Project FZR 1000: Krak in de bak

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.265
112.228
Rèswèk
Ik heb zo'n 87-er... 20klepper.
Als ik dan pittig wegrij en in zijn derde versnelling alle 100 nog in leven zijnde paarden losgooi doet de bak heel lelijk tegen me. Is dat altijd een kromme schakelvork, altijd nokkenschade van de constant mesh of altijd een combinatie van die twee of altijd één van die twee???

Als je een schakelvork krom kan trappen zou logisch nadenken een aanleiding geven om er van uit te gaan dat je hem ook weer recht kan trappen. Voor ik er vanuitga dat die vork krom is en dat ga proberen wil ik eerst de visie van de deskundigen alhier hebben, onkunde maakt meer kapot dan je lief is...

Voorlopig nog krakend over 's-heeren weegen
 
Laatst bewerkt:
De bak doet heel lelijk tegen je, scheldt hij je uit ofzo?


Misschien dat een iets betere beschrijving van wat je constateert de techneuten hier wat beter op weg helpt.
 
Laatst bewerkt:
De bak doet heel lelijk tegen je, scheldt hij je uit ofzo?


Misschien dat een iets betere beschrijving van wat je constateert de techneuten hier wat beter op weg helpt.

't is veel erger dan schelden. Alleen de derde versnelling doet "krak", hetzelfde "krak" als dat je zou horen als je geen tandjes meer op je voorkettingwiel zou hebben. Hij schiet dus een soort van uit z'n 3, onder luid geprotesteer, tot het vermogen er af gaat, dan pakt-ie weer.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een gare bak. Komt helaas vrij vaak voor bij deze motoren alhoewel het meestal de 2 is. Is een combinatie van afgeronde schakelnokken op 2 tandwielen (het tandwiel van de versnelling die eruit springt en degene die ernaast zit) en een kromme vork.

Vork kan je niet rechtbuigen want meestal is hij al ingesleten.

Heb er al vele gerepareerd maar is helaas nogal een klus omdat die 3GM blokken 2 bouten tussen de cilinders hebben waardoor het hele blok uit elkaar moet om de carters te splitsen.

Wel kan er een YZF750R 6-bak in, ook best leuk maar als je er 1 kan vinden zet dan wel de oliespuitpijp uit de 750 ook over, dat wordt nog wel eens vergeten.
 
Da's wel gaaf ja. die 6bak erin. Wat is het effect? Is de 750-6 hetzelfde als 1000-5? Of is die 6de versnelling langer? Koppeling is identiek? Je ziet op al die Yamaha-typen ontzettend veel delen die hetzelfde zijn. Remmerij enzo.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel gaaf ja. die 6bak erin. Wat is het effect? Is de 750-6 hetzelfde als 1000-5? Of is die 6de versnelling langer? Koppeling is identiek? Je ziet op al die Yamaha-typen ontzettend veel delen die hetzelfde zijn. Remmerij enzo.

De eerste en laatste versnellingen van die bakken zijn vrijwel hetzelfde qua overbrengingen, dus qua wegrijden in de 1 en topsnelheid in de 5/6 merk je geen verschil.

Alleen de versnellingen van de 6-bak liggen dichter bij elkaar, maar voor een motor met zzoveel koppel als een FZR1000 maakt dat eigenlijk geen verschil. Ik heb er diverse omgebouwd maar soms was het verschil in toeren als je van 5 naar 6 schakelde letterlijk maar enkele honderden toeren minder.

Als je echt van heel snel optrekken houdt en je kan snel schakelen "loopt" een zesbak wel wat makkelijker door de versnellingen heen, dat wel.

Het is meer het idee natuurlijk, 5 versnellingen is "ouderwets..." ;)


Je kan de koppeling van de 1000 gewoon gebruiken, die van de 750 past niet (andere primaire tandoverbrenging).

Mooiste modificatie met die FZR1000 blokken is een YZF750R zesbak en cilinderkop, dat ga je echt wel merken.

Alleen zit er bij deze 3GM blokken een oliepijpje boven de schakelvorken wat bij de YZF750R zesbak een ander patroon heeft. Dat wordt vaak vergeten maar ik heb dat altijd wel ook overgezet omdat anders de oliestraaltjes bij de originele 5-bak oliepijp wel naast de schakelvorken staan te pissen in plaats van erop.

Als je een andere bak zoekt van een YZF neem dan wel alles mee. Beide assen compleet, vorken, schakelwals, arreteerinrichting en oliepijpje.

En let op de conditie van de schakelnokken zodat je niet over een half jaar hetzelfde probleem hebt. Ik had toen ik dit nog veel deed wat speciaal gereedschap gemaakt om de schakelnokken na te slijpen en dan deed ik er altijd nieuwe vorken in, die waren niet zo duur. Maar de laatste keer was zeker 8 jaar geleden dus hoeveel dat spul nu kost, geen flauw idee.
 
