Fz6 2006 elke remschijf bout dol, inbus

2 jun 2017
174
34
Beste,

Ik wil mijn 10 remschijf bouten vervangen omdat deze verroest zijn en een smet op mijn verder gave motor. Echter elke kop is verroest en dol, geen enkele grip, het betreft inbus h6.

Wat is de beste manier om ze te verwijderen? Ik heb een set linkse boren met daarna een aangrijpboortje, maar is dit veilig en de weg?

Dank voor de hulp.
 
Voorbeelden:
 

Bijlagen

  • CC9ADC9E-EDBC-4927-8CE4-BE482DD2CFFD.jpeg
    CC9ADC9E-EDBC-4927-8CE4-BE482DD2CFFD.jpeg
    184,1 KB · Weergaven: 50
  • 529F5613-7624-4C20-AA39-99D28BA341D8.jpeg
    529F5613-7624-4C20-AA39-99D28BA341D8.jpeg
    161 KB · Weergaven: 50
Ah, opdek.O-)
Zou met een dremel een gleuf in de kop slijpen.
Dan verhitten (beste via de achterkant zodat de locktite los komt) en met een grote platbekschroevendraaier losdraaien.

Toch denk ik dat dit je beste optie is. Als je je sloopschroevendraaier (zoals bij mij de grote platte schroevendraaier heet) erin kunt krijgen en de sleuf diep genoeg voor extra grip hebt gemaakt, moet hij in principe los komen. Maak de sleuf niet te breed zodat je je schroevendraaier er min of meer in moet slaan en dan kun je terwijl je je schroevendraaier tegen de schijf drukt met een steeksleutel, bahco of griptang belachelijk veel kracht zetten.
 
Ah, opdek.O-)
Zou met een dremel een gleuf in de kop slijpen.
Dan verhitten (beste via de achterkant zodat de locktite los komt) en met een grote platbekschroevendraaier losdraaien.
Geloof nooit dat je dat met een schroevendraaier los krijgt. En met een platbekdop is het lastig kracht zetten.

Torx dop die een maat te groot is erin meppen (recht en goed erin) zou mijn voorkeur hebben.

Toevoeging: uiteraard icm verhitten.
 
Geloof nooit dat je dat met een schroevendraaier los krijgt. En met een platbekdop is het lastig kracht zetten.

Torx dop die een maat te groot is erin meppen (recht en goed erin) zou mijn voorkeur hebben.

Toevoeging: uiteraard icm verhitten.

Ik zet dan een bahco haaks op de schroevendraaier, wedden dat er iets los komt? Al is het maar het handvat. Hij heet niet voor niets "Sloopschroevendraaier".
 
Geloof nooit dat je dat met een schroevendraaier los krijgt. En met een platbekdop is het lastig kracht zetten.

Torx dop die een maat te groot is erin meppen (recht en goed erin) zou mijn voorkeur hebben.

Toevoeging: uiteraard icm verhitten.
hbm-128-83.jpg-1200x600-0f477ebc88.jpg
Kan je nog een extra sleutel als arm op zetten.
Of desnoods een bit in een slagschroevendraaier.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik zet dan een bahco haaks op de schroevendraaier, wedden dat er iets los komt? Al is het maar het handvat. Hij heet niet voor niets "Sloopschroevendraaier".
Ja, dat is ook een optie :+

Voor een soortgelijk klusje heb ik een goedkoop setje 1/2 torx doppen gehaald. Zijn eigenlijk flinke doppen met een verloopje naar 1/2, maar je kunt er wel flink kracht mee zetten.
 
Die bouten zitten vast met locktite en kunnen na een aantal jaren inderdaad erg vast zitten,ik heb er ervaring mee.
Ik heb ze altijd los gekregen met een slagschroevedraaier,maar dat moet dan wel voor de kop kapot gedraaid is.
Je kan zoals gezegd nog proberen een torx in te kloppen,maar dan zeker proberen te lossen met een slagschroevedraaier.
Anders de kop eraf boren,die bouten hebben een "kraag" met 8mm diameter achter de kop om de remschijf mooi te centreren.
Als je de kop er met een 8mm boor af boort,kun je de schijf er afhalen en een griptang op de kraag zetten.
De spanning is dan ook al van de bout af.
Opwarmen zal inderdaad ook nog helpen.
En eens ze wat lossen wat heen en weer draaien,anders kan het zijn dat je door oxidatie en loctite alsnog de schroefdraad uit het wiel draait!
Met linkse boren/tappen help je gegarandeerd je wiel om zeep,ik ken er die dat geprobeerd hebben.
 
Volgens mij zijn deze schroeven met een verdikte kraag, dwz, als je de kopjes er af zou kunnen boren dan heb je iets om vast te pakken.

voorbeeld:
1655918816721.png


Maar als het je puur om het cosmetische gaat zou ik een penseeltje en een beetje lak pakken, ff kopjes opschuren en dan netjes zilvergrijs maken :)
 
Volgens mij zijn deze schroeven met een verdikte kraag, dwz, als je de kopjes er af zou kunnen boren dan heb je iets om vast te pakken.

voorbeeld:
Bekijk bijlage 1774747

Maar als het je puur om het cosmetische gaat zou ik een penseeltje en een beetje lak pakken, ff kopjes opschuren en dan netjes zilvergrijs maken :)
Maar die kraag zit toch verzonken in de schijf. :?
Oh.. allemaal natuurlijk. _O-

Geharde kobaltboor en niet te hoog toerental. 8-)
En vooral niet te heet laten worden.
 
Als al het bovenstaande niet werkt, dan zou er zelf moertjes oplassen, is eventuele Loctite gelijk heet geweest.

Nadeel is wel dat je lasspetters overal overheen kunnen komen, dus ik zou zoveel mogelijk afdekken/afplakken.

Koppen afslijpen zou bij mij niets worden, je raakt altijd de schijf, en krassen rondom de nieuwe boutjes ziet er ook niet uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan