FZR 1000 1990 ombouwen tot circuit motor.

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo allemaal,

Ik heb een Yamaha fzr1000 uit 1990. Ik wil voor de fun een paar keer per jaar rondje op circuit gaan rijden hiermee.

Ik wil vering aanpassen en de remmen. Progressieve veren en stalen remleidingen.

Als het goed is passen de banden 120/70-17 en 180/55-17 er ook op.

Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand nog meer tips om aan te passen.

Ik weet trouwens dat het een oud ding is maar het is gewoon voor de fun en dat gaat mij hier zeker mee lukken.

Bedankt alvast!
 
Perfecte motor om heeeel veel fun mee te hebben op een citcuit.
Wou je er echt een 55-er op doen? dan ga je in de bochten op de lettertjes rijden.

Een Dyno-kitje kan wat helpen bij gas geven...

Als ik een adviesje mag geven over vering

 
persoonlijk zou ik zeggen pas zo min mogelijk aan en gebruik je geld voor de slijtage delen. dat je remleidingen wilt vervangen kan ik goed begrijpen die zullen best al een tijdje mee gaan en dan helpt vervanging bij het gevoel en bij veiligheid. Veren ken ik me ook goed voorstellen maar laat dan ook even naar de demping kijken. goede veren op slechte (versleten) dempers werkt ook niet.
en verder gebruik de banden die er op zitten en ga daar mee de limiet opzoeken en als ze versleten zijn zet je er andere (meer circuit gefocust) banden op en dan kan je de verbetering ook voelen en zien of je er harder door gaat. en zo ook bij remblokken. en zo dingen pas gaan aanpassen op het moment dat je tegen grenzen aan loopt om de grenzen op te rekken. de grootste grens zit in je eigen kunnen waarschijnlijk en dat krijg je er alleen maar uit met veel oefenen.
 
Steek je geld in fun op het circuit en kijk je motor goed na voor je veiligheid vering remmen enz. maar hou je geld in je zak.
En rijd gewoon lekker het is niet de motor die het doet het is de vent erop die het moet doen.
Vaak genoeg rijden jongens met oude (rommel) de nieuwe dure motoren er gewoon uit.
 
laatst wat gelezen over oververhitte circuit fietsen waarbij een andere waarde thermoswitch werd gemonteerd voor betere koeling. ook de kvs werd vervangen voor een beter type. Weet overigens niet of dit model alleen oliekoeler heeft. Snelgas en wellicht andere kettingwielverhouding toepassen. Voor de rest alles eraf wat niet nodig is zou ik zeggen. Word bij 4cilinder circuit fietsen voordeel behaald bij het afdraaien Van het vliegwiel dat iemand weet?
Voor de rest zou ik zeggen, gas op die krukas 👍
 
Perfecte motor om heeeel veel fun mee te hebben op een citcuit.
Wou je er echt een 55-er op doen? dan ga je in de bochten op de lettertjes rijden.

Een Dyno-kitje kan wat helpen bij gas geven...

Als ik een adviesje mag geven over vering

Wat zou je adviseren met de banden dan? Ik zou het liefst achter 190 rijden maar geen idee of dat dat past.
 
persoonlijk zou ik zeggen pas zo min mogelijk aan en gebruik je geld voor de slijtage delen. dat je remleidingen wilt vervangen kan ik goed begrijpen die zullen best al een tijdje mee gaan en dan helpt vervanging bij het gevoel en bij veiligheid. Veren ken ik me ook goed voorstellen maar laat dan ook even naar de demping kijken. goede veren op slechte (versleten) dempers werkt ook niet.
en verder gebruik de banden die er op zitten en ga daar mee de limiet opzoeken en als ze versleten zijn zet je er andere (meer circuit gefocust) banden op en dan kan je de verbetering ook voelen en zien of je er harder door gaat. en zo ook bij remblokken. en zo dingen pas gaan aanpassen op het moment dat je tegen grenzen aan loopt om de grenzen op te rekken. de grootste grens zit in je eigen kunnen waarschijnlijk en dat krijg je er alleen maar uit met veel oefenen.
Je hebt helemaal gelijk!!

In dit geval heb ik de motor gekocht voor 250 euro omdat die in slechte staat is en lang stil staat.

Banden zijn 18 jaar oud
Remmen zitten vast
Voorvork keerringen zijn lek.

Om deze reden dacht ik laat ik dit dan meteen goed doen :)
 
Steek je geld in fun op het circuit en kijk je motor goed na voor je veiligheid vering remmen enz. maar hou je geld in je zak.
En rijd gewoon lekker het is niet de motor die het doet het is de vent erop die het moet doen.
Vaak genoeg rijden jongens met oude (rommel) de nieuwe dure motoren er gewoon uit.
Dat is ook zeker mijn bedoeling. Het is echt beetje voor de fun bedoeld. Maar zie bovenstaande. Moet wel wat gebeuren om hem veilig en rijdbaar te krijgen. Vandaar :)
 
Je hebt helemaal gelijk!!

In dit geval heb ik de motor gekocht voor 250 euro omdat die in slechte staat is en lang stil staat.

Banden zijn 18 jaar oud
Remmen zitten vast
Voorvork keerringen zijn lek.

Om deze reden dacht ik laat ik dit dan meteen goed doen :)
als hij lang stil staat en de remmen vast zitten ga je iets meer nodig hebben als alleen nieuwe remleidingen dan kan je er beter een rem revisie overheen gooien met nieuwe seals all round en waarschijnlijk nieuwe remzuigers. en dan zou ik ook alvast een revisie kitje bestellen voor de carb en brandstofkraan en waarschijnlijk ook een nieuw brandstoffilter (of 2 voor alle troep die uit de tank gaat komen).
nieuwe banden is ook geen slecht plan als ze 18 jaar zijn.
en vering en demping zou ik even mee naar een specialist gaan. het werk is niet moeilijk voor een handig iemand maar de kennis over afstelling van die specialisten is voor de meeste mensen onmisbaar om het maximale effect er uit te krijgen.
en verder zou ik alle draaipunten van de wielophanging en vering ook even nalopen of alles nog soepel draait.
 
laatst wat gelezen over oververhitte circuit fietsen waarbij een andere waarde thermoswitch werd gemonteerd voor betere koeling. ook de kvs werd vervangen voor een beter type. Weet overigens niet of dit model alleen oliekoeler heeft. Snelgas en wellicht andere kettingwielverhouding toepassen. Voor de rest alles eraf wat niet nodig is zou ik zeggen. Word bij 4cilinder circuit fietsen voordeel behaald bij het afdraaien Van het vliegwiel dat iemand weet?
Voor de rest zou ik zeggen, gas op die krukas 👍
Kan me geen vliegwiel op een FZR 1000 herinneren.
 
als hij lang stil staat en de remmen vast zitten ga je iets meer nodig hebben als alleen nieuwe remleidingen dan kan je er beter een rem revisie overheen gooien met nieuwe seals all round en waarschijnlijk nieuwe remzuigers. en dan zou ik ook alvast een revisie kitje bestellen voor de carb en brandstofkraan en waarschijnlijk ook een nieuw brandstoffilter (of 2 voor alle troep die uit de tank gaat komen).
nieuwe banden is ook geen slecht plan als ze 18 jaar zijn.
en vering en demping zou ik even mee naar een specialist gaan. het werk is niet moeilijk voor een handig iemand maar de kennis over afstelling van die specialisten is voor de meeste mensen onmisbaar om het maximale effect er uit te krijgen.
en verder zou ik alle draaipunten van de wielophanging en vering ook even nalopen of alles nog soepel draait.
Zo was ik het inderdaad ook van plan. Remmen moeten helemaal aangepakt worden.

Tank is helemaal schoon en geen sporen van roest of iets dergelijks dus dat valt gelukkig mee.

Toevallig nog tip voor de banden en de maat voor deze motor?
 
zou gewoon de standaard maat er onder leggen die er af fabriek onder zit. van bredere banden ga je niet harder het staat alleen stoer. en als ik zie hoe hard de lichte klassen op die smalle bandjes de hoek om komen zijn die brede banden alleen maar nodig om meer vermogen kwijt te kunnen maar dat hebben ze in de fabriek redelijk goed uitgerekend.
 
Koop er een gaar yzf750r blok bij en zet de kop, de bak en cdi over.

Yzf kop geeft een hogere compressie en dat ga je echt merken. Yzf bak is een 6-bak en dat schakelt lekkerder op als je haast hebt omdat de versnellingen dichter bij elkaar liggen. Yzf Cdi geeft een hoger toerental voordat de begrenzer ingrijpt. Vaak gedaan, geeft echt een superblok.

En een FZR is ZWAAR. Sloop er alles af wat je niet nodig hebt. 25 kilo reductie is niet echt moeilijk.

Gooi er modernere wielen in, originele zijn loodzwaar. Vooral te merken bij snel omgooien.

Gooi de motor achter omhoog met kortere dogbones zodat hij meer op de neus komt te staan. Stuurt meteen veel lichter. Origineel heeft dat ding een balhoofdshoek waar een chopper jaloers op is.
 
Laatst bewerkt:
Een standaard FZR stuurt prima,niks mis met de balhoofdshoek en is zeker geen chopper.
De TS wil alleen maar voor de lol mee rijden,dan ga je toch niet dat complete ding verbouwen,standaard zijn ze snel zat.
Mijn laatste EXUP liep 270 echte km,s,dan moet je ook met een modernere motor nog flink gas geven om er voorbij te komen.
 
Een fzr 1000 is niet het meest geschikte circuit wapen wat er is. Hij is een beetje lomp en al wat verouderd, maar het kan prima als je nu eenmaal de voorkeur voor deze motor hebt.
Alle supersports 600 van de laatste 25jaar zijn beter geschikt en veelal ook voor weinig te vinden. Waarschijnlijk voor het zelfde bedrag als jij wil investeren in de fzr.

De fzr zal standaard al prima en sportief rijden/sturen, maar voor het echte circuit zal vrij eenvoudig het rijwiel gedeelte nog iets aangepast kunnen worden. Kwestie van instellingen en hier en daar een ringetje plaatsen en dan is er prima mee te rijden. Maar ga je echt investeren zou ik een oudere 600 overwegen, dat is gewoon een beter begin.
 
Bedankt allemaal voor de reacties.

Het is inderdaad een simpele motor en goed om mee te beginnen wat mij betreft. Als ik dan een keer onderuit zou gaan is ook niet meteen de portemonnee weer leeg.

Banden moeten dus die gaan we doen.
Stalen remleidingen ook en reviseren
Vering ga ik naar kijken maar voorvork is lek dus moet toch open.

En misschien een cdi van een 750 als die daar wat beter op loopt. Heb deze tweedehands gevonden voor 30 euro.

Kan iemand bevestigen dat dit plug and play is?
 
Bedankt allemaal voor de reacties.

Het is inderdaad een simpele motor en goed om mee te beginnen wat mij betreft. Als ik dan een keer onderuit zou gaan is ook niet meteen de portemonnee weer leeg.

Banden moeten dus die gaan we doen.
Stalen remleidingen ook en reviseren
Vering ga ik naar kijken maar voorvork is lek dus moet toch open.

En misschien een cdi van een 750 als die daar wat beter op loopt. Heb deze tweedehands gevonden voor 30 euro.

Kan iemand bevestigen dat dit plug and play is?
De “90 volgens mij niet, gezien dat een pre-exup is en de yzf wel een exup bevat. Bij weglaten van de servo krijg je een beperking op 4500 toeren.

Ik heb zelf een “91, daar past geen 190 onder. 180/50 a 55 is max
 
Terug
Bovenaan Onderaan