Fz6 2006 elke remschijf bout dol, inbus

2 jun 2017
174
34
Beste,

Ik wil mijn 10 remschijf bouten vervangen omdat deze verroest zijn en een smet op mijn verder gave motor. Echter elke kop is verroest en dol, geen enkele grip, het betreft inbus h6.

Wat is de beste manier om ze te verwijderen? Ik heb een set linkse boren met daarna een aangrijpboortje, maar is dit veilig en de weg?

Dank voor de hulp.
 
K.oppen afslijpen zou bij mij niets worden, je raakt altijd de schijf, en krassen rondom de nieuwe boutjes ziet er ook niet uit.
Het is nu puur cosmetisch.
Dus laten zitten is de gekozen optie. 8-)
Als hij de schijven later eens gaat vervangen zoals gezegd, dan is het afslijpen uiteraard geen probleem. :)
 
Misschien is er tussen de kop en de remschijf wat roest waardoor de spanning op de bout toeneemt. In die zin kan een sleuf in de kop mogelijk wat spanning eraf halen.

En de suggestie van een beitel vind ik ook een goeie. Een goeie scherpe 'punch' heeft mij ook al een aantal keer geholpen bij het verwijderen van vervelende, verzonken boutjes. Beetje hetzelfde effect als een slagsleutel, alleen met een grotere 'arm' omdat je verder uit het midden van de bout kunt beginnen.

Oja en vast wat gebruikte, nette boutjes scoren want nieuw zijn ze duur.
 
Ja, dat is ook een optie :+

Voor een soortgelijk klusje heb ik een goedkoop setje 1/2 torx doppen gehaald. Zijn eigenlijk flinke doppen met een verloopje naar 1/2, maar je kunt er wel flink kracht mee zetten.

Ik had laatst een koplamp kapot van een Scania (waarschijnlijk de fabriekslamp nog, 2j oud) en daar moet je een aantal T40 bouten van losdraaien om de lamp te vervangen. Heb daar met 2 collega's de handen kapot aan getrokken, maar toen er uit een of andere krocht een bahco kwam, leek het wel of hij helemaal niet vastgerot zat en/of met een luchtsleutel veel te vast gejekkert was.
 
Dank allemaal. Ik doe zeker wat met de tips. Slijpen lijkt me ook niet handig dan idd. Omdat het puur cosmetisch is heb ik net de kopjes aangestipt met Hammerite zwart, zodat ze mooi in de naaf blenden.

Omdat het dus puur cosmetisch is hoef ik nu niet perse aan de gang, ik wil liever rijden van de zomer ;) zie foto. Hier kan ik voor nu mee leven.
 

Bijlagen

  • 65F1CE06-659C-4C0F-9096-634432992702.jpeg
    65F1CE06-659C-4C0F-9096-634432992702.jpeg
    177,5 KB · Weergaven: 60
eerst met een degelijk puntslag er een putje in kloppen in het volle deel. daarna puntslag steeds schuiner houden zodat je ook een draaimoment geeft. zal wel los komen.
en goed verwarmen natuurlijk, voor je gaat meppen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan