FZR motor beetje opknappen?

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Nou mede forummers, ik ben nu op het punt dat ik toch eens iets aan het blok van mijn fzr moet doen. Mijn klepdekselpakking is er gedeeltelijk uitgeblazen laatst. Daarnaast is de schroefdraad van 1 van de bougie's in de kop niet goed meer, ik heb 1/3 van de schroefdraad van de bogie moeten wegveilen om er een bougie in te krijgen.De motor zijn kleppen tikken bij koud lopen ook behoorlijk, warm hoor je dat niet meer. Daarnaast is het olieverbruik bij flink gassen 1:1000

Ik heb gister de compressie gemeten van 3 van de 4 cilinders(de ene met twijfelachtige schroefdraad niet, omdat ik bang was dat ik hem er niet meer in kreeg). En ik kreeg 3X een (volgens mij nette) 12 bar te zien. Dit zou betekenen volgens mij WPHB dat de klepseals niet goed meer zouden zijn?

Nou de vraag, wat zal ik doen:

*Volledige pakkingset kopen (deze is incl klepseals) en blok demonteren, om de kop en kleppendeksel eraf te halen. om dan de klepseals te vervangen en kleppen te stellen.

*Blok niet demonteren, perslucht op de cilinderwand zetten(dmv het bougiegat ik kan wel aan een goede compressor komen, 10 bar ofzo) en de klepseals op deze manier vervangen zonder de kop te demonteren.

*Wat betreft de rotte schroefdraad, kan ik de schroefdraad opnieuw tappen of kan ik beter een helicoil erin draaien?

* Als iemand betere tips heeft, laat het zeker horen.

ps. tis een fzr600 uit '93 met vermoedelijk 46.000 km op de klok. dit kan ook een stuk meer of minder zijn, aangezien het niet zeker is dat het blok bij de km teller hoort
 
Volledige pakkingset kopen en blok demonteren zou ik zeggen. Neem geen onnodig risico met je blok. Wat het olieverbruik betreft: dat is een typisch euvel van de (oude) FZR's. De mijne drinkt ook rond de 1 op 1000 en ik heb verhalen gehoord van mensen die 1:500 rijden. Een overboreset (1040 cc) zou het probleem verhelpen naar verluidt, maar er zijn ook veel negatieve verhalen in omloop hierover... Gewoon 10W40 olie in grote hoeveelheden inslaan (ik laat het thuisbezorgen via Louis.de, kost ong. 15 euro voor vier liter.) en regelmatig bijvullen. Ik rij rond de 1000 km per week, dus ik doe elke zondagavond een litertje erbij en dan kan ik weer een week. Succes met klussen!
 
ik denk toch neit dat het dat gaat worden. Ik ga waarschijnlijk het blok demonteren. Nieuwe klepseals kopen en de cilinder onder druk zetten. En dan de klepseals vervangen. Doordat ik student ben onbreekt het me gewoon aan een bak met geld...
 
de cillinder onderdruk zetten is niet nodig,gebruik gewoon een eindje nylonkoord met de zuiger omlaag,heb je er voldoende ingepropt dan zuiger omhoog in compressiestand worden je kleppen omhoog gehouden.
het helicoil draad zet je erin zonder de kop te demonteren,enkel goed schoon blazen met de uitlaatkleppen open stand. })
En als je klepsteeltjes door de uitlaatpoorten bekeken er kurkdroog uit zien,ligt het verbruik toch aan je zuigerveren/cil.wand mijn inziens.
 
Laatst bewerkt:
de cillinder onderdruk zetten is niet nodig,gebruik gewoon een eindje nylonkoord met de zuiger omlaag,heb je er voldoende ingepropt dan zuiger omhoog in compressiestand worden je kleppen omhoog gehouden.
het helicoil draad zet je erin zonder de kop te demonteren,enkel goed schoon blazen met de uitlaatkleppen open stand. })
En als je klepsteeltjes door de uitlaatpoorten bekeken er kurkdroog uit zien,ligt het verbruik toch aan je zuigerveren/cil.wand mijn inziens.

klinkt alsof je er verstand van hebt, in tegenstelling tot ik zelf... euhm waar zou in godsnaam de nylonkoord moeten komen?
 
ik denk toch neit dat het dat gaat worden. Ik ga waarschijnlijk het blok demonteren. Nieuwe klepseals kopen en de cilinder onder druk zetten. En dan de klepseals vervangen. Doordat ik student ben onbreekt het me gewoon aan een bak met geld...

Een student uit de regio Eindhoven....

Jij moest maar eens op mijn onderschrift klikken. *D

Kom gerust een keer kijken. We hebben ook een sleutelruimte. :P

Maar over je blok: Ik zou het zo goed mogelijk binnen je mogelijkheden aanpakken. Dan ben je gelijk van zoveel mogelijk ellende af.
 
Een student uit de regio Eindhoven....

Jij moest maar eens op mijn onderschrift klikken. *D

Kom gerust een keer kijken. We hebben ook een sleutelruimte. :P

Maar over je blok: Ik zou het zo goed mogelijk binnen je mogelijkheden aanpakken. Dan ben je gelijk van zoveel mogelijk ellende af.

Ik zit op de fontys, en doe Mens&Informatica, dat geven ze in de R gebouwen.
Maar ik heb hier thuis sleutelruimte genoeg. En in princiepe voldoende vrienden met kennis van zaken. Maar, ik laat zeker nog wat van me horen bij de asfalthappertjes :)
 
de cillinder onderdruk zetten is niet nodig,gebruik gewoon een eindje nylonkoord met de zuiger omlaag,heb je er voldoende ingepropt dan zuiger omhoog in compressiestand worden je kleppen omhoog gehouden.
het helicoil draad zet je erin zonder de kop te demonteren,enkel goed schoon blazen met de uitlaatkleppen open stand. })
En als je klepsteeltjes door de uitlaatpoorten bekeken er kurkdroog uit zien,ligt het verbruik toch aan je zuigerveren/cil.wand mijn inziens.

Goed idee! Nooit aan gedacht!

Maarre..je gaat me toch niet zeggen dat ik gd... dat ik mijn blokken voor de kat zn k uit elkaar hebt gehaald?
 
Je gaat opnieuw compressie meten. En daarna nog 'n keer alleen gooi je dan wat olie in je bougiegat. Als de compressie dan hoger wordt zijn het zeer waarschijnlijk je zuigerveren . Als niet , dan zullen de seals er wel aan moeten geloven. Of je rijdt langs 'n motorzaak en vraagt of ze even in kunnen kijken.Ja, ook door het bougiegat. Kunnen ze aan het verbrandingsbeeld op de zuiger zien of etc etc.
Maar K@rim heeft waarschijnlijk gelijk. Gewoon goed nadenken wat je wilt met de motor/hoe lang etc. en dan beslissen.
En K@rim, 'n 1040cc borekitje voor 'n 600cc is ook wel redelijk ingrijpend hoor. :)
 
Ik zit op de fontys, en doe Mens&Informatica, dat geven ze in de R gebouwen.
Maar ik heb hier thuis sleutelruimte genoeg. En in princiepe voldoende vrienden met kennis van zaken. Maar, ik laat zeker nog wat van me horen bij de asfalthappertjes :)

Zeker een keer doen. Ga van het voorjaar gewoon een keer mee met een rit of een kampeerweekend. Of kom een keer op een clubavond kijken. :)
 
Je gaat opnieuw compressie meten. En daarna nog 'n keer alleen gooi je dan wat olie in je bougiegat. Als de compressie dan hoger wordt zijn het zeer waarschijnlijk je zuigerveren . Als niet , dan zullen de seals er wel aan moeten geloven. Of je rijdt langs 'n motorzaak en vraagt of ze even in kunnen kijken.Ja, ook door het bougiegat. Kunnen ze aan het verbrandingsbeeld op de zuiger zien of etc etc.
Maar K@rim heeft waarschijnlijk gelijk. Gewoon goed nadenken wat je wilt met de motor/hoe lang etc. en dan beslissen.
En K@rim, 'n 1040cc borekitje voor 'n 600cc is ook wel redelijk ingrijpend hoor. :)

Dat heb ik dus gedaan en compressie bleef hetzelfde. Dus het zijn waarschijnlijk alleen de klepseals. en ik ga de kop eraf halen voor de helicoil.
 
Okey ik ben men eerste probleempje tegen gekomen, als ik het blok ga demonteren staat in mijn werkplaatshandboek, demonteer de koppelingskabel. De foto is alleen nogal onduidelijk. Dus moet dit bij het koppelingshuis of bij de hendel?
 
'( blok gaat er dus uit,alles rond het blok loskoppelen is dan voldoende
full
 
De volledige pakkingset is besteld. Ik loop alleen weer tegen de laatste dingetjes aan:
Alle electronica is los, op de kabel van de startmotor na. Hoe krijg ik deze los bij de startmotor, want lomp trekken hielp niet veel. Daarnaast ik heb nog een probleempje met mijn tandwieltje. De moer en borgring zijn eraf. Maar nu zou ik het tandwiel incl. ketting er zo af moeten kunnen schuiven, maar dat blijkt niet helemaal te werken....

[EDIT] Ik heb het achterwiel maar gewoon naar voren geschoven. werkte ook :) En het blok ligt nu op de werkbank dus ik ben tevrede![/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Het volgende probleem, kwam ik vandaag achter, ik woon zelf in Boxtel das tussen Den Bosch en Eindhoven. En ben vandaaag naar Brezan geweest voor een helicoil set.
Die dingen kosten 80 euro(dan krijg je een profesionele set)..... dat vind ik echt belachelijk veel geld.
Ik heb dat ding maar 1 keer nodig namelijk. Ik wil een helicoil in mijn bougie gat draaien, dat is M10 met een draaddikte van 1. Iemand die me daar verder mee kan helpen? De helicoil zelf kost maar 0,69 euro. Maar de hele set 80.
 
Terug
Bovenaan Onderaan