[FZR 600R '94] verlichtingsvraagje

mustang302cui

Die hard MF'er
21 aug 2006
970
0
wijhe/zwolle
de led-knipperlichten werkten eerst goed, maar het dashboardlampje niet.
ik ben gaan zoeken en zoeken, waarna bleek dat er geen lampje inzat :(
ik een nieuw lampje erin gedaan, nog niks |(
het bleek dat de lamp geen massa kreeg. Dus de massa van een ander draadje (grootlicht lampje) erbij gepakt en aan elkaar gesoldeerd.
tadaa, hij deed het weer naar behoren. *O*

Toen in vanmiddag ermee verder ging deed geen enkel knipperlampje het meer, ook krijgt deze geen stroom op alle knippers. |(

wat is er mis...of kapot?
of beter gezegt waar moet ik zoeken?
 
Zijn die leds later ingezet ipv gewone lampen? Dat gaat meestal fout, want bijna altijd gaat het om een zwak dashboard-lampje dat geen 'aarde" heeft maar die "aarde" zelf kiest door de koudblijvende, dikke "andere-kant-lampen" heen, hangt dus tussen de linkse en de rechtse plus.

LEDlampen hebben zo weinig verbruik, dat ze met een lampje op die manier geschakeld allemaal tegelijk gaan knipperen, lampje te "zwaar".

Beste kans dat je door zelf een "aarde" te verzinnen een deftige kortsluiting hebt gefokt die o.a je clignoteur kan mollen voordat er een zekering klapt.

Zoek wat verder hierover in iets oudere draden, nog maar kort geleden minstens 2 aan de gang en de meeste verwijzen naar elkaar of naar nog oudere draden.
 
Laatst bewerkt:
de leds zijn er later ingezet ja,
ik ga volgende week weer verder zoeken waar de stroom vandaan moet komen
Dat lampje is er toen gewoon uitgehaald omdat het foutgaat samen met LEDS; in de ouderwetse schakelingen werd gebruik gemaakt van toevalligheden in de stroomverhoudingen die bij LEDs totaal anders liggen.

Dat lampje hangt organiek tussen de Linksplus en de Rechtsplus; als Rechts brandt staat links koud dus ziet het lampje daardoorhéén "aarde" en als Links brandt hetzelfde andersom.

Kijk o.a hier ff voor meer détails, ik postte toen ook links naar nog oudere draden waarin al soms ook weer links staan:
Knipperlichten branden alle vier tegelijk
 
Laatst bewerkt:
Bob als je er geen weerstanden tussen hebt doen ze het wel gewoon (knipperen alleen te snel).

Lijkt me in je bedrading te zitten. Als je het massadraadje van het lampje loshaalt, doen ze het dan weer gewoon?
 
Terug
Bovenaan Onderaan