FZR 1000 Exup kleppen stellen

gerrit5a

Rookie
2 okt 2002
11
0
randstad
Ik heb een 89 fzr 1000 Exup blok met 20 000 km erop (dat is wat de verkoper zei)
Ik weet niet hoe het blok loopt, want het is een los blok.
Bij controle van de kleppen, bleek dat er een aantal inlaatkleppen te strak stonden.
Tusen 3 kleppen kon ik zelfs GEEN 0,03 mm voelermaatje krijgen ( moet tussen 0,11 en 0,20 zijn)
Na de bewuste kleppen te hebben voorzien van klepstelplaatjes die 0,15 dunner zijn, meette ik tussen 2 kleppen 0,04 mm en tussen 1 klep kon ik nog steeds geen 0,03 mm plaatje krijgen.
Mijn veronderstelling is dat de inlaatkleppen zo strak hebben gestaan dat ze nooit helemaal gesloten kunnen hebben. Zou dit schade aangericht kunnen hebben?
Moet ik twijfelen aan het aantal Km's die het blok gedraaid zou hebben?
De kleppen hoeven volgens de specs pas gesteld te worden na 45 000 km.

Bijlage: yzf1000.jpg
 
Je vermoeden klopt!, deze kleppen hebben idd niet gesloten, en er bestaat het risico dat ze verbrand zijn.
Zorg voor de juiste speling, en voer een lektest uit, dit kan je zekerheid geven.
Persoonlijk denk ik dat 't blok toch wel wat meer gelopen heeft, maar ik moet er óók bijzeggen dat ik in het verleden weleens bij 1000 km de kleppen van fz-tje's en fzr'ren heb moeten stellen die toch écht wel veel te krap stonden........

Paul.
 
Paul, Als het blok meer gelopen zou hebben, dan zouden toch alle kleppen te strak moeten staan en dat is niet het geval. Er waren ook inlaat kleppen bij die perfect stonden, en alle uitlaatkleppen stonden perfect.
Hoe werkt dat zo'n lektest?
 
Op zondag 31 augustus 2003 17:36 schreef gerrit5a het volgende:

A: Paul, Als het blok meer gelopen zou hebben, dan zouden toch alle kleppen te strak moeten staan en dat is niet het geval.

B: Er waren ook inlaat kleppen bij die perfect stonden, en alle uitlaatkleppen stonden perfect.

C: Hoe werkt dat zo'n lektest?

A: Het hoeft écht niet zo te zijn dat dan alle kleppen verkeerd moeten staan

B: Komt vaker voor.

C: Heb je een lektester voor nodig, die geeft aan hoeveel procent je cylinder lekt, óók kun je dan zien waar de lucht naartoe gaat.
Als alternatief kun je ook gewoon een beetje perslucht op je cylinder zetten, dan kun je ook zien waar hij lekt, alleen kun je dan niet zien hoeveel hij lekt.

Paul.
 
Bij deze blokken hoeven de kleppen inderdaad alleen om de 40.000 km gecontroleerd te worden, en dan blijkt vaak dat alleen een paar inlaatkleppen gesteld moeten worden (volgens de thunderace-listers, 100+ leden)

Het is 98% zeker dat je bedrogen bent !!

Het blok kan er toch goed vanaf gekomen zijn hoor, het zijn immers de inlaatkleppen, als open blijven staan, gaat ie eerst beroerd lopen voor de kleppen verbranden.
 
Als ik er een bougie uitdraai en op dit gat met een compressor er druk op zet en de in- en uitlaatklep zijn gesloten, dan mag er dus totaal geen lucht ontsnappen via de in en uitlaat????????? Als er wel lucht ontsnapt dan zou ik dat moeten kunnen voelen of horen?????
Degene waar ik het blok van heb gekocht beweerd bij hoog en bij laag dat het blok zeker niet meer dan 20 000 km heeft gedraaid. Degene komt bij mij over als zeer betrouwbaar.
Ook hoorde ik van een monteur van Leen Post Motoren in Naaldwijk dat mijn probleem bij deze km stand wel vaker voorkomt.
Wie herkent dit probleem bij een lage km stand?
 
Op zondag 31 augustus 2003 20:17 schreef gerrit5a het volgende:
Als ik er een bougie uitdraai en op dit gat met een compressor er druk op zet en de in- en uitlaatklep zijn gesloten, dan mag er dus totaal geen lucht ontsnappen via de in en uitlaat?? Als er wel lucht ontsnapt dan zou ik dat moeten kunnen voelen of horen?
Zo zou je het eenvoudig kunnen proberen. Alleen moet je er wel zeker van zijn dat niet een van de kleppen net bediend wordt door de nokkenassen natuurlijk! Want dan zit ie uiteraard ook niet dicht. Het mooiste is om de kop gewoon open te maken en het goed te bekijken... maar dat is meer werk.
 
Bij deze blokken hoeven de kleppen inderdaad alleen om de 40.000 km gecontroleerd te worden, en dan blijkt vaak dat alleen een paar inlaatkleppen gesteld moeten worden (volgens de thunderace-listers, 100+ leden)

Het is 98% zeker dat je bedrogen bent !!

Het blok kan er toch goed vanaf gekomen zijn hoor, het zijn immers de inlaatkleppen, als open blijven staan, gaat ie eerst beroerd lopen voor de kleppen verbranden.

Gedeeltelijk mee eens.

Bijna iedere Ace bezitter die zijn kleppen rond de 20.000km controleerd constateerd dat de inlaat kleppen aan de strakke kant staan. De uitlaat kleppen zijn vaak tot ver over de 45.000 km in orde.

Maar ik heb nog niet gehoord dat dit heeft geleid tot verbrande kleppen op een Ace.
 
Zo zou je het eenvoudig kunnen proberen. Alleen moet je er wel zeker van zijn dat niet een van de kleppen net bediend wordt door de nokkenassen natuurlijk! Want dan zit ie uiteraard ook niet dicht. Het mooiste is om de kop gewoon open te maken en het goed te bekijken... maar dat is meer werk.

:^

ik zou het blok openmaken, je hebt het nu toch nog niet ingebouwd...kost het je enkel een pakkingset.
 
Terug
Bovenaan Onderaan