fz6 technisch probleem

kalander4

Rookie
17 mei 2004
21
0
krommenie
Heb sinds kort een probleem met mijn nieuwe fz6. Bij mijn laatste tourrit sloeg
de motor spontaan af. Ik kon de motor wel elke keer weer starten maar onder de 2000 rmp/min sloeg de motor af. tevens merk ik nu op dat de fazer 1 op 15 rijdt i.p.v. 1 op 21. Heeft iemand dit probleem ook al ondervonden? Heb horen zegen dat de benzine toevoer afgesteld moet worden en dat dit achterhaald kan worden met een labtop. het betreft een injectie motor. Heeft iemand hier sugesties hiervoor?

Mvrgr,

Bob
 
Mijn meiske rijdt ook zoeen en heeft een aantal malen gehad dat ie inderdaad spontaan afsloeg. Vaak was het als de motor nog niet warm was maar we hebben het ook een aantal keren gehad na lange stukken als ie dus wel warm was. Het is een zeer hinderlijke storing en kan heel gevaarlijk zijn.

Haar motor moet toch voor een beurt naar de dealer en we zullen dat dus zeker bij hem neerleggen. Mocht jij eerder een oplossing hebben of weten waar het aan ligt, post het aub dan even !

PS: Dat met het verbruik hebben wij niet, de motor zit continu rond de 1 op 20 !
PS2: Vond wel dat de orginele achterband heel snel wegsleet, we hebben er dus nu maar een BT20 opgegooid !
 
Boven de 1000 toeren is volgens mij normaal.

Als de motor koud nog koud is loopt hij tussen de 1600 en 1800 toeren stationair, Als hij warmer wordt loopt hij terug naar de 1100 toeren stationair.

Als de motor tijdens het rijden afslaat, terwijl je je gas loslaat en je koppeling intrekt. Om te schakelen bijvoorbeeld. Dan zou het kunnen liggen aan het stationaire toerental.

Als de motor spontaan afslaat terwijl je gewoon gas blijft geven, lijkt mij het probleem ergens anders te liggen. Benzine toevoer of ontsteking bijvoorbeeld.

Ik heb dit soort problemen gelukkig zelf nog niet meegemaakt, nu 14000km op de teller en trouwens nog steeds dezelfde achterband (Dunlop 252). Met de benzine zit ik gemiddeld op 1 op 19,6. Dat heb ik vanaf het begin bijgehouden.

:] :] :]
 
Ja dat klopt dus. Het gekke is dat het stationaire toerental al 2x omhoog is gezet. In principe liep hij stationair mooi, maar nu hebben ze hem inderdaad richting 1100 tpm gezet. Als gezegd, ff afw88 wat er de komende tijd gebeurt.

(Stukje 88rgrond: we hebben in een half jaar dik 10.000 km gereden en het probleem was iets van de laatste 2000 kilometer, het lijkt er dus op dat er iets verloopt.)
 
Dat afstellen van stationair gaat alleen maar echt goed bij volledig doorgewarmde motor, met "gevoel" en goed luisteren.

Eerst even te hoog afstellen en dan heel langzaam terug naar lekker tempo en vooral niet ziekelijk-zuinig. Laatste slag moet richting-zacht zijn en indien voorbijgeschoten dan eerst weer ruim omhoog en opnieuw vertraagd zakken naar het bedoelde punt.

Bij viertakt heb je hier iets meer tijd voor nodig dan bij tweetakt.

Het lijkt op het stemmen van een gitaar, maar dan precies andersom want daarbij moet laatste beweging juist naar omhoog zijn, anders eerst weer ruim omlaag en opnieuw stijgen.

:)
 
Ik denk dat ie net boven het minimum stond. Voor je gevoel loopt ie dan mooi rustig. Maar geef een keer gas en laat het los, dan zakt ie net eronder en dat kan soms net teveel zijn. Als gezegd, eerst ff kilometers maken en dan kijken of het weg is. Remember: ik was niet de enige met het probleem......
 
Ik heb het ook gehad met een huur Fz, was samen met een maat van me lekker aan het rijden en op een rotonde sloeg de motor af, meteen koppeling in en starten, deed ie prima, maar even later was het weer raak. Het verbruik viel me ook tegen, (1:16) toch een waanzinnige machine!!!!!
De verhuurder zei dat ik eerder moest tanken, dikke bullshit dus, want er zat nog min een 3e in de tank.
Met een huurder is het minder erg dan met je eigen, succes met het oplossen van dit lastige, maar (hopelijk) niet ernstige probleem.
 
Ben terug gegaan naar de dealer en vond het een raar probleem.
Als dit te maken zou hebben met een sensor of opnemer dan zou
het probleem zich laten zien in het dashboord. Geen verlichte
lampjes te zien dus dit geeft aan dat het technisch goed zit.

Momenteel heeft hij inderdaad het stationair draaien van de
motor omhoog geschroefd en de motor liep al beter.
Hij vond zelf dat de motor mooi liep.

De Fazer heeft nu 7500 km gelopen. Mocht het probleem blijven
bestaan dan wordt er bij de 10.000 km beurt ff goed naar gekeken.
Kleine kans zei hij dat het luchtfilter misschien vervuild is.

Dus afwachten maar.

Groet,

Kalander 4
 
Wij hebben inmiddels een tourrit van 300 Kilometer achter de rug en hebben geen problemen gehad.... Probleem lijkt bij ons met een hoger stationair toerental te zijn verholpen !

(oh, onze FZ6 heeft 11.000 kilometer.)
 
En dan hier de uitslag van het probleem.
Het display vertoonde het gebrek dat de hoek van de gasklep niet goed stond.
De hoek moest staan op 1 en stond op 16.
Dit houdt dan in dat er te veel lucht bij kwam.
Nu allen nog ff uittesten.
 
Na het uittesten niks gevonden.
Toch hield de motor twee keer een sec in.
Net alsof het ff geen benzine kreeg.
Terug naar de dealer, motor uitgelezen en niks konden vinden.
Mocht het probleem blijven bestaan dan zegt Yamaha dat er mogelijk
een sensor bij de katalisator vervangen moet worden.
Verder reed de motor 1 op 21 van de zomer en dat is nu 1 op 16.5.
Yamaha dealer zegt dat dit voor deze motor normaal is.
 
Lijkt veel op het probleem wat ik ooit bij mijn "hagelnieuwe "Suzuki had.
sloeg ook steeds af, niet vooruit te branden etc.
De motorzaak zij ook steeds dat zij nog nooit problemen hadden en dat ik de enige was.
Bij een Suzuki specialist geweest ergens in de buurt van vliegveld Seppe. Die zou hem weleens keurig in orde brengen. Liep niet lekker toen hij daar vandaan kwam, hoe langer ik reed hoe warmer hij werdt en ook was het stationair ca.2000 toeren geworden. Zucht. Hopeloos dus.
Heb toen zelf wat met de schroeven zitten pielen en toen liep de motor enigzins redelijk. Iemand via, via, heeft hem toen behoorlijk weten af te stellen.

Ik denk dat de motoren zo zuinig zijn afgesteld om aan de emisieeisen te voldoen. Maar dat staat natuurlijk in geen enkele brochure. Volgens de huidige milieu-eisen valt er niet mee te rijden volens mij.

Gr.
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan