FZR 1000 genesis

degranulatie

MF'er
16 sep 2002
36
0
Nijmegen
Ik ben nu eigenaar van en FZX 750 maar wil er wel iets anders bij hebben. Nu denk ik aan een FZR 1000 genesis. Wat zijn de grootste manko's van deze fiets en waar moet ik op letten bij het kopen? Iemand nog zo'n fiets in de aanbieding in de buurt van de 2000 euro ?

FZX-men
 
als je een exup wil moet je goed de servo en de kabels ernaartoe inspecteren.
die moeten soepel bewegen.
kijk ook ff of hij in stilstand stationair soepel in de 1 valt. let met de
proefrit op de 2e versnelling, die wil nog wel eens problemen geven als er veel
mee gestunt is, dan schiet ie er snel weer uit.
 
En het allerbelangrijkste !!!!!!!!!!!!!!!....Hoeveel olie zuipt dat kreng ?? :+


Heb er ook zo éen :P ( geboord,geen olie meer zuipen ...feest :) )
 
Bedankt voor de info! Ik zal eens gaan kijken hoe ie rijdt. Volgens mij heeft een genesis geen EXUP. Het is een YOSHUMURA uitvoering uit 89, heeft deze 135 of 145 PK?

FZX-men
 
Heb een FZR1000EXUP 1989 gehad van 1991 tot 1995.

Een FZR uit 1989 is als het goed is een EXUP uitvoering, tenzij het een buitenlander is..
De GENESIS heeft ook een ander frame (minder stabiel), smallere banden (minder fijne wegligging), en geen EXUP (Maakt heééel veééel uit op lagere toeren).

DE FZR zal altijd wat olie verbruiken (ken er geen die dit niet doet), maar 1 op 2500 km moet toch de max zijn.

Bij mijn machinetje was het niet via de zuigers dat de olie verdween (een beetje altijd) maar via de klepseals. Deze kun je vervangen (denk ik, lang geleden) zonder de kop eraf te halen. De klepseals kosten bijna niets, maar een koppakking wel, dus let daarop als je de kop eraf zou moeten halen.

Ik had ook nog een kapotte uitgaande-as-lager, hiervoor moest het gehele blok uit elkaar. Alle onderdelen zagen er nog goed uit en er zijn alleen wat lagers uit voorzorg vervangen, daar had ik (waarschijnlijk) de eerste 10.000 km geen moeite mee gehad.
Maar als je toch bezig bent..
De EXUP klep is een perfecte uitvinding op die YAM maar moet inderdaad wel in de gaten gehouden worden.

Fijne motor, gaat niet snel kapot, maar verbruikt wel iets olie... BOEIE.
Het olielampje is een NIVEAUSIGNALERINGSLAMPJE, als dit gaat branden dan kun je op je gemak nog zo'n 500km doorrijden, tenzij je binnen de 1500km bijgevult had.

Gave bak, goede wegligging, fijne powerband, wel erg "lange" motor.
:]
 
Ik heb er zelf ook een, met Exup.

Stuur goed, wel zwaar!!! En het is verder een lekkere fiets om mee st rijden.
En de nieuwe sport motoren kun je er makkelijk mee bijhouden.

Het olieverbruik van de mijne is niet veel, ik 1l op ongeveer 5000km.
Een gemiddelde R1 heeft dat ook wel.

Alleen wheelies in de 2e versnelling lukt niet...
 
Ik heb er zelf ook een, met Exup.

Stuur goed, wel zwaar!!! En het is verder een lekkere fiets om mee st rijden.
En de nieuwe sport motoren kun je er makkelijk mee bijhouden.

Het olieverbruik van de mijne is niet veel, ik 1l op ongeveer 5000km.
Een gemiddelde R1 heeft dat ook wel.

Alleen wheelies in de 2e versnelling lukt niet...

Inderdaad , zet'm steeds in 1ste omhoog en schakel dan de vitesjes erdoor, krijg 'm met de koppeling niet in 2de omhoog , bizar ... ;)
 
Hoi,

Ik heb dus een FZR 1000 uit 1988 (zonder exup)

De mijne is eigenlijk een soort budget motor, maar hij rijdt goed.
Zal wel niet zo strak sturen als de huidige supersport fietsen, maar hij was toendertijd z'n tijd ver vooruit.

Hij heeft een hoop vermogen, goede wegligging en behoorlijk goede remmen (heb wel stalen remleidingen)

De mijne verbruikt trouwens helemaal geen olie, bij toch een hele sportieve rijstijl.

Al een paar keer een lang weekend naar Belgie en Duitsland geweest (lekker binnendoor scheuren) en daar rij ik soms heel extreem.
Doortrekken tot het rode gebied, bocht uitremmen en weer vol eruit.

Dan rij ik in zo'n weekend toch meer dan 1000 km en hoef dus geen olie bij te vullen.

Wat ik wel veel verbruik zijn banden en remblokken !!!!!!!!!!!!
 
Hoi,

Heb vandaag de FZR-100 genesis gekocht, ga 'm gebruiken als motor naast m'n FZX-750 om lekker mee over de snelweg te knallen. Vandaag proefrit gemaakt, WOEHA echt lekker 180 rijden en dan geen tegenwind, is weer heel wat anders dat m'n naked bike. Ik hoop er veel plezier mee te hebben, moet wel eerst wat opgeknapt worden, km-stand teller stuk, kuip niet helemaal lekker, knipper lichtje, maar dan meot het gebeuren. Zit wel een YOSHUMURA uitlaat op, jezus maakt zo'n ding een boel herrie zeg, daar zijn m'n laser uitlaten van m'n FZX niets meer bij :)
 
Daar is dan een foto'tje van 'm mooiere foto's komen eraan wanneer ik 'm heb opgeknapt.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/23125/cbc3e88a4f5f9a0b7b0a51e2b1dc8a85 (Img0041.JPG)​
 
Je hebt een goede koop gedaan. De zwarte FZR blokken verbruiken meestel geen olie.
De grijze allemaal wel. Het zwakke punt is het balhoofd. Het alu is te licht geconstrueerd. Soms gaan de lagers los zitten in het balhoofd. Effe opletten dus.
Let op welke remblokken je gebruikt de remschijven kunnen niet goed tegen race blokken.


Ik heb precies dezelfde motor gehad. Ik heb er 88000 probleemloze km ers mee gereden.

Veel plezier.
 
kijkt makkelijker

full


Kheb de blauw/witte variant. Maar tis een fijn fietsje.
 
Maaruh..........dit is toch het model 87/88........is geen 89 model.Deze heeft geen exup.
:^

De '89 Exup en latere versies zijn trouwens ook allemaal gebouwd volgens het Genesis-concept, maar deze benaming werd niet meer in het type gebruikt.
 
Hoi,

Deze heeft 55000 km gereden, trouwens hoe zet je figuur in de post, zet je de link erin ofzo? Ik hoop 'm morgen op te halen kan bijna nie wachten :)
 
Inderdaad , zet'm steeds in 1ste omhoog en schakel dan de vitesjes erdoor, krijg 'm met de koppeling niet in 2de omhoog , bizar ... ;)

Ja, das echt raar...Je hebt 145 pk, en niet in de 2e versnelling omhoog.

Maar in de 1e is het heel simpel. Lukt al vanaf 3000 tpm :}
Alleen het doorschakelen lukt me nog niet. (komt wel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan