FZR 1000 EXUP '96, probleem bij 4000 rpm

jackel fzr

Rookie
27 jun 2010
8
0
rotterdam
hoi allen, ik heb een probleem met mijn FZR 1000 EXUP 1996.
zelfs Ton van Hemo Motoren kan het niet vinden, daar staat hij al 4 wkn.
mijn hoop is dat iemand ooit hetzelfde heeft gehad of weet wat er aan de hand is.

het probleem: zo rond de 4000 rpm. lijkt het net of de begrenzer ingrijpt, ik bedoel hetzelfde gevoel ervaar je dan, de begrenzer zelf wordt gestuurd door de CDI welke is vervangen probleem hetzelfde.
alles is gecontroleerd of vervangen, bobines, carbs. airbox, etc etc echter probleem is er nog, kan al 4 wkn. niet rijden word gek ervan.
EXUP is wel losgekoppeld want werkte niet servo motor kapot maar kan toch het probleem niet zijn ??
is er iemand die enig idee heeft echt alles is goed gecontroleerd door Ton van Hekelingen Motoren, alleen bedrading zou het nog kunnen zijn, als je start is er niets aan de hand maar kort daarna begint het weer.
dus bedrading lijkt mij ook sterk.
ten einde raad wie heeft een idee of weet wat het is.

thanks Jack

hoi afgaande op waar motor staat zou het probleem er niet mee opgelost zijn, tijdens werkende motor klep handmatig verdraaid en zou geen effect hebben rij nog immer niet word gek alles zoals eerder vermeld is gecontroleerd zelfs andere cdi gekocht ook geen succes probleem zou dan in bedrading zijn maar ik geloof dat waar hij staat ze er klaar mee zijn moest hem maar ophalen of alles nieuw vervangen in de dat. ga hem maar ophalen tot 4000 rpm kan ik rijden maar moet ik wel doorschakelen kan niet in bv 1 doortrekken is er iemand die hulp kan bieden.
 
Laatst bewerkt:
Vrees dat je je probleem toch écht in die niet werkende EXUP servo moet zoeken.... die klep zorgt er voor dat je fiets bij lage toerentallen voldoende weerstand houdt in z'n uitlaatsysteem, en daar reageert de rest van de "electronica" weer op.

In die tijd werd dat ding er nog niet ingeschroeft vanwege (geluids)emissie eisen zoals dat nú gebeurt bij de huidige injectiemotoren én waar dat ding dus ook pas ná de katalysator zit :+

klikje ....

En een fiets die al 4 weken ergens staat .... staat er gewoon maar te staan zónder dat er íets aan gedaan wordt.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt wel als een exup klep inderdaad. normaal gaat die klep open bij meer toeren draaien, dus het zou best kunnen dat de klep de capaciteit van je uitlaat verminderd.

je kunt proberen de klep open te zetten en het dan nog eens te proberen, dan heeft hij namelijk geen tegendruk.

kijk anders ook even op www.fzrclub.nl
 
Klopt, op m'n Fazer 1000 is de Exup ook een belangrijk onderdeel, dat er niet alleen zit om de geluidsemissie binnen de perken te houden.
De klep is een halfronde "staaf" die dwars in de collectorbox van je uitlaat zit. De staaf wordt via een U-kabel en een servomotor onder je tank bediend, hij gaat verder open naarmate je meer gas geeft.
Zet je die klep nu dicht en ga je rijden, dan trekt ie als vanouds in de lage toeren (de gesloten klep geeft tegendruk), maar zodra je boven de 4000 toeren komt gebeurt er door die tegendruk weinig meer..... Hoe meer toeren je probeert te maken, hoe meer tegendruk..... Het lijkt er dus sterk op dat je klep het probleem is.
Zet 'm eens met een stukje draad vast in de open stand en probeer het dan eens?

Het verbaast me trouwens dat je motorboer dat niet weet........
 
Laatst bewerkt:
hoi allen, ik heb een probleem met mijn FZR 1000 EXUP 1996.
zelfs Ton van Hemo Motoren kan het niet vinden, daar staat hij al 4 wkn.
mijn hoop is dat iemand ooit hetzelfde heeft gehad of weet wat er aan de hand is.

het probleem: zo rond de 4000 rpm. lijkt het net of de begrenzer ingrijpt, ik bedoel hetzelfde gevoel ervaar je dan, de begrenzer zelf wordt gestuurd door de CDI welke is vervangen probleem hetzelfde.
alles is gecontroleerd of vervangen, bobines, carbs. airbox, etc etc echter probleem is er nog, kan al 4 wkn. niet rijden word gek ervan.
EXUP is wel losgekoppeld want werkte niet servo motor kapot maar kan toch het probleem niet zijn ??
is er iemand die enig idee heeft echt alles is goed gecontroleerd door Ton van Hekelingen Motoren, alleen bedrading zou het nog kunnen zijn, als je start is er niets aan de hand maar kort daarna begint het weer.
dus bedrading lijkt mij ook sterk.
ten einde raad wie heeft een idee of weet wat het is.

thanks Jack


Ik heb jarenlang met mn GL1000 problemen gehad, garage in en uit geweest niemand kon het vinden.
Met toeval heb ik het zelf gevonden, een draadje verscholen onder de buddie welke naar de ontsteking ging was daar gekoppeld met een schuif stekkertje, dit schuif stekkertje zat niet strak genoeg.

Misschien moet je het in die simpele hoek zoeken en suc6
 
Grappig topic !

Staat er met koeieletters EXUP op je brommert.

Slopen ze het er af |(
Dat ding zit er niet zonder reden.
Dus monteren die exup , je geld terug vragen en naar een
andere dealer gaan.
 
Het is echt de EXUP klep die moet gewoon werken.
Om hem iets beter te laten lopen kan je hem blokkeren in de open stand.
Zet alles er weer op, en stel de klep goed af, en het probleem is weg.
Heb er al veel los gemaakt, de klep moet je elk jaar smeren met hittebestendig vet (molycote)

Foto-ABE4R4ZT.jpg

Klep smeren en de draad gaten opnieuw boren en tappen

Foto-3ADU7WIA.jpg

Hier smeren ze met kopervet

Foto-XSYE4K6V.jpg

Deze was echt overleden

Marlboroman
 
Laatst bewerkt:
Tja, gek genoeg zwijgt elk WPH in alle talen over het onderhoud van de Exup. Yamaha vindt het zelf ook niet nodig.
Maar Marlboroman heeft gelijk, je moet 'm elk jaar ff openmaken, schoonmaken en een likje hittebestendig vet geven. Doe je dat niet, dan loopt de handel vast en brandt soms de servo door. Overigens kan ook het dekseltje van de klep behoorlijk vastgerot zitten, dan breken de boutjes af als je er zelfs maar naar kijkt.....

Weglaten van de klep wordt soms ook gedaan. Geen aanrader, dat uitlaatsysteem is écht ontworpen om met de klep gebruikt te worden. Wat je wel kunt doen is er een complete andere uitlaat op zetten. Maar ook dan zul je merken dat ie kracht onderin mist......
 
Laatst bewerkt:
We blijven bij de exup.......
Heb zo'n 10 jaar geleden een '94er fzr1000 gekocht, bij eerste proefritje kwam ook "de begrenzer" in.
Dan blijftie even op hele lage toeren lopen en vervolgens kon ik weer een beetje gas geven totaan ca 4 of 5 duizend toeren, waarop vervolgens de begrenzing weer aansprak.

Terug bij de dealer wist men meteen wat er aan de hand was, vastzitende exupklep....

3 dagen later nieuw proefritje en de eerste wheelie was een feit.....

Fzr inmiddels verkocht...... terug naar de brikken en klassiekers
 
Ik sta idd wel achter mijn mening. Je garagist is een prutser omdat hij zoiets niet op kan lossen terwijl dit ALLE symptomen van een dichtzittende exupklep zijn, iets wat een BEETJE motorfietsmonteur zou moeten weten, en ten tweede is het een luie flikker omdat die motor er al 4 weken staat zonder resultaat, in die tijd heb ik een nieuwe FZR gebouwd. Lijkt me meer een gevalletje van iemand die niet weet wat hij er mee aanmoet en het ding dan maar in een hoek parkeert.

Maar na een jaar of 4 topics op MF te volgen vindt ik het altijd wel interressant om te volgen hoe bepaalde meningen nou eigenlijk ontstaan. Ik ben zelf ook vaak zat afgebrand hiero (en soms terecht...) als ik het verkeerd zag dus niets menselijks is me vreemd, maar hoe kan het nou dat als je een probleem hebt met de motor je keurig netjes alle mogelijke oorzaken controleert behalve de exup servo omdat je van mening bent dat "die het toch niet kan zijn".

Alleen uit nieuwsgierigheid en absoluut niet om te gaan zeuren maar hoe ontstaat nou zo'n mening?

Als ik nog 10 euro krijg van iedereen die met een probleem bij me kwam met de aanvulling: "aan onderdeel X kan het niet liggen want dat is 100% goed" terwijl het uiteindelijk toch onderdeel X bleek te zijn dan kon ik morgen een nieuwe R1 gaan kopen.

Advies: als je gelegenheid hebt, breng de motor naar de poster boven me; Fred/Marlboro Man als die er zin in heeft om er even naar te kijken, dan staat hij tenminste bij iemand die wel weet hoe een FZR werkt.

En nee, ik heb geen aandelen bij 'm.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik sta idd wel achter mijn mening. Je garagist is een prutser omdat hij zoiets niet op kan lossen terwijl dit ALLE symptomen van een dichtzittende exupklep zijn, iets wat een BEETJE motorfietsmonteur zou moeten weten, en ten tweede is het een luie flikker omdat die motor er al 4 weken staat zonder resultaat, in die tijd heb ik een nieuwe FZR gebouwd. Lijkt me meer een gevalletje van iemand die niet weet wat hij er mee aanmoet en het ding dan maar in een hoek parkeert.

Maar na een jaar of 4 topics op MF te volgen vindt ik het altijd wel interressant om te volgen hoe bepaalde meningen nou eigenlijk ontstaan. Ik ben zelf ook vaak zat afgebrand hiero (en soms terecht...) als ik het verkeerd zag dus niets menselijks is me vreemd, maar hoe kan het nou dat als je een probleem hebt met de motor je keurig netjes alle mogelijke oorzaken controleert behalve de exup servo omdat je van mening bent dat "die het toch niet kan zijn".

Niet om te gaan zeuren maar hoe ontstaat nou zo'n mening?

Als ik nog 10 euro krijg van iedereen die met een probleem bij me kwam met de aanvulling: "aan onderdeel X kan het niet liggen want die is goed" terwijl het uiteindelijk toch onderdeel X bleek te zijn dan kon ik morgen een nieuwe R1 gaan kopen.

Advies: als je gelegenheid hebt, breng de motor naar Fred/Marlboro man als die er zin in heeft om er even naar te kijken, dan staat hij tenminste bij iemand die wel weet hoe een FZR werkt.

En nee, ik heb geen aandelen bij 'm.... ;)

Rustig...rustig....
Dat de exup klep waarschijnlijk het probleem veroorzaakt lijkt me idd zeer waarschijnlijk, maar dat wil nog láng niet zeggen dat het zo is...
Er zijn wel degelijk andere storingen mogelijk waardoor zo een probleem kan optreden.
En dat het een luie flikker is, dat kun jij vanuit je stoel toch niet zo heel goed inschatten.., als je je motor bijvoorbeeld naar mij zou brengen voor een reparatie loop je zomaar de kans dat ik er de eerste 5 weken nog geeneens naar kan kijken, ik heb er gewoon geen tijd voor..
De bewuste man heeft dus misschien nog een héle berg werk te verzetten alvorens de fzr eigenlijk aan de beurt is, en misschien heeft hij alleen maar even tijd gemaakt om er vluchtig even naar te kijken.
Dat jij in die tussentijd een hele fzr bouwt, wil dus gewoon zeggen dat je niet veel ander werk te doen hebt, dit is echter niet overal zo...
Oordeel dus niet te snel.
 
Daar heb je gelijk in, ik zal het iets genuanceerder brengen.

Ik sleutel vanuit de hobby aan motoren en heb er dus maar 1 tegelijk in de garage staan, geen 15 verschillende die allemaal ook nog af moeten.

kijk, dat klinkt al beter...
Ik werk me te pleuris, en heb er wél altijd meer ter reparatie in de werkplaats staan dan ik af kan krijgen, het spijt me dan zeer voor de eigenaars daarvan, ze moeten gewoon wachten, ik heb immers ook maar twee handen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan