Fz6 probleempje?

Fazerrrrr

Rookie
30 mei 2004
1
0
Sinds januari rijd ik op mijn nieuwe Fz6! Echt een heerlijke motor. Heb hiervoor twee jaar op een Bandit 600S gereden maar merk toch wel enig verschil in rijeigenschappen en vermogen. Fz6 biedt meer. Maar ik heb eigenlijk vanaf het begin al een "tikkend" geluid dat afkomstig is bij mijn voorvork/motorblok. Mijn dealer kon bij de 1000 km beurt niets vinden. Ik hebgeen last met rijden maar het begint steeds vervelender te worden omdat ik het geluid nu zo goed ken. Wat mij opvalt is dat wanneer mijn motorblok nog koud is het tikkende geluid er niets is. Na een minuut of 5 begint het.

Heeft iemand een soortgelijk probleem of gehad met zijn Fz6?????

groeten van Fazerrrrr

ehmmm ik heb het volgens mij af en toe ook. Ik zal er eens voor je op letten.

Viccie waarom staat dit in toer? Ik had toch iig naked verwacht of desnoods sport, zoals bijvoorbeel het topic : Fazer rijders vertel het hier.

B|

niet dat het van mij geen toermotor genoemd mag worden maar je komt Fz6 (s) topics overal tegen, en dit is niet een sub-forum dat ik regelmatig bezoek

Ik heb precies hetzelfde, koud geen getik, na 5 minuten bij 3200tpm en 4200tpm. Ik rijd vrijwel altijd met oordopjes in maar als ik zonder rij, in de stad ofzo, dan stoor ik mij hier ook erg aan. hoezo japanse techniek....lijkt wel een peugeotblok uit 1972.

Ik ben er helemaal in het begin (mei 2004) mee terug geweest, bij motorhuis geleen, deze onderkende dat ' ie wel erg nadrukkelijk tikte, zij hebben het toen nagevraagd bij Yam Ned en die adviseerde hier gewoon mee door te rijden, het zou geen kwaad kunnen. Ik wacht tot zo'n 5000km totaal dan ga ik toch terug als het geluid nog aanwezig is, het lijkt namelijk steeds harder te gaan tikken (Overigens heb ik nu 3500km op de teller).

Kan jij eens in een stuk gegoten plastic kijken welke productiemaand/jaar jouwe is? aan de binnenkant is vaak zo'n tabelletje te vinden met stipjes bij jaar/maand.
Mijne is van 10-2003 (al het plastic heb ik gecontroleerd) dus overjarig toen ik hem in april 2004 nieuw kocht.

Kan jij eens in een stuk gegoten plastic kijken welke productiemaand/jaar jouwe is? aan de binnenkant is vaak zo'n tabelletje te vinden met stipjes bij jaar/maand.
Mijne is van 10-2003 (al het plastic heb ik gecontroleerd) dus overjarig toen ik hem in april 2004 nieuw kocht.

dat de plastic onderdelen van eind vorig jaar zijn maakt de motor niet overjarig. die plastic onderdelen worden met duizenden gelijk gemaakt bij de plastic fabrikant en opgeslagen. vervolgens naar yamaha gebracht die er dan motoren mee bouwt. als het onderdeel eind 2003 gemaakt is, kan het makkelijk dat het pas begin 2004 gebruikt is.

Ok, ik ben een wat beter JIT-principes van de japanners gewend dan de fransen, toch had ik in een (paar jaar geleden) nieuw gekochte 206 xs en géén onderdelen ouder dan 2 maanden. Maar goe, detail, terug naar het onderwerp;
zijn er nog meer mensen met 'probleempjes' met hun nuova Fazer? Mij lijkt het wel interessant samen te communiceren over elkaars bevindingen. Mischien kunnen we dan samen het tik-probleem bij Yamaha NL voorleggen.

Hoi,

Dit doet me veel denken aan het diversion blok.
Deze begint ook te tikken als hij eenmaal warmer wordt. (ook niet allemaal even erg)
Bij de div is het een kleppen kwestie (die kunnen ze niet lekker stellen omdat de tussenmaten voor stelplaatjes vaak niet op de gewenste maat uitkomen)

Geen idee wat er voor kleppen of stelmeganisme in de FZ6 zit.

En dat doorrijden bij rare geluiden dat adviseert yamaha altijd.

Zelfs als je blok half los ligt :P

He het was even zoeken maar ik heb het topic terug gevonden.

Ik heb in de vakantie wat gereden maar het tikkende geluid heb ik nog niet kunnen ontdekken (rij wel altijd met oordoppen overigens)

Heb je het altijd na ca 5 minuten en vanaf dan de hele tijd? of stopt het ook?
ik heb namelijk geen idee

Kaasszje : Het is volgens Yamaha NL een 'Street' (staat tussen Supersport en Sports touring in) dus verplaatsen is volgens mij niet nodig....

Terug naar de vraag van : pmponer

Bij mij houdt ie het geluid constant, hoe warmer hoe beter je het hoort.
Overigens moet je echt je oordoppen uitdoen, want mét doppies hoor je het echt niet.
Het is een beetje metalig hoog geluid, bij mij het best te horen rond de 4200tpm.

Laatst bewerkt:
mja ik heb het ook een beetje maar is echt niet hard.
Lijkt bij mij meer is te zijn dat trilt en een metaalachtig geluid maakt...

Andere probleem dat ik heb is dat ie soms als je remt HEVIG schud (op en neer) met zijn kop.
Dealer heeft het nagevraagd bij Yamaha en het is geen erkend probleem. Hebben het wel kunnen oplossen door de buitenste zwevende schijf te smeren met druppel wd40 op de ringen waarmee ze bevestigt is aan de binnenste.
Zou wat roest kunnen tussenkomen waardoor de schijf niet meer perfect "zwevend" is...
Lempke >>> check op www.sportbikes.net > Fz6 community (aan de rechter kant)
Daar zit een HEEEEL actief board alleen maar toegewijd aan de fz6 :)

ah okay ik zal zo eens opletten bij 4 a 5 k toeren.. Gister niet echt iets gemerkt. Wat voor geluid is het dan echt tikken of meer zingen?

Volgens mij heb ik dat wel eens gehoord ik zal er dit weekend eens op letten

Ik heb toch meer dat wat karoshi zegt.. het lijkt op zachtjes tikken.

Wat ik wel heb is dat wanneer ik heel hard rem dat de voorkant begint te stuiteren, hoe is dat op te lossen?
Verder heeft iemand al vervanginsveren op zijn fz gezet? en zo ja bevallen die en waar heb je dat laten doen? Of zelf gedaan?

en waarom denk je dat?
ik heb normaal nergens lastvan alleen bij een noodstop

Een maatje van mij rijd fazer en die had na een servicebeurt ook last van tikkende geluiden vanaf de voorkant. Dit bleek later te komen door de remblokken die niet goed pasten. Er waren met de beurt nieuwe remblokken gemonteerd. Nadat hij terug was gegaan werden er weer nieuwe blokken gemonteerd en was het probleem over. Misschien hebben jullie er wat aan. suc6 greetz UDO

Een Fazer heeft een iets terug getuned R6 blok.
Veel yamahas R6 en R1 hebben last van tikken. Zo ook mijn vorige motor, de R6.

Bij de R1 waren de kleppen van een verkeerd materiaal gemaakt en bij de R6 bleek de
distributie ketting wat speling te hebben.
Wellicht is dit ook de oorzaak van jouw tikkende motor.

En het kan kloppen dat je het pas waarneemt als de motor warm is, want bij een koude motor is de olie nog dik.

Ik ben sinds kort ook de trotse eigenaar van een FZ6 Fazer uit 2004 en volgens mij tikt de mijne ook heel zachtjes rond de 4000 toeren. Weet een van jullie of er al iets meer bekend is over de oorzaak hiervan? Verder is het echt een superfiets!

Terug
Bovenaan Onderaan