Laatst bewerkt:
De eerste en laatste versnellingen van die bakken zijn vrijwel hetzelfde qua overbrengingen, dus qua wegrijden in de 1 en topsnelheid in de 5/6 merk je geen verschil.

Alleen de versnellingen van de 6-bak liggen dichter bij elkaar, maar voor een motor met zzoveel koppel als een FZR1000 maakt dat eigenlijk geen verschil. Ik heb er diverse omgebouwd maar soms was het verschil in toeren als je van 5 naar 6 schakelde letterlijk maar enkele honderden toeren minder.

Als je echt van heel snel optrekken houdt en je kan snel schakelen "loopt" een zesbak wel wat makkelijker door de versnellingen heen, dat wel.

Het is meer het idee natuurlijk, 5 versnellingen is "ouderwets..." ;)


Je kan de koppeling van de 1000 gewoon gebruiken, die van de 750 past niet (andere primaire tandoverbrenging).

Mooiste modificatie met die FZR1000 blokken is een YZF750R zesbak en cilinderkop, dat ga je echt wel merken.

Alleen zit er bij deze 3GM blokken een oliepijpje boven de schakelvorken wat bij de YZF750R zesbak een ander patroon heeft. Dat wordt vaak vergeten maar ik heb dat altijd wel ook overgezet omdat anders de oliestraaltjes bij de originele 5-bak oliepijp wel naast de schakelvorken staan te pissen in plaats van erop.

Als je een andere bak zoekt van een YZF neem dan wel alles mee. Beide assen compleet, vorken, schakelwals, arreteerinrichting en oliepijpje.

En let op de conditie van de schakelnokken zodat je niet over een half jaar hetzelfde probleem hebt. Ik had toen ik dit nog veel deed wat speciaal gereedschap gemaakt om de schakelnokken na te slijpen en dan deed ik er altijd nieuwe vorken in, die waren niet zo duur. Maar de laatste keer was zeker 8 jaar geleden dus hoeveel dat spul nu kost, geen flauw idee.

Man hou toch op met al dat gedoe , je koopt voor duizend euro een nieuwer model fzr 1000 .
Die met betere voorvork etc etc .... B| Dan is het opstappen en kachelen maar . 8-)

(89 er is uitgevoerd met de kuttigste vork die ze konden vinden)
 
Laatst bewerkt:
Die vork ben ik met je eens, maar ik ben voor de techniek van de 20klepper gegaan, dat zijn toch alleen die 87/88 modellen geweest?
Met mijn rijstijl hoef je trouwens niet op een op en top fiets te zitten met superremmen op een USD vork, ik merkte dat ik op de Alkemadelaan ingehaald werd door een dame met een rollator. Ik vind het hele ding ook klote sturen, maar dat heeft vast alles te maken dat ik op een RD-gooi-en-smijtfiets door het leven ben gegaan
 
Laatst bewerkt:
Die vork ben ik met je eens, maar ik ben voor de techniek van de 20klepper gegaan, dat zijn toch alleen die 88/89 modellen geweest? :N :N
Met mijn rijstijl hoef je trouwens niet op een op en top fiets te zitten met superremmen op een USD vork, ik merkte dat ik op de Alkemadelaan ingehaald werd door een dame met een rollator. Ik vind het hele ding ook klote sturen, maar dat heeft vast alles te maken dat ik op een RD-gooi-en-smijtfiets door het leven ben gegaan


Alle fzr 1000 en fz750 .. hebben er 5 .. .

Ga gewoon een leuke 92/93-fzr1000- kopen` kosten vaak niks , en je hebt er een top motorfiets aan . B|

https://www.marktplaats.nl/a/motore...9f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr&pos=1

en zo zijn er genoeg ..
 
Laatst bewerkt:
Man hou toch op met al dat gedoe , je koopt voor duizend euro een nieuwer model fzr 1000 .
Die met betere voorvork etc etc .... B| Dan is het opstappen en kachelen maar . 8-)

(89 er is uitgevoerd met de kuttigste vork die ze konden vinden)

En dan heb je nog steeds hetzelfde blok, zelfde bak en hetzelfde frame op het subframe na, dus qua prestaties dezelfde fiets of je nou een vroege 89er of de laatste 94er hebt

Dus als je nou niet weet waar je over praat, zeg dan niks. Een 3gm met een 750 kop en een goede afstelling rijdt rondjes om een standaard 94er fzr.

O ja en zo geweldig is die usd vork van de 91-94 modellen ook niet hoor, heb er vele rerepareerd en dat was niet omdat ze zo probleemloos waren.
 
Laatst bewerkt:
En dan heb je nog steeds hetzelfde blok, zelfde bak en hetzelfde frame op het subframe na, dus qua prestaties dezelfde fiets of je nou een vroege 89er of de laatste 94er hebt

Dus als je nou niet weet waar je over praat, zeg dan niks. Een 3gm met een 750 kop en een goede afstelling rijdt rondjes om een standaard 94er fzr.

O ja en zo geweldig is die usd vork van de 91-94 modellen ook niet hoor, heb er vele rerepareerd en dat was niet omdat ze zo probleemloos waren.


Nee `dan jou advies om al die apenkunsten uit te halen _O- , terwijl ie ze voor een habbekrats bij om de hoek van de straat kan halen en weer rijdt . En dan hebben we het nog maar niet over wat er bij komt aan onkosten als je zo`n blok openklauwt .
En dan nog het verhaal` of ie het zelf kan fiksen of moet laten doen .. :')
Over `weten` waar je het over hebt . :X :X :X
 
Laatst bewerkt:
Pff... ik ben nog geen dag terug op MF en de flame-wars beginnen alweer

Maar die 87er gaat iig de deur niet uit. Wat ik er nog bij koop zie ik wel, ben trouwens niet zo van het ombouwen en die prestaties hoeven ook niet de allerbeste te zijn, ik vind het veel leuker om met die enorme klappen in de uitlaat met 80 door de tunnel te rollen.. Anyhow, als jullie het nou ff onderling uitvechten ga ik weer als tevreden eigenaar van een 87er FZR1000 met een versleten bak, lekke uitlaat, klotevoorvork, kale banden en een nieuwe accu van een rondje om de kerk genieten. :t *O*

Ik vind dat jullie allebei leuke ideeen hebben, die motor is een hobby en een hobby mag tijd en geld kosten -O- :W
 
Laatst bewerkt:
Nee `dan jou advies om al die apenkunsten uit te halen

Als je kan lezen zou je kunnen zien dat ik slechts advies geef over problemen die de ts heeft en antwoorden en uitleg geef over zaken waar hij wat meer over wil weten.

De ts stelt vragen en ik help hem daarbij omdat ik toevallig iets van FZRren weet na er dik 50 te hebben gerepareerd en gemodificeerd. Mijn nickname is niet toevallig gekozen namelijk.

En als de ts vraagt wat er nog meer uitwisselbaar is geef ik aan de 750 kop omdat dat echt een leuke vermogensboost geeft, allemaal antwoorden op vragen van de ts. Dat doen sommige namelijk op een forum, alleen vraag ik me wel eens af waarom gezien jouw stupide reactie.

Waar echter niemand om gevraagd heefd is jouw oliedomme opmerking dat hij dan beter een nieuwer model kan kopen. En aangezien die op wat kleine niet elementaire dingen na hetzelfde is als de 89er die hij al heeft concludeer ik terecht dat je niet weet waar je over praat.

Dus je hebt er geen verstand van en je geeft adviezen waar niet om gevraagd wordt...

Concludeer zelf zou ik zeggen... :W
 
Laatst bewerkt:
't is trouwens geen 3GM maar een 2RG van '88. Ik heb dus een jaar gepikt. Van de techniek weet ik alles, maar hoe het op deze motor is uitgevoerd en wat de dagelijkse kwalen zijn weet ik geen hol. Alleen Zundapp bakken haal ik niet uitelkaar. Toen ik nog in de Autorace monteur was deed ik er samen met mijn zwager 3 uur over om alle synchro's te vervangen, dus van kapot binnen tot heel wegrijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 5 '89ers gehad en dat waren in mijn ogen de mooiste met die ronde kikkerogen, leek veel op de mooiste ooit de OW01
 
Laatst bewerkt:
Dan is het een ander verhaal want dat is een compleet andere fiets....

Dan hoor ik dat alsnog graag. Misschien is er nog wel wat anders want die zijn in '87 gebouwd, van deze fiets was de eerste toelating 88, in Engeland. In 1992 is-tie uit GB hierheen gekomen. Ikzelf denk GB omdat google iedere keer daar terecht komt als ik 2RG inklop, maar ook dat kan ik mis hebben. Je kan er rustig vanuit gaan dat ze door de jaren heen wat verbeteringen hebben gedaan aan zo'n ontwerp en als je dat andersom bekijkt heb ik de eerste en dus de slechtste uitvoering... Alhoewel dat met de RD weer niet zo was, want het frame en de wegligging van de LC (4L0) was een stuk beter dan van de daarna uitgekomen 31K
 
Laatst bewerkt:
Nee jochie` dat ding is amper anders :X , wel even goed zoeken om de exup klep hè .. _O-

succes hier hè :W

Jezuschristus jij weet ECHT totaal niet waar je het over hebt he....

Een 88 amper anders dan een 89er, ik lig echt dubbel van het lachen.

Zoveel onkunde en dan toch gewoon een discussie aangaan alsof je er alles vanaf weet met iemand die die dingen kan dromen...

Mijn stem voor de gouden eikel award heb je :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan