FZR 1000 (2LA) wilen in mijn FZ750?

de enige echte

MF veteraan
16 jun 2005
5.155
2
Deventer
Hallo allemaal,

Ik wil andere wielen in mijn FZ750 plaatsen. Nu kan ik voor een nette prijs een set FZR1000 1988 (2LA) wielen krijgen incl. banden.
Ik heb al het een en ander hierover gelezen, maar het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk. Het achterwiel zou moeten passen, maar er dienen aanpassingen gedaan te worden, welke dat zijn is me niet duidelijk. Over het voorwiel (17" ipv 16") weet ik helemaal niets van. Het lijkt alsof het FZR1000 hetzelfde is als het voorwiel van het laatste type FZ750 (type 3). Maar of dit past in mijn voorvork?
:? :?

Dus:
==> Passen de wielen van een FZR1000 uit 1988 (2LA) in mijn FZ750 1985 (1FN)?
==> Wat moet ik aanpassen?

Alvast bedankt!

Remco
 
Kijk even op de FZ site voor mijn antwoord. Kijk voor de gein ook eens naar de plaats van je remschijfbevestiging.(afstand en plaats van de bouten)
Het hele verhaal van de achterwielconversie staat ook wel op de site beschreven


Frans
 
Kijk even op de FZ site voor mijn antwoord. Kijk voor de gein ook eens naar de plaats van je remschijfbevestiging.(afstand en plaats van de bouten)
Het hele verhaal van de achterwielconversie staat ook wel op de site beschreven


Frans


Ik zal mijn antwoord hier ook even posten..

Dat voorwiel heeft dus nogal wat voeten in de aarde. Wordt me wel heel veel gedoe==> Betekend andere voorvork met kroonplaat EN andere remschijven (en dus ook eigenlijk andere remklauwen, terwijl ik die van mij vorig jaar net gereviceerd heb).

Dat achterwiel is dus een beetje passen en meten en proberen als ik het zo hoor. Is er niet iemand die een soort handleiding heeft om het achterwiel van een FZR1000 er in te passen? (volgens mij hebben meerdere mensen het hier gedaan)

==>en WAT IS EEN 530 ACHTERTANDWIEL?

--> Ik heb nog een orginele kettingset voor mijn FZ liggen die er van het zomer op moet. Dit houd dus in dat ik alleen ee ander achtertandwiel (zo'n 530) nodig heb en een soort adapterplaatje achter mijn voortandwiel moet plaatsen?

De wielen die ik op het oog heb hebben Pirelli MTR04 (achter) en Pirelli MTR03 (voor) eronder liggen (met goed profiel). Zie link: http://www.motorcycleproshop.com/tires/pirelli/mtr0304_dragon_gt.htm

Ik denk dat ik dus het beste alleen een FZR1000 achterwiel in mijn FZ kan plaatsen, maar==>

Kan ik dan nog wel veilig rijden met een BT45f band op mijn voorvelg en een Pirelli MTR04 band (radiaal) achterop?

Dus:

1) Wat is een 530 achtertandwiel?
2) Is er niet een soor standaard handleiding voor deze ombouw? (inverband met de gefragmenteerde informatie die voor mij enigszins moeilijk te ontrafelen is)
3) Kan ik dan nog wel veilig rijden met een BT45f band op mijn voorvelg en een Pirelli MTR04 band (radiaal) achterop?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
FZ heeft een 530 ketting(breedte van de ketting) FZR1000 heeft standaard een 532 ketting.Doordat er de kettingen tegenwoordig sterker zijn kun je ook met een 530 op een FZR1000 rijden.

Als je dus een met met een FZR wiel in je FZ wilt rijden moet je dus een tandwiel erop zetten met de breedte van je eigen ketting(530)

Een duidelijke howto is zo nergens te vinden. Mail gewoon even met diegene die wel een FZR1000 wiel in de orginele brug hebben gestoken.
Je zou ook gewoon de verschillen kunnen bekijken door de wielen op te meten en de maten van de nieuwe spacers zelf te bepalen.Puntje van aandacht is ook de breedte van je remklauwhouder.

