FZ6 S2 2005 lage toeren en doortrek probleem...

Verbernie

Rookie
24 mrt 2022
4
0
Hoi, ik heb sinds kort een FZ6 S2 uit 2005 met 22.500 op de klok.
Wat mij opvalt is dat hij in de lage toeren niet lekker optrekt. Klinkt als een soort van ratel?!
Boven de 3.500/4.000 toeren loopt hij als een naaimachine, maar daar onder dus niet...
Ook doortrekken gaat gepaard met de nodige moeite. Als hij wat hoger in de toeren komt, gaat hij weer als een speer.

Hoort dit bij de motor, of is er iets aan de hand? Help...
 
Oplossing
In welke versnellingen rij je dan? als je in z'n 4,5,6 dit soort toeren draait is dat gewoon te weinig, in z'n 1 en 2 moet het geen probleem zijn als jij gaat fietsen en zet hem in z'n hoogste versnelling kom je ook niet vooruit en druk je je knieën kapot dat is ongeveer hoe je krukas zich voelt :+.
op een 600 4-cyl heb je niets te zoeken onder de 3500, mee leren leven of een andere motor kopen.
Hoi Jan, dus jij zegt dat alle FZ6 motoren bij lage toeren niet lekker lopen? Lijkt me sterk, maar ik weet niet wat het wel zou kunnen zijn. Ik heb eerder een FZS600 gehad, die hier totaal geen last van had?
 
@Verbernie Ik neig het met @Janbros eens te zijn, sterker nog, verreweg de meeste motorfietsen voelen zich het lekkerst boven de 3000-3500 t/min. Dat is behoudens de modellen die specifiek werden ontworpen om bij lage toeren hun ding te doen, maar die zullen op hun beurt weer geen 10000 of meer t/min kunnen draaien. Een FZ6 S2 is geen laagtoerige motor, het beste hou je dat ding boven de 3 a 4 of beter 5 a 7 duizend toeren als je er iets van verlangd. Een FZ6 S2 (topictitel) is voor zover ik weet een andere motor dan een FZS 600 (die je eerder reed), dus die kun je niet perse met elkaar vergelijken (al waren er FZS-en in vele gedaanten): het blok van de S2 is in de basis gelijk aan dat van de 2e generatie R6, en dat was geen “thumber”…

Jouw FZ6 S (S2 kwam iets later pas, maar is in de kern dezelfde motor) levert het maximale koppel (lees: maximale vullingsgraad = rendement) bij 10000 t/min, 2000 t/min later wordt het maximale vermogen geleverd, en maximaal kan het ding 14000 t/min draaien. Dat geeft al een indicatie van het door de fabrikant bedoelde werkgebied. Des te lager je in de toeren gaat rijden, des te geringer het motorische rendement (door overlap in kleptiming).
Dat wil niet zeggen dat je met een FZ6 S2 niet met lagere toerentallen kunt rijden, maar als je dan ook nog echt iets vraagt qua acceleratie of anderszins trekkend vermogen, dan mis je het koppel, is ook de mechanische belasting aanzienlijk, en ben je het ding eigenlijk een klein beetje aan het mishandelen (lees: slopen). Zeker als je vlot wilt accelereren, of in de bergen aan het rijden bent, zou ik je adviseren om even 1 of 2 keer terug te schakelen en wat hogere toerentallen op te zoeken, want dat is veel gezonder voor de motor: het is waar dat ding voor gemaakt is.

Allerlei onderhoudsgerelateerde zaken, alsook hoe er in het verleden met de motor werd gereden, kunnen verder van invloed zijn op de mate waarin je merkt dat je eigenlijk buiten het werkgebied van de motor aan het rijden bent, qua bokken of anderszins motorische respons, trillingen en bijgeluiden. De “ratel“ die je hoort kan je (aandrijf)ketting zijn, of onderdelen die klapperen door de door hoge motorische belasting veroorzaakte motortrillingen, maar in principe van alles, tot speling op (motor of versnellingsbak) lagers aan toe. Niet te beoordelen op een forum, alleen al omdat ik niet weet wat jij onder een ratel verstaat.
Gelet op de maagdelijke km stand hou ik die ratel vooralsnog op mechanische protestgeluiden vanwege het te laag in toeren rijden, maar laat het vooral weten als die ratel niet weggaat nadat je je rijstijl aangepast hebt.
 
Laatst bewerkt:
@Verbernie Ik neig het met @Janbros eens te zijn, sterker nog, verreweg de meeste motorfietsen voelen zich het lekkerst boven de 3000-3500 t/min. Dat is behoudens de modellen die specifiek werden ontworpen om bij lage toeren hun ding te doen, maar die zullen op hun beurt weer geen 10000 of meer t/min kunnen draaien. Een FZ6 S2 is geen laagtoerige motor, het beste hou je dat ding boven de 3 a 4 of beter 5 a 7 duizend toeren als je er iets van verlangd. Een FZ6 S2 (topictitel) is voor zover ik weet een andere motor dan een FZS 600 (die je eerder reed), dus die kun je niet perse met elkaar vergelijken (al waren er FZS-en in vele gedaanten): het blok van de S2 is in de basis gelijk aan dat van de 2e generatie R6, en dat was geen “thumber”…

Jouw FZ6 S2 levert het maximale koppel (lees: maximale vullingsgraad = rendement) bij 10000 t/min, en 2000 t/min later wordt het maximale vermogen geleverd. Dat geeft al een indicatie van het door de fabrikant bedoelde werkgebied. Des te lager je in de toeren gaat rijden, des te geringer het motorische rendement (door overlap in kleptiming).
Dat wil niet zeggen dat je met een FZ6 S2 niet met lagere toerentallen kunt rijden, maar als je dan ook nog echt iets vraagt qua acceleratie of anderszins trekkend vermogen, dan mis je het koppel, is ook de mechanische belasting aanzienlijk, en ben je het ding eigenlijk een klein beetje aan het mishandelen (lees: slopen). Zeker als je vlot wilt accelereren, of in de bergen aan het rijden bent, zou ik je adviseren om even 1 of 2 keer terug te schakelen en wat hogere toerentallen op te zoeken, want dat is veel gezonder voor de motor: het is waar dat ding voor gemaakt is.

Allerlei onderhoudsgerelateerde zaken, alsook hoe er in het verleden met de motor werd gereden, kunnen verder van invloed zijn op de mate waarin je merkt dat je eigenlijk buiten het werkgebied van de motor aan het rijden bent, qua bokken of anderszins motorische respons, trillingen en bijgeluiden. De “ratel“ die je hoort kan je (aandrijf)ketting zijn, of onderdelen die klapperen door de door hoge motorische belasting veroorzaakte motortrillingen, maar in principe van alles, tot speling op (motor of versnellingsbak) lagers aan toe. Niet te beoordelen op een forum, alleen al omdat ik niet weet wat jij onder een ratel verstaat.
Check! Helder verhaal. Ik ben gewend chopper te rijden, maar de toeren moeten dus omhoog!!!
Is de motor ook uit te lezen of iets dergelijks? Het kan natuurlijk zijn dat er toch iets aan de hand is?
Een optie is ook om iemand te laten rijden die "weet wat hij hoort en wat hijniet hoort te horen ".
Thanks voor de feedback 🤘
 
Hoi, ik heb sinds kort een FZ6 S2 uit 2005 met 22.500 op de klok.
Wat mij opvalt is dat hij in de lage toeren niet lekker optrekt. Klinkt als een soort van ratel?!
Boven de 3.500/4.000 toeren loopt hij als een naaimachine, maar daar onder dus niet...
Ook doortrekken gaat gepaard met de nodige moeite. Als hij wat hoger in de toeren komt, gaat hij weer als een speer.

Hoort dit bij de motor, of is er iets aan de hand? Help...
Allereerst, de S2 werd pas in 2007 gelanceerd. Maakt niet uit voor het probleem, maar dan hebben we in ieder geval het juiste model voor ogen. Heb je de motor sinds kort, of is dit plots naar voren gekomen?
Ik heb een S2 gehad, en het klopt dat het onder de 5K toeren allemaal wat tam en bokkerig is, dat is het karakter van een 600 4-cylinder. Ik denk dat het dus niet vreemd is wat je omschrijft. Alleen die ratel is moeilijk te beoordelen.
 
Zou kunnen dat de automatische nokken-as-spanner op het punt staat om een tandje te verspringen en op dit moment iets te los staat.
Maar als deze verspringt weer de juiste spanning/tegendruk geeft.
 
Allereerst, de S2 werd pas in 2007 gelanceerd. Maakt niet uit voor het probleem, maar dan hebben we in ieder geval het juiste model voor ogen. Heb je de motor sinds kort, of is dit plots naar voren gekomen?
Ik heb een S2 gehad, en het klopt dat het onder de 5K toeren allemaal wat tam en bokkerig is, dat is het karakter van een 600 4-cylinder. Ik denk dat het dus niet vreemd is wat je omschrijft. Alleen die ratel is moeilijk te beoordelen.
Sorry, het zal idd een FZ6 zijn. Hij is in elk geval uit 2005.
Ik heb de motor pas recent. Het klopt wat je zegt, boven de 4K toeren loopt hij prima.
 
In welke versnellingen rij je dan? als je in z'n 4,5,6 dit soort toeren draait is dat gewoon te weinig, in z'n 1 en 2 moet het geen probleem zijn als jij gaat fietsen en zet hem in z'n hoogste versnelling kom je ook niet vooruit en druk je je knieën kapot dat is ongeveer hoe je krukas zich voelt :+.
 
Oplossing
Check! Helder verhaal. Ik ben gewend chopper te rijden, maar de toeren moeten dus omhoog!!!
Is de motor ook uit te lezen of iets dergelijks? Het kan natuurlijk zijn dat er toch iets aan de hand is?
Een optie is ook om iemand te laten rijden die "weet wat hij hoort en wat hijniet hoort te horen ".
Thanks voor de feedback 🤘
Ik zou hem eens naar binnen gooien bij een garagehouden en vragen om eens een rondje te rijden. Ik zie hier al dingen langsskomen over bobines en nokkenassen die verkeerd zouden kunnen staan terwijl we nog niet weten of de verwachtingen wel kloppen.
 
Sorry, het zal idd een FZ6 zijn. Hij is in elk geval uit 2005.
Ik heb de motor pas recent. Het klopt wat je zegt, boven de 4K toeren loopt hij prima.
Zolang het vermogen (praktisch) lineair opbouwt zou ik me geen zorgen maken. Als je echt merkt dat ie inhoud op bepaalde momenten bij het doortrekken door het toerenbereik, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
 
Zolang het vermogen (praktisch) lineair opbouwt zou ik me geen zorgen maken. Als je echt merkt dat ie inhoud op bepaalde momenten bij het doortrekken door het toerenbereik, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Het is een 600cc met een piekerige vermogens opbouw. Van 0 tot 6k gebeurt er weinig, tussen 6k tot 8k neemt ie een middagdutje en boven de 8k wordt die motor pas feest. Het motorblok van de FZ6 is allesbehalve linear. Ik herken echter het slechte lopen onder 4k niet en ik heb twee fazers uit 2004/2005 dagelijks gereden.
 
Het is een 600cc met een piekerige vermogens opbouw. Van 0 tot 6k gebeurt er weinig, tussen 6k tot 8k neemt ie een middagdutje en boven de 8k wordt die motor pas feest. Het motorblok van de FZ6 is allesbehalve linear. Ik herken echter het slechte lopen onder 4k niet en ik heb twee fazers uit 2004/2005 dagelijks gereden.
Vorig jaar zo'n FZ als leen motor van de motorzaak gehad en wat je zegt klopt precies. Ratel enz bij lage toeren is een andere oorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan