FZR 600 (voor)Onsteking

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Zoals een paar van jullie wel weten ben ik de motor van mijn fzr600 aan het verbouwen.
Omdat ik nu tijdelijk toch even in de lappenmand lig (knie operatie), ben ik eens gaan kijken naar de programmeerbare ontsteking die bij mijn nieuwe project hoort.
Ik kan hier ingeven hoeveel graden ik wil dat de ontsteking voorontsteekt.
Ik weet hier alleen nog niet zoveel vanaf, dus even om te checken? Dit houdt dus in 10 graden voorontsteken dan vonkt de bouge 10 graden voordat de zuiger zijn hoogste punt bereikt.
Ik ben nu dus benieuwd naar wat de standaard waarden zijn bij de fzr600 en hoever je kunt voorontsteken.
Ik ben van plan 98 octaan te tanken, dat schijnt er ook invloed op te hebben maar ik snap niet helemaal hoe..

Zou iemand de wonderen van de onsteking aan me uit kunnen leggen?
Ik heb namelijk wel gezocht maar kon geen goede uitgebreide uitleg vinden op het web.
 
Is 10 graden niet een beetje veel?
Ik heb zelf een ontstekingsvervroeger die 4 graden vervroegt. Ik weet niet of dit dus het totaal is of dat ik hier ook nog de fabriekswaarde bij op moet tellen… Dit zal dus extra vervroegen betekenen :) .

Ik weet dat vervroegen met 4 graden echt het maximum is. Anders moet je over stappen op hele andere (race) benzine met een nog hoger octaangetal.
Met zo’n vervroeger wordt de motor wel gevoeliger voor de kwaliteit benzine. Ik tank zelf nog gewoon euro 95 en dat gaat gewoon goed, hoewel die met euro 98 merkbaar beter op pakt. Maar gezien de huidige benzineprijzen is het niet echt aantrekkelijk.
In Nederland zul je niet zo snel tegen problemen oplopen met benzine kwaliteiten (Hoewel Gulf ook slechte benzine schijnt te hebben). Maar in het buitenland, zeg Oost-Europa, zal het octaangetal in benzine dusdanig minder zijn dat de motor er slecht van zou kunnen lopen (al dan niet achteruit :P ).

Edit: Ik heb me gelijk er maar eens in verdiept.
Wat je zegt over die 10 graden klopt ;) . Is bij mijn motor ook 10 graden BTDC bij 1100rpm. En bij 5000rpm 45 graden! (Voor USA model dan).
Ik wist niet dat het om zulke grote waarden ging :o
 
Laatst bewerkt:
Is 10 graden niet een beetje veel?
Ik heb zelf een ontstekingsvervroeger die 4 graden vervroegt. Ik weet niet of dit dus het totaal is of dat ik hier ook nog de fabriekswaarde bij op moet tellen… Dit zal dus extra vervroegen betekenen :) .

Ik weet dat vervroegen met 4 graden echt het maximum is. Anders moet je over stappen op hele andere (race) benzine met een nog hoger octaangetal.
Met zo’n vervroeger wordt de motor wel gevoeliger voor de kwaliteit benzine. Ik tank zelf nog gewoon euro 95 en dat gaat gewoon goed, hoewel die met euro 98 merkbaar beter op pakt. Maar gezien de huidige benzineprijzen is het niet echt aantrekkelijk.
In Nederland zul je niet zo snel tegen problemen oplopen met benzine kwaliteiten (Hoewel Gulf ook slechte benzine schijnt te hebben). Maar in het buitenland, zeg Oost-Europa, zal het octaangetal in benzine dusdanig minder zijn dat de motor er slecht van zou kunnen lopen (al dan niet achteruit :P ).

Edit: Ik heb me gelijk er maar eens in verdiept.
Wat je zegt over die 10 graden klopt ;) . Is bij mijn motor ook 10 graden BTDC bij 1100rpm. En bij 5000rpm 45 graden! (Voor USA model dan).
Ik wist niet dat het om zulke grote waarden ging :o

Ik wist dus wel al dat het om dit soort waardes ging, maar ik heb de vooronstekingskromme nodig die hoort bij de fzr600 uit 1992. En die staat niet in het WHB.
 
Heeft zo'n oude CDI wel een kromme ? Zijn het niet gewoon 2 van/tot waardes ?

Frans

Volgens mij heb ik het gevonden, in het duits welliswaar:
ignition1uc0.jpg

ignitionji2.jpg



De vraag is nu alleen nog is dit de kromme die de cdi verzorgt of zit hier ook de standaard voorontsteking al bij die bij de opnemer toegevoegd wordt?

PS. Deze motor draait met deze kromme prima op euro 91, dus ik denk dat er aardig wat graden bij kunnen voor hij gaat pingelen. Maar dat is puur even een verwachting.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de CDI niet een rappe rekenmachine is en het ondoenlijk is om om de paar 100 ste seconden de vooronsteking te veranderen ?

Frans


(volgens kun je bij de meeste kit CDI's ook maar per 500 rpm de voorontsteking instellen)
 
Dat ie niet vloeiend is verbaasd me niks, maar wat ik wel bijzonder vind is dat ie bij 2500rpm op 27 graden ontsteekt en bij 4000rpm opeens bij 22 graden en daarna weer het ontstekingspunt vervroegd :?
 
Kan te maken hebben met de mengselvorming in de cilinder. Dode punten blijf je overal in houden, en om de koppelkromme enigszins vloeiend te houden spelen ze dan een beetje met de voorontsteking.
Wat is net las van meer voorontsteking is meer power is helaas bullshit. Dat dacht ik vroeger met de brommertjes ook, maar dat is helaas niet zo eenvoudig.
In de regel is de hele truuk om je grootste piekdruk van de verbranding in de cilinder op een bepaalde krukstand te mikken. Verder zijn er een aantal vuistregels zoals dat bv de max piekdruk optreedt op het moment dat 50% van de brandstof verbrand is, en dat dit rond de 10 krukgraden na BDP moet liggen. Wie wat waarom kan ik je niet zeggen, maar ga er maar vanuit dat het proefondervindelijk is vastgesteld. Komt iig uit de zgn vakliteratuur.
Het vlamfront heeft een vaste snelheid (vuistregel, is natuurlijk nooit constant in het echt!) van ongeveer 25 m/s. Met deze factoren kun je dus je vervroegingscurve ongeveer bepalen. Er is immers bekend hoeveel m^3 lucht er de motor ingaat, het mengsel wordt voor het gemak op constant aangenomen (1 kg brandstof : 14,7 kg lucht = lambda 1)
Je weet immers wanneer je de piekdruk wilt hebben, en je weet wat er aan mengsel binnenkomt, en aan de hand daarvan wordt dan proefondervindelijk een curve vastgesteld. Vandaar dat het bij sommige motoren een grillig verloop kan hebben.
Hangt ook nog eens van het type brandstof af, omgevingsfactoren zoals luchtdruk (afhankelijk van de geografische hoogte), relatieve luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur enz enz.
Met de voorontsteking kunnen ze bv ook je EGT (exhaust gas temperature) in zekere mate regelen, welke voor bij katalysatorbedrijf weer erg van belang is. En zo kan ik nog wel uren doorgaan, want dan heb ik het nog niet eens over deellast gehad. Het is iig niet zo voor de hand liggend als je zou denken ;) .
Er zal heus nog wat rest in het blok zitten, en ik denk dat het idd verstandig is om vanuit de basismap (dus die de fabriek er ook ingepoot heeft) te beginnen en dan langzaam aan alle vermeende dipjes er proberen uit te krijgen. Als de motor pingelt hoor je het normaal gesproken heus wel. Weet iig wel dat ze bij bepaalde racers (klinkt een beetje generaliserend) in de lagere versnellingen wat minder voorontsteking toepassen, zij het vanwege een te heftig koppel, of misschien milieu/wetmatige eisen qua geluidsemissie oid)

grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan