fz1 en fz8 ontmoetingsplek

Is er een FZ8 bezitter die de afstand tussen de 2 bevestigingsbouten waar de schetsplaten mee op het frame bevestigd zitten kan meten van hart tot hart? Bedankt!
 
Is er een FZ8 bezitter die de afstand tussen de 2 bevestigingsbouten waar de schetsplaten mee op het frame bevestigd zitten kan meten van hart tot hart? Bedankt!
Heb een FZ1 dus daar kan ik je helaas niet mee helpen (is trouwens wel erg stil in dit topic).

Gister met de superduke 990 van m'n broertje gereden. Merk nu pas hoe 'oncomfortabel' de FZ1N eigenlijk is. Bij de duke zitten de voetsteunen iets meer naar achter lijkt het, waardoor je ook met je knieën lager uitkomt. Door de brede tank zit je met je benen redelijk wijd op de fz1. Ik heb niet de soepelste heupen en heb daar toch wel een beetje last van, dus dat was best een eye-opener. Ook met je rug zit je minder voorover gebogen. Heeft me toch aan het denken gezet om misschien weer eens rond te kijken voor iets anders. Zal geen Superduke worden echter, het rijgedrag van de 2-cilinder kan me niet bekoren, nog minder dan bij m'n KTM 950 SM destijds. Betrap me er op regelmatig MT09's te bekijken, misschien toch maar eens op zoek gaan naar een proefritje ergens.

Mocht iemand hier meelezen en interesse hebben in een FZ1N 2007 met 3X.XXX kilometer, gereviseerde remklauwen incl zuigers, stalen remleidingen voor+achter, LED voor+achter+knippers, opnieuw gevulde en iets ingekorte akra, stuurdemper, nieuwe ketting en tandwielen, voel je vrij om een berichtje te sturen (al het genoemde spul is er door mij opgezet afgelopen 2 jaar). Wellicht trek je mij dan ook direct over de streep om iets anders te kopen, zit nog serieus te twijfelen. Rijd tegenwoordig zo weinig en de motor is eigenlijk net naar m'n smaak, motor gaat ook als de brandweer. Moeilijk, moeilijk 🤔 (luxe probleem)

20200919_151730.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is er een FZ8 bezitter die de afstand tussen de 2 bevestigingsbouten waar de schetsplaten mee op het frame bevestigd zitten kan meten van hart tot hart? Bedankt!
Ik weet niet of deze hetzelfde zijn op de naked of fazer maar ik wil vanmiddag wel even meten voor je. Heb een Fz8 fazer uit 2013
 
Ik weet niet of deze hetzelfde zijn op de naked of fazer maar ik wil vanmiddag wel even meten voor je. Heb een Fz8 fazer uit 2013

Graag, bedankt Mike.

Heb een FZ1 dus daar kan ik je helaas niet mee helpen (is trouwens wel erg stil in dit topic).

Gister met de superduke 990 van m'n broertje gereden. Merk nu pas hoe 'oncomfortabel' de FZ1N eigenlijk is. Bij de duke zitten de voetsteunen iets meer naar achter lijkt het, waardoor je ook met je knieën lager uitkomt. Door de brede tank zit je met je benen redelijk wijd op de fz1. Ik heb niet de soepelste heupen en heb daar toch wel een beetje last van, dus dat was best een eye-opener. Ook met je rug zit je minder voorover gebogen. Heeft me toch aan het denken gezet om misschien weer eens rond te kijken voor iets anders. Zal geen Superduke worden echter, het rijgedrag van de 2-cilinder kan me niet bekoren, nog minder dan bij m'n KTM 950 SM destijds. Betrap me er op regelmatig MT09's te bekijken, misschien toch maar eens op zoek gaan naar een proefritje ergens.

Vergeleken met de Kawasaki Z900 van mijn vriendin voelt het juist alsof ik erg recht op zit op de FZ1. Als ik op Motorcycle Ergonomics vergelijk is het geen groot verschil. Je zit meer op de FZ1 en in de Z900. Ik vind de aanvalspositie van de Z900 lekkerder rijden denk ik.

Ik heb een Barracuda stuur gemonteerd, dat maakte voor mij een groot verschil, kon niet overweg met het standaard stuur. Of het ergonomie of gevoel is kan ik nog niet helemaal zeggen. Heb je rear sets in combinatie met een ander stuur overwogen? Dan verander je alleen niets aan de tank natuurlijk.

Grootste nadeel van de Z900/MT-09 en dat soort fietsen is dat ze klein voelen. Mijn FZ1 fazer voelt als meer motor wat ik fijner vind. Kan ook komen door de kuip, niet op een FZ1N gezeten.
 
Laatst bewerkt:
Graag, bedankt Mike.



Vergeleken met de Kawasaki Z900 van mijn vriendin voelt het juist alsof ik erg recht op zit op de FZ1. Als ik op Motorcycle Ergonomics vergelijk is het geen groot verschil. Je zit meer op de FZ1 en in de Z900. Ik vind de aanvalspositie van de Z900 lekkerder rijden denk ik.

Ik heb een Barracuda stuur gemonteerd, dat maakte voor mij een groot verschil, kon niet overweg met het standaard stuur. Of het ergonomie of gevoel is kan ik nog niet helemaal zeggen. Heb je rear sets in combinatie met een ander stuur overwogen? Dan verander je alleen niets aan de tank natuurlijk.

Grootste nadeel van de Z900/MT-09 en dat soort fietsen is dat ze klein voelen. Mijn FZ1 fazer voelt als meer motor wat ik fijner vind. Kan ook komen door de kuip, niet op een FZ1N gezeten.
Ander stuur heb ik al vaker horen zeggen, past dat eigenlijk 1 op 1 of moet je nieuwe gaskabels e.d. plaatsen? Rearsets zou ook nog kunnen ja, als je volledig instelbare neemt. Aan de andere kant vraag ik mezelf dan af, of ik nog veel wil investeren of gewoon weer eens wat anders probeer. Met m'n R1 '98 heb ik destijds 10 jaar gereden, sindsdien ben ik een beetje van de de ene fiets naar de andere aan het hoppen, op zoek naar de ultieme fiets. Heb nog nooit met een 3-cilinder gereden, die staat nog op de checklist om afgevinkt te worden. En met een MT09 zou ik bijvoorbeeld een 10 jaar nieuwere motor krijgen, vorige waren 2006-2007 tijdperk. Denk dat de nieuwere techniek het verlies aan pk's meer dan goed maakt.
 
Ander stuur heb ik al vaker horen zeggen, past dat eigenlijk 1 op 1 of moet je nieuwe gaskabels e.d. plaatsen? Rearsets zou ook nog kunnen ja, als je volledig instelbare neemt. Aan de andere kant vraag ik mezelf dan af, of ik nog veel wil investeren of gewoon weer eens wat anders probeer. Met m'n R1 '98 heb ik destijds 10 jaar gereden, sindsdien ben ik een beetje van de de ene fiets naar de andere aan het hoppen, op zoek naar de ultieme fiets. Heb nog nooit met een 3-cilinder gereden, die staat nog op de checklist om afgevinkt te worden. En met een MT09 zou ik bijvoorbeeld een 10 jaar nieuwere motor krijgen, vorige waren 2006-2007 tijdperk. Denk dat de nieuwere techniek het verlies aan pk's meer dan goed maakt.
De Barracuda variabel 28/22 (Fatbar) die ik heb is 74 cm, niet heel veel breder en die past zonder aanpassingen met de Barracuda 40 mm hoge fatbar risers. Als je breder wil dan hoef je geen nieuwe kabels te monteren voor zover ik heb kunnen lezen. Je moet enkel de kabel omleggen. Als je rechter wil zitten door een hoger stuur te plaatsen op de originele risers is dit laatste wel noodzakelijk denk ik. Een 22 mm stuur op de hoge OEM risers is alleen geen gezicht in mijn ogen. Rear sets komen ook niet vaak gebruikt te koop dus dan is het een flinke investering inderdaad.

Tja, de utlieme fiets.. Ultiem is vijf fietsen :P

Als de liefde voorbij is is nu een goed moment om hem om Marktplaats te zetten. Het wil wel met tweedehands motoren op dit moment. Al is er wel veel FZ1 aanbod.

Nieuwere techniek zegt overigens niet altijd dat het een betere rijbeleving is. Ik kon sneller meer in een bocht met de FZ1 dan met de Z900, maar heb nog weinig kunnen rijden en er zijn natuurlijk veel variabelen. Deze motorvakantie moet dat uitwijzen. De mt-09 heeft best wat kritiek gekregen op de geometrie en vering. De Z900 voorkant kan ik zelf over zeggen dat deze heel soft is en er waarschijnlijk andere olie of veren in moeten voor mijn gewicht van 80 kilo in pak. Dan ben je ook meteen aan het investeren, blijf je toch houden tenzij je de ultieme fiets tegenkomt *D
 
Heb een FZ1 dus daar kan ik je helaas niet mee helpen (is trouwens wel erg stil in dit topic).

Gister met de superduke 990 van m'n broertje gereden. Merk nu pas hoe 'oncomfortabel' de FZ1N eigenlijk is. Bij de duke zitten de voetsteunen iets meer naar achter lijkt het, waardoor je ook met je knieën lager uitkomt. Door de brede tank zit je met je benen redelijk wijd op de fz1. Ik heb niet de soepelste heupen en heb daar toch wel een beetje last van, dus dat was best een eye-opener. Ook met je rug zit je minder voorover gebogen. Heeft me toch aan het denken gezet om misschien weer eens rond te kijken voor iets anders. Zal geen Superduke worden echter, het rijgedrag van de 2-cilinder kan me niet bekoren, nog minder dan bij m'n KTM 950 SM destijds. Betrap me er op regelmatig MT09's te bekijken, misschien toch maar eens op zoek gaan naar een proefritje ergens.

Mocht iemand hier meelezen en interesse hebben in een FZ1N 2007 met 3X.XXX kilometer, gereviseerde remklauwen incl zuigers, stalen remleidingen voor+achter, LED voor+achter+knippers, opnieuw gevulde en iets ingekorte akra, stuurdemper, nieuwe ketting en tandwielen, voel je vrij om een berichtje te sturen (al het genoemde spul is er door mij opgezet afgelopen 2 jaar). Wellicht trek je mij dan ook direct over de streep om iets anders te kopen, zit nog serieus te twijfelen. Rijd tegenwoordig zo weinig en de motor is eigenlijk net naar m'n smaak, motor gaat ook als de brandweer. Moeilijk, moeilijk 🤔 (luxe probleem)

Bekijk bijlage 1645395
De rode stukken in je tekst heb ik ook wel last van . Ik heb al snel wat verkramping in de heupen.
 
Ik ben van de fz1 naar de xsr 900 gegaan.
Eerste dat me opviel is dat het zadel van de fz1 veel comfyer is dan de xsr. (En heb al het alcantara-zadel)
Eens je daar aan gewend bent is de zithouding voor de rest goed.
Enige dat je zowel bij de mt09 en de xsr niet hebt, zijn je schetsplaten voor je hielen. Die mis je de eerste paar 100km wel als je de gewoonte had van daar je hielen tegen te zetten op de Fz1.
Voor de rest, de fz1 is een leuk kanon maar qua hooligangehalte kan hij het niet halen bij het cp3-blok. Echt fun om mee te rijden. Koppel overal, wheelies tot in 3de (met beetje koppeling, 1 en 2 zo maar)
Echt een leuke motor.
Zithouding tussen xsr en mt09 scheelt nog wel een beetje. Mt09 zit een tikkie sportiever.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Graag, bedankt Mike.
Heb even gemeten, onderstaande afbeelding ter illustratie. Helaas heb ik een best oude schuifmaat dus misschien zit ik er een halve mm naast maar ik meet 55mm van hart tot hart (zie rode lijn op de afbeelding). Ben wel benieuwd eigenlijk, wat is je plan er mee?
 

Bijlagen

  • IMG_20210618_104024.jpg
    IMG_20210618_104024.jpg
    191,8 KB · Weergaven: 24
Heb even gemeten, onderstaande afbeelding ter illustratie. Helaas heb ik een best oude schuifmaat dus misschien zit ik er een halve mm naast maar ik meet 55mm van hart tot hart (zie rode lijn op de afbeelding). Ben wel benieuwd eigenlijk, wat is je plan er mee?
Thanks! Ik heb frisse FZ8 schetsplaten gevonden die ik op mijn FZ1 wil zetten. Het is een mooier ontwerp en de mijne vertonen wat tekenen wat slijtage. In een Facebook groep was er iemand die zei dat hij een poging had gedaan en het niet past, maar gaf geen toelichting. Aangezien de frames hetzelfde zijn en die afstand hetzelfde is moet het passen, dus ik ga het proberen.
 
Toch nog eens vergeleken de FZ1 en FZ8 schetsplaten en gesproken met iemand die een poging heeft gedaan ze te monteren. Hij liep tegen problemen aan, maar ik wil het toch proberen.

Volgende week haal ik de FZ8 voetsteun assemblage (schetsplaten met alles erop en eraan zoals voetsteunen, shifter rod en rem switch assembly) op. Dit is helemaal nieuw. Mocht het niet lukken is er dan een FZ8 rijder die hier interesse in heeft? Kan je voor weinig het spulletje opfrissen. Dat maakt het voor mij makkelijker om het maar gewoon te proberen.

Mag dan voor 25 euro naar een nieuwe eigenaar, dat betaal ik ook. Verzendkosten neem ik dan zelf voor mijn rekening of ik breng het bij je langs (afhankelijk van de afstand).

Hoor het graag!
 
Bij deze even mijn nieuwste aanwinst showen in dit (veel te rustige) topic ;)

Een 2007 FZ1 Fazer, al voorzien van leuke extra's zoals een Leovince SBK dempertje, tail tidy en knippers in achterlicht geïntegreerd.
Zelf van de week de standaard knippers aan de voorkant vervangen voor wat strakkere exemplaren en ook voetsteuntjes, kroonplaat en stuur van een zwart jasje voorzien.


20210619_170019.jpg
 
Pohh ziet er netjes uit! Maar indd ben het eens dat het topic wat stil is, al ben ik zelf ook schuldig. Ik heb nog weinig aangepast aan mn fz8 (maar die rijd wel als een zonnetje verder) maar er mag best wat interactie in t topic zijn
 
Bij deze even mijn nieuwste aanwinst showen in dit (veel te rustige) topic ;)

Bekijk bijlage 1647938

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hoe is de hoge ruit bij je lengte? Veel lawaai op de snelweg of juist stil?

Ik heb flink onderdelen verzameld de afgelopen tijd. Nu ook daadwerkelijk aan het sleutelen. Ik kan binnenkort ook weer met trots een foto plaatsen..
 
Ik ga binnenkort een 2e kuipruitje bestellen en daar de dremel overheen halen, aangezien ik graag een kortere ruit zou willen maar ik deze niet echt naar mn wens gevonden heb.
Wel nadat al mn studie deadlines voorbij zijn en mn verhuizing, dan heb ik net ff wat meer tijd
 
Bij deze even mijn nieuwste aanwinst showen in dit (veel te rustige) topic ;)

Een 2007 FZ1 Fazer, al voorzien van leuke extra's zoals een Leovince SBK dempertje, tail tidy en knippers in achterlicht geïntegreerd.
Zelf van de week de standaard knippers aan de voorkant vervangen voor wat strakkere exemplaren en ook voetsteuntjes, kroonplaat en stuur van een zwart jasje voorzien.


Bekijk bijlage 1647938
Mooie bike! Stuur zwart spuiten staat ook nog op mijn verlang lijstje, alleen ontzie het een beetje om alles er af te krijgen.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hoe is de hoge ruit bij je lengte? Veel lawaai op de snelweg of juist stil?

Ik heb flink onderdelen verzameld de afgelopen tijd. Nu ook daadwerkelijk aan het sleutelen. Ik kan binnenkort ook weer met trots een foto plaatsen..

Hwt mag dan een verhoogde ruit zijn, maar met mijn lengte heeft deze geen toegevoegde waarde. Ben 1.94m en daardoor op de rijksweg toch nog aardig wat wervelingen rond de helm.
Maar ben gewend naked te rijden GSF1200, GSX1400 etc. dus ben de wind wel gewend.😉

Vandaag een alie gear indicatortje geinstalleerd.....na 20 jaar motorijden eindelijk geen schakelingen meer tellen.😄🤣
 

Bijlagen

  • 20210627_151112.jpg
    20210627_151112.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: vino
Hwt mag dan een verhoogde ruit zijn, maar met mijn lengte heeft deze geen toegevoegde waarde. Ben 1.94m en daardoor op de rijksweg toch nog aardig wat wervelingen rond de helm.
Maar ben gewend naked te rijden GSF1200, GSX1400 etc. dus ben de wind wel gewend.😉

Vandaag een alie gear indicatortje geinstalleerd.....na 20 jaar motorijden eindelijk geen schakelingen meer tellen.😄🤣
Is dat een beetje makkelijk installeren? Zit er ook over te denken om het er op te zetten. Is toch makkelijker al rij en schakel ik meestal gewoon op gevoel.

Ik ben zelf 1.95 en wil juist graag een lagere ruit, kijken hoe dit rijd wat betreft de wind
 
Is dat een beetje makkelijk installeren? Zit er ook over te denken om het er op te zetten. Is toch makkelijker al rij en schakel ik meestal gewoon op gevoel.

Ik ben zelf 1.95 en wil juist graag een lagere ruit, kijken hoe dit rijd wat betreft de wind

Installeren is 30 minuten werk.
Het vervelendste is nog al dat plastic demonteren alvorens je de tank kan oplichten om bij de stekkers te komen.
Kwestie van een connector tussen de bestaande bedrading/connector van de snelheid sensor klikken, 1 draad naar de krukas sensor, en 1 draad naar de geschakelde plus.

Ik denk inderdaad dat ik met een standaard ruit, of zelfs nog lager minder last van wervelingen langs de helm zou hebben.
Deze verhoogde ruit gooit de rijwind precies tegen mijn helm aan i.p.v. eroverheen.
Misschien zou zo'n extra ruitje/ruitverhoger ook helpen......vind het alleen dat het "de looks" niet ten goede komt. :N
 
Nice montage is best simpel dus alleen even de tijd nemen om er naartoe te werken.

Ja precies daar zit ik ook een beetje mee, lagere ruit zou ik denk ik prettiger vinden. Nu komt alles vanaf de ruit direct mn helm op. Zou ook fijn geweest zijn als ik wat minder lang was maarja hebbie ook niet voor t uitkiezen.
 
Installeren is 30 minuten werk.
Het vervelendste is nog al dat plastic demonteren alvorens je de tank kan oplichten om bij de stekkers te komen.
Kwestie van een connector tussen de bestaande bedrading/connector van de snelheid sensor klikken, 1 draad naar de krukas sensor, en 1 draad naar de geschakelde plus.

Ik denk inderdaad dat ik met een standaard ruit, of zelfs nog lager minder last van wervelingen langs de helm zou hebben.
Deze verhoogde ruit gooit de rijwind precies tegen mijn helm aan i.p.v. eroverheen.
Misschien zou zo'n extra ruitje/ruitverhoger ook helpen......vind het alleen dat het "de looks" niet ten goede komt. :N
Alles met kant en klare stekkertjes of ook solderen?
 
De snelheidsensor is kant en klaar.....wordt tussen de bestaande mannelijke-vrouwelijke connector geklikt.
Krukas sensor draad (groen) moet op de grijze draad in de connector naar de krukas sensor aangesloten worden, en de rode ergens op een geschakelde plus.


Schermafbeelding 2021-06-28 151837.jpg



Ik heb de groene draad vlak voor de connector er tussen gesoldeerd, en op de rode draad een kabelschoentje gebruikt en deze op een geschakelde + aangesloten op een vrije (accessoire)stekker in de draadboom.

Dingen zijn 18,- Europ op Alie....kan je geen buil aan vallen.....
 
Hallo,

Ik had in het Fazerrijders topic een post gedaan waarin ik een Akra slipon verkoop en kreeg de tip deze hier ook te plaatsen.

Akrapovic slipon te koop voor een FZ1 met db killer (killer nog nooit gemonteerd)
Mag weg voor 300 euro (excl verzending vanuit België)


Verkocht via 2dehands.be

img_20210513_133741-jpg.1649250
img_20210513_133758-jpg.1649251
img_20210513_133812-jpg.1649252
img_20210513_133927-jpg.1649253
 
Laatst bewerkt:
Beste MF leden,
Mijn naam is Stef en heb vorige week een fz1 uit 2011 gekocht. Toen ik de motor gekocht had kwam ik er achter dat de rotor upgrade niet gedaan is. Kost me met orginele Yamaha onderdelen minimaal 321 euro ex montage. Is hier echt geen andere oplossing voor?

Daarbij zou ik graag een center stand willen hebben. Mijn motor staat 9 van de 10 x buiten in de wind, en m'n oude motor is al een x omgewaaid. Nu zie ik alleen tweedehands center stands voor 125 euro of meer. Dat moet toch goedkoper kunnen? Zou er een andere centerstand zijn die er ook onder past? Bijvoorbeeld van de fz8? Of een andere motor?


Bedankt voor het meedenken Stef
Goedendag iedereen.
Ben Youri en rij sinds juli 2020 ook FZ1 uit 2007. Om even aan te haken op het onderwerp rotor, ik heb de mijne uit voorzorg vervangen. Helaas zijn er te veel voorbeelden, niet alleen in Amerika, waarvan de rotors geklapt zijn. Meestal hadden ze geluk en een enkeling is de motorblok in de soep gelopen.

Mede door de horrorverhalen heb ik de mijne vervangen door één van Rmstator. Ik meen €240 euro, niet origineel maar net zo goed.

Owja hier nog een foto van de mijne.
 

Bijlagen

  • IMG-20210704-WA0025.jpeg
    IMG-20210704-WA0025.jpeg
    286,7 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20210430_155416.jpg
    IMG_20210430_155416.jpg
    297,3 KB · Weergaven: 21
  • IMG_20210430_155404.jpg
    IMG_20210430_155404.jpg
    658,9 KB · Weergaven: 23
Terug
Bovenaan Onderaan