Frans
 
Ik kreeg de reactie op het FZ forum dat het misschien het handigst is om helemaal alles aan te passen (voor en achter) ipv alleen achter.

Maar een andere mogelijkheid is natuurlijk het wiel van het laatste type FZ750 nemen en daar een 150-70-R18 BT45V band op zetten (zag op de site van bridgestone dat ze die ook in die maat hebben, ik heb alleen nergens op internet prijzen van deze 150-70-R18 BT45V kunnen vinden, alleen met een H rating ipv V rating. Is deze nieuw ofzo???).==> http://mc.bridgestone.co.jp/en/products/battlax/bt45.html

Dan heb ik breder rubber achter, zonder dat ik ook maar iets hoef aan te passen aan het achterwiel.

Zou dat niet wat zijn?

En weet iemand of die band (BT45 150-70-R18 met V rating) uberhaubt te krijgen is?

Alvast bedankt.
 
Die band kan je halen bij jos smit het is de BT 54R :Y met de V snelheid


Die heb ik er namelijk ook op zitten voor heb ik BT 45F al jaren, rijd prima!

En je hoeft nul komma niks aan te passen makkelijker kunnen we het niet maken.



http://www.jossmit.nl/menu.htm


Ikzelf ben met een FZR1000 achterbrug bezig, wat kosten die wielen ?

PS NOUD heeft nog zo`n wiel te koop incl tandwieladapter en remschijf.

37667327.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ben met een FZR1000 achterbrug bezig, wat kosten die wielen ?

(Afbeelding)


Die wielen staan op e-bay.de voor 25 euro het stuk en de veiling loopt over een paar uur af. Banden zijn beide goed. Verzendkosten had hij opgegeven voor 1 wiel 19,50 euro en voor 2 28,00 euro. Maar dit moet je ff navragen aangezien hij het aan mij aangaf (voor jou denk ik dus ook geen probleem)

==> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8043972941&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

==>
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8043976496&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1


Die band kan je halen bij jos smit het is de BT 54R :Y met de V snelheid


Die heb ik er namelijk ook op zitten voor heb ik BT 45F al jaren, rijd prima!

En je hoeft nul komma niks aan te passen makkelijker kunnen we het niet maken.


http://www.jossmit.nl/menu.htm


(Afbeelding)

Ik zag op de bridgestonesite dat er ook een BT45 in die maat is, maar heb hier verder op i'nternet niks over kunnen vinden (nieuw uitgebracht?).
Ik heb het liefst BT45, omdat ik namelijk ook voor een BT45 heb. Heb gehoord dat je het beste beide banden of radiaal of diagonaal kunt houden
(bt45 diagonaa, bt54 radiaal).
 
De combinatie mag radiaal achter diagonaal voor! Rij er 2 jaar mee rond en absoluut geen problemen qua rijgedrag.Ik hoop voor je dat je een BT45 met de V snelheid in de maat kan krijgen die je zoekt. Maar niet in Nederland ben ik bang.
 
De combinatie mag radiaal achter diagonaal voor! Rij er 2 jaar mee rond en absoluut geen problemen qua rijgedrag.Ik hoop voor je dat je een BT45 met de V snelheid in de maat kan krijgen die je zoekt. Maar niet in Nederland ben ik bang.


OK thanx!

Maar heb jij ook een 150 achter?
Normaal hoort dit (volgens de tabellen) 140 te zijn toch?
Als je naar een 150 gaat geeft dit dan geen problemen? (of is dit juist beter, aangesien de band ronder gaat staan :? )
 
IK heb een 1FN type met latere FZ velg erin 3.5 x 18 ipv 3.0 x18
aangezien er een 130/80 V 18 op zat wilde ik wat anders hebben , toen gekozen voor de makkelijkste weg een 3.5 x 18 velg aangeschaft ook van NOUD toevallig en daar de BT54 R om laten leggen die een maat 150/70 ZR18 heeft.
Bridgestone geeft aan dat een rimmaat 3.5 tot 4.5 een BT54R er zonder problemen oppast zonder in te boeten op de rijeigenschappen.
Qua stuur eigenschappen merk ik niet echt verschil, het voelt wel stabieler aan en geeft een nog iets veiliger gevoel.De velg past erzo in zonder aanpassingen.
De mijne was wit maar heb deze zwart gespoten met autolak (ziet eruit als nieuw)

Succes met je keuze
 
IK heb een 1FN type met latere FZ velg erin 3.5 x 18 ipv 3.0 x18
aangezien er een 130/80 V 18 op zat wilde ik wat anders hebben , toen gekozen voor de makkelijkste weg een 3.5 x 18 velg aangeschaft ook van NOUD toevallig en daar de BT54 R om laten leggen die een maat 150/70 ZR18 heeft.
Bridgestone geeft aan dat een rimmaat 3.5 tot 4.5 een BT54R er zonder problemen oppast zonder in te boeten op de rijeigenschappen.
Qua stuur eigenschappen merk ik niet echt verschil, het voelt wel stabieler aan en geeft een nog iets veiliger gevoel.De velg past erzo in zonder aanpassingen.
De mijne was wit maar heb deze zwart gespoten met autolak (ziet eruit als nieuw)

Succes met je keuze


Gaaf, dat ga ik dus ook maar doen dan. Ik heb ook een 1FN met orginele (zwarte) wielen. Das dus makkelijk, wiel kopen, wiel spuiten, band erop, wiel erin en klaar is Remco. *O* *O* *O*

Thanx!
 
autolak op acrylaat basis , te koop bij de verfboer : velg goed schuren beginnen met een grovere korrel, dan de fijnere schuurpapier en als laatste de waterproof schuurpapier. Heel goed ontvetten met verdunde ammoniak. Gaten afplakken met schildertape, spuiten bij 20 graden vloeit mooier LET wel beter veel dunne mooie lagen dan dikke lagen met druipers. iig bij mij zit het er al 2 jaar op en er is nog geen krummeltje afgebladdert. De reden voor zwarte velgen is de kleurstelling van de motor is rood/zilver en daar staan de zwarte velgen beter bij, ook voor het zicht minder vuil, en de velg geeft in zwarte kleur een bredere/vettere look.

322540
 
Ik moet ook nog bezig, maar dan juist om een van oorsprong rode velg wit te spuiten. Is wel gedaan, maar niet helemaal super en de toen de bandenboer er even met terpentine of zoiets overheen ging zodat hij de loodjes goed kon plakken liet meteen een gedeelte van het wit los. En om nu met een roze velg te gaan rijden :X

Mezelf en project Betsy kennende zal het echter nog wel een tijdje duren voor dat gebeurt, technisch in orde heeft bij mij altijd wat meer prioriteit dan optisch tiptop O-)
 
Poedercoaten is voor velgen nu eenmaal de beste oplossing.

Kost wat maar dan heb je ook wat. En dat is typisch voor de FZ fanaten, het mag allemaal nix kosten hè 8-) 8-) . Zoals Fury al schrijft, goede voorbereiding is het halve werk en dat is denk ik wat er bij mijn velgie aan ontbroken heeft. Maakt niet uit, ooit (...) doe ik het wel een keertje opnieuw en dan goed.
 
Heeft iemand nog een BT54 maat 150-70/R18 achterband die goed is liggen?
Als ik de velg van Noud overneem moet ik namelijk nog zo'n band hebben, mocht iemand er nog zo een hebben liggen scheelt dat weer in de portemonnee. O-) :X
(dat overspuiten kost me de kop natuurlijk niet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan