FZR1000 Uitlaat zónder DB Killer

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.558
113.005
Rèswèk
Onder mijn 1000, of eigenlijk meer naast, zit een uitlaat zonder DB-killer, een aftermarket Laser uit 1997.

Omdat dit topic vragen opwierp stel ik die hier effe, zonder dat topic te kapen. Pijp zit er dus al 23 jaar zonder problemen onder, ook in Duitsland geen problemen en hij klinkt ook heel beschaafd

Er zit dus géén DB killer in. Sterker nog, die heeft er niet ingezeten en kan er ook niet in. Er zit geeneeens een gaatje voor het boutje. Wat dan als ze gaan mekkeren over het ontbreken van een DB killer???


20200513_120759.jpg
20200513_120744.jpg
 
Je krijgt pas aandacht als je erom vraagt Rob. Zelf rij ik al een tijdje rond op m'n ZRX met volledig Akra systeem eronder, ook zonder db-killer.
Veel keren politie gezien, ook als ze achter me reden, maar nog nooit aangehouden ermee.
 
Als je niet aangehouden wordt: niets...

Voor de rest willekeur en humeur.



Nouja, wordt er hooguit voor staande gehouden...

Denk dat ik met je tweede statement een heel eind ben -O-
 
En ohja, geen E-Keur, maar daar was in 1997 toch nog helemaal geen sprake van...?
 
Heel simpel,
Toen die uitlaat toentertijd gekocht werd, hing er een bordje in de winkel bij 'not for street use' o.i.d.
Dat mag gewoon verkocht worden, dus er hoeft geen e-keur (was toen nog niet) of db-killer in te kunnen. Jij bent verantwoordelijk voor het correct (eigen terrein, circuit) gebruik ervan.

Rij je in een fuik met geluidscontrole, dan ben je de sjaak.
Verder zoals gezegd: vraag je aandacht dan krijg je het, verder geen problemen toch?

Ik ken deze geluidsmetingen trouwens alleen van TT-assen. Na 15 jaar regelmatig in Duitse natuurgebieden te hebben gereden kan ik je zeggen dat deze geluidscontroles daar vooral angstverhalen zijn. Nog nooit 1 gezien. Iedereen lult erover, maar de pakkans ik erg klein.
Zelf rij ik netjes met dbkiller rond in die gebieden, omdat ik ze heb. Echt angst zou ik zonder db-killers niet hebben als je daar braaf een beetje rondstuurt.
 
En ohja, geen E-Keur, maar daar was in 1997 toch nog helemaal geen sprake van...?
Er zijn ook exemplaren waarvan in het midden van de “gaatjespijp” een deel van die pijp geknepen is. Zo had ik een bos demper die dat had, had ook geen db killer maar daar kon ik er zelf wel eentje voor maken en met een gaatje boren ook nog eens vastzetten.
 
Volgens mij staat er bij de fzr op een plaatje op het frame bij hoeveel toeren een bepaalde hoeveelheid db's geproduceerd mag worden.
Tref je een verkeerde blauwpet dan krijg je een wokmelding en mag je weer bij de rdw langs voor een keuring.
Wordt dan denkelijk ook een geluidmeting en ik kan je garanderen dat met die pijp de fzr niet door de geluidmeting heen komt.
 
Onder mijn 1000, of eigenlijk meer naast, zit een uitlaat zonder DB-killer, een aftermarket Laser uit 1997.

Omdat dit topic vragen opwierp stel ik die hier effe, zonder dat topic te kapen. Pijp zit er dus al 23 jaar zonder problemen onder, ook in Duitsland geen problemen en hij klinkt ook heel beschaafd