FZR 1000 Exup kleppen stellen

gerrit5a

Rookie
2 okt 2002
11
0
randstad
Ik heb een 89 fzr 1000 Exup blok met 20 000 km erop (dat is wat de verkoper zei)
Ik weet niet hoe het blok loopt, want het is een los blok.
Bij controle van de kleppen, bleek dat er een aantal inlaatkleppen te strak stonden.
Tusen 3 kleppen kon ik zelfs GEEN 0,03 mm voelermaatje krijgen ( moet tussen 0,11 en 0,20 zijn)
Na de bewuste kleppen te hebben voorzien van klepstelplaatjes die 0,15 dunner zijn, meette ik tussen 2 kleppen 0,04 mm en tussen 1 klep kon ik nog steeds geen 0,03 mm plaatje krijgen.
Mijn veronderstelling is dat de inlaatkleppen zo strak hebben gestaan dat ze nooit helemaal gesloten kunnen hebben. Zou dit schade aangericht kunnen hebben?
Moet ik twijfelen aan het aantal Km's die het blok gedraaid zou hebben?
De kleppen hoeven volgens de specs pas gesteld te worden na 45 000 km.
 
hoi hoi ,gefeliciteerd ,ik heb een thunderace met de zelfde blok en al 80.000 happy kilometers . het beste wat je kunt doen is ,een lektest maaken om te zien of de kleppen ook werkelijk sluiten. en dan toch wel iets vaker de kleppen stellen i.v.m loodvrije benziene heb je kans dat ze iets sneller op de zittingen inslaan.
 
Het komt vaker voor dat deze blokken een negatieve klepspeling hebben, meestal is er dan nog steeds niks stuk, zijn gewoon oersterke blokken.
Een lektest zoals eerder vermeld kan het juiste uitsluitsel geven, maar maak je er niet al te ongerust over.
Kleppen moeten elke 42000 km gesteld worden.
 
lijkt mij ook dat 24 een tikvoutje is, 42 dkm. Heb bij de good old FZ blokken gezien waarbij na 42 dkm maar een paar klepjes een beetje strak stonden, heb er ook gesteld waarbij bijna elke klep wat weinig speling had. Gelukkig geen klep zonder speling tegengekomen, dat rekent wat makkelijker welke klepstelhoedjes (FZR kilo: plaatjes) er in moeten :)

Greetz, Dutch
 
Heb een FZR1000 exup uit '92 en het is echt om de 42.000 km. Staat zo in mijn WPH van Haynes. Ik heb em rond de 43.000 laten controleren en er moest van de 20 kleppen 1 gesteld te worden. Wel belangrijk om te controleren dus. Je weet maar nooit wat voor schade zo'n klep kan aanrichten.

Kijk anders eens op www.fzrclub.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan