FZR 1000 1990 ombouwen tot circuit motor.

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo allemaal,

Ik heb een Yamaha fzr1000 uit 1990. Ik wil voor de fun een paar keer per jaar rondje op circuit gaan rijden hiermee.

Ik wil vering aanpassen en de remmen. Progressieve veren en stalen remleidingen.

Als het goed is passen de banden 120/70-17 en 180/55-17 er ook op.

Kan iemand dat bevestigen en heeft iemand nog meer tips om aan te passen.

Ik weet trouwens dat het een oud ding is maar het is gewoon voor de fun en dat gaat mij hier zeker mee lukken.

Bedankt alvast!
 
Ik heb in het verleden bij de zomeravond competitie staan kijken naar een knakker die met een Exup meedeed ,ik kan je zeggen dat die heel wat modernere motoren inhaalde met het oude beestje.
 
En het belangrijkste is een koppeling deksel van een yzf750r monteren en 3/4 liter extra olie in het blok gooien.
Oja en maak er een olieDRUK lamp op.
Blokken lopen snel in de soep omdat er weinig olie in zit en de olie aanzuigbuis voor in het carter terwijl de olie tijdens hard accelereren achter in het blok zit.
Resultaat geen oliedruk maar dat zie je dus niet omdat er geen oliedruk lampje op zit. Alleen olie niveau
 
Verkopen en een YZF750 halen, als je er toch wat geld in gaat stoppen

Achterkant omhoog zetten
6 zuiger klauwen vervangen voor de bluespots van Yamaha
Stalen remleidingen
Goedkoop pompje van de R6 monteren

Hierop kun je ook fatsoenlijke banden monteren.
En prima betaalbaar.

Je kan het zo gek maken als je wil.
YZF1000 blok kan ook met wat aanpassingen in het 750 frame.
6 bak erin, nokkenassen van de 750 en gas ermee.

Beste combi is 750 blok, YZF cilinderbussen, R1 zuigers
Krijg je uiteindelijk tot 860cc. Maar wel een stuk lichtere krukas t.o.v. het 1000 blok.

Maar dan wordt het een aardig projectje ;)

FZR1000 is toch wel erg lomp. Maar kan uiteraard wel.
 
Verkopen en een YZF750 halen, als je er toch wat geld in gaat stoppen

Achterkant omhoog zetten
6 zuiger klauwen vervangen voor de bluespots van Yamaha
Stalen remleidingen
Goedkoop pompje van de R6 monteren

Hierop kun je ook fatsoenlijke banden monteren.
En prima betaalbaar.

Je kan het zo gek maken als je wil.
YZF1000 blok kan ook met wat aanpassingen in het 750 frame.
6 bak erin, nokkenassen van de 750 en gas ermee.

Beste combi is 750 blok, YZF cilinderbussen, R1 zuigers
Krijg je uiteindelijk tot 860cc. Maar wel een stuk lichtere krukas t.o.v. het 1000 blok.

Maar dan wordt het een aardig projectje ;)

FZR1000 is toch wel erg lomp. Maar kan uiteraard wel.
Dit slaat dus compleet helemaal nergens op :N
 
Dat mag je vinden Rob :) Goed onderbouwd ook...

Ts heeft het over vering aanpassen etc.
Dus er gaat sowieso geld inzitten.

Ik zou de fzr verkopen en voor hetzelfde geld een yzf750 halen. Heb je in de basis meer aan. En deze is beter sturend te krijgen. Maar het hangt uiteraard af van de bedoelingen en budget van de TS. Geld stopen in een circuit fzr is mijn inziens beter te besteden.
 
Laatst bewerkt:
Hmm heb geen klachten gehad wat sturen betreft met mijn FZR1000,s,al is een YZF 750 een betere fiets met de 1000
kan je hard genoeg voor een hobbyist die eens een keer op het circuit wil rijden.Er zijn nog genoeg betere circuit fietsen te verzinnen
zoals een CBR600 maar dat wil niet zeggen dat het met een 1000 niet te doen is.
 
Dat mag je vinden Rob :) Goed onderbouwd ook...

Ts heeft het over vering aanpassen etc.
Dus er gaat sowieso geld inzitten.

Ik zou de fzr verkopen en voor hetzelfde geld een yzf750 halen. Heb je in de basis meer aan. En deze is beter sturend te krijgen. Maar het hangt uiteraard af van de bedoelingen en budget van de TS. Geld stopen in een circuit fzr is mijn inziens beter te besteden.
De ingrepen die je noemt -daar komt mijn onderbouwing- zijn echt prachtig. maar wat ik uit de startpost opmaak is dat TS juist met het ding dat hij nu heeft, en waarschijnlijk met trial en error, zijn ervaring op het circuit wil opdoen met minimale noodzakelijke aanpassingen...
Toen ik je bericht las dacht ik aan de vraag over mijn 18" achterband voor de Oude Dame (mijn FZR1000 van 1987)
Dat eindigde in een compleet verlast frame met andere achterbrug, remmen veren en demping... een band... |(
 
Ja van de 750 een 860 bouwen doe je ook niet zomaar nee. Wat ik dus bedoelde is dat je met een yzf750 beter af bent. En dan even de standaard zaken in orde maken. Je hebt dan een betere fiets voor hetzelfde geld. En maat wielen voor algemene sport/circuitbanden. En je kan er eventueel gebruikt circuitrubber opgooien om wat kosten te besparen als beginner.

Natuurlijk kan je ook geld stoppen in de fzr, maar dat zou ik persoonlijk niet doen. Moet iedereen verder ook zelf weten :)
Probeer ts er alleen van te waarschuwen dat hij dadelijk 1000+ euro in de fzr heeft zitten. En dus niet meer terug krijgt


Offtopic
De 1000 blokken gebruikte ik alleen in FZ750 en YZF750 frames. Maar dan met 6bak en 750 nokkenassen.
 
Iedereen bedankt voor de reacties. Er is discussie genoeg over te voeren dat had ik al wel gedacht.

Ik ben beetje aan het tellen geweest en heb ding klaar met nieuwe remmen grote beurt andere vering en banden voor minder dan 750 euro.

Dat vind ik voor nu helemaal prima. Doel is inderdaad eerst maar eens lekker rijden. En als de motor er tzt weer uit gaat omdat ik het leuk vind en ermee door wil dan ga ik nog een keer wat anders zoeken.

Iedereen bedankt voor de reacties ben alleen nog benieuwd naar een banden advies. Als het goed is passen de maten 120/70-27 en 180/55-17. Misschien heeft iemand hier ervaring mee met deze motor??
 
Terug
Bovenaan Onderaan