..... "Infested" was het eerste woord dat in me op kwam
De carbs zelf en de rest van het blok laat ik zo (los van een poetsbeurt). De motor loopt goed en ik heb geen zin in carb werk (heb net twee carb revisies van m'n diversion en magna achter de rug). Bovendien is deze FZ uit '88, ik ben bang dat zodra ik ook maar iets los maak ik alle slangen en rubbers moet vervangen. Dat gaat dus tijdens het restauratie project gebeuren, voor nu mag het blijven zitten.
Achterband moet ook nodig vervangen worden, maar verder alles wat er nu nog op zit krijgt alleen een poetsbeurt (alleen die achterste knipperlichten mogen er nog af). Ziet er wel zielig uit zo
Poging gedaan tot uitlaat opschuren. Dat werd niks...
Mee naar buiten genomen, zandstralen wou beter:
De gaten zijn wel significant... Ik kan alleen elektrode lassen, het dunste wat ik gedaan heb was rond 1 mm wanddikte, en dat wou als je voorzichtig deed net, met een hele lage stroomsterkte. Dus hier ook maar proberen. Stroomsterkte op 50 A gezet ofzo, maar dat mocht niet baten, ik brandde er dwars doorheen. Begon met het kleinste gaatje en dat was binnen no time een knikker formaat. Dus plan B: uitlaat montage pasta. Het hardt uit onder hitte, dus we zullen zien hoe het gaat.
De volgende ochtend was het al lekker hard geworden, dus overgespoten met hammerite hittebestendig:
Ik ben voornemens om hier nog een wrap overheen te doen, ter bescherming en voor het uiterlijk.
Vervolgens ben ik even naar de kappen gaan kijken. Ik heb geconcludeerd dat de topkuip en de zijkappen er erg slecht aan toe zijn. Dus ik ben van plan om deze te bestellen van ricambi weiss. Tenminste, als die zaken willen doen met een particulier, ik wacht nog op antwoord op m'n mailtje:
Spotgoedkoop vind ik zelf
De achterkant ga ik opschuren en spuiten. Ik ben van plan om naar een zilver/rood kleurenschema te gaan, met dit exemplaar als inspiratie:
Die kap ('85 variant, de originele FZ750) vind ik ook mooier dan de full-fairing variant die ik nu heb, dus die ben ik dan ook van plan om te bestellen.
Tank is een vergelijkbaar verhaal: opschuren, plamuren (voor de deuk) en spuiten. De stickers lijken hier echter onder de lak te zitten, iemand tips toevallig?
Denk dat ik gewoon een paar spuitbussen van de bouwmarkt of action oid weg haal, als ik maar een mooie kleur vind. En dan met 2k blanke lak er overheen.
Wordt vervolgd.....
Het werd tijd dat mijn geliefde FZ 750 wat - ehm - liefde krijgt. Aan de andere kant wou ik de fiets een beetje "low budget" houden, aangezien ik voornemens ben om 'm binnen een paar jaar toch volledig te demonteren en te reviseren, dus we gaan niet all-out met dit project.
Reden om toch maar te beginnen met sleutelen was het volgende... De uitlaat is een beetje krokant (en lek) geworden:
Daarnaast heb ik recentlijk na het terug komen van een toer rit het ding 's avonds laat op de paddock stand gezet, hij stond niet goed, even duwen en schuiven terwijl ie op de paddock stand stond, ik kan u vertellen, dat is een slecht idee:
Geloof me, je hebt een slecht einde aan je dagje motorrijden als je je ene motor tegen je andere motor aan laat vallen
Maargoed, dat wat gebeurd is is gebeurd, dus tijd om de FZ maar eens onder handen te nemen. Wat ik in ieder geval van plan ben:
-Uitlaat oplappen
-Kappenset repareren/vervangen
-Kappenset opnieuw spuiten
-Spiegels vervangen (versleten)
-Koppelingshendel vervangen
-Knipperlichten vervangen
Al deze onderdelen zijn of kapot, of werken nog maar half, of hangen met verschillende soorten tape en 2k lijm aan elkaar
De uitlaat is inderdaad niet al te best meer. Krokant en lek:
Kappen en tank eraf getrokken:
Onder de luchtfilterbehuizing was het ook lekker..... "Infested" was het eerste woord dat in me op kwam
De carbs zelf en de rest van het blok laat ik zo (los van een poetsbeurt). De motor loopt goed en ik heb geen zin in carb werk (heb net twee carb revisies van m'n diversion en magna achter de rug). Bovendien is deze FZ uit '88, ik ben bang dat zodra ik ook maar iets los maak ik alle slangen en rubbers moet vervangen. Dat gaat dus tijdens het restauratie project gebeuren, voor nu mag het blijven zitten.
Achterband moet ook nodig vervangen worden, maar verder alles wat er nu nog op zit krijgt alleen een poetsbeurt (alleen die achterste knipperlichten mogen er nog af). Ziet er wel zielig uit zo
Poging gedaan tot uitlaat opschuren. Dat werd niks...
Mee naar buiten genomen, zandstralen wou beter:
De gaten zijn wel significant... Ik kan alleen elektrode lassen, het dunste wat ik gedaan heb was rond 1 mm wanddikte, en dat wou als je voorzichtig deed net, met een hele lage stroomsterkte. Dus hier ook maar proberen. Stroomsterkte op 50 A gezet ofzo, maar dat mocht niet baten, ik brandde er dwars doorheen. Begon met het kleinste gaatje en dat was binnen no time een knikker formaat. Dus plan B: uitlaat montage pasta. Het hardt uit onder hitte, dus we zullen zien hoe het gaat.
De volgende ochtend was het al lekker hard geworden, dus overgespoten met hammerite hittebestendig:
Ik ben voornemens om hier nog een wrap overheen te doen, ter bescherming en voor het uiterlijk.
Vervolgens ben ik even naar de kappen gaan kijken. Ik heb geconcludeerd dat de topkuip en de zijkappen er erg slecht aan toe zijn. Dus ik ben van plan om deze te bestellen van ricambi weiss. Tenminste, als die zaken willen doen met een particulier, ik wacht nog op antwoord op m'n mailtje:
LR247/1/2/3 Ricambi Weiss Front Fairing Yamaha FZ 750
Many different motorcycle parts available in our shop!
www.ricambiweiss.com
Spotgoedkoop vind ik zelf
De achterkant ga ik opschuren en spuiten. Ik ben van plan om naar een zilver/rood kleurenschema te gaan, met dit exemplaar als inspiratie:
Die kap ('85 variant, de originele FZ750) vind ik ook mooier dan de full-fairing variant die ik nu heb, dus die ben ik dan ook van plan om te bestellen.
Tank is een vergelijkbaar verhaal: opschuren, plamuren (voor de deuk) en spuiten. De stickers lijken hier echter onder de lak te zitten, iemand tips toevallig?
Denk dat ik gewoon een paar spuitbussen van de bouwmarkt of action oid weg haal, als ik maar een mooie kleur vind. En dan met 2k blanke lak er overheen.
Wordt vervolgd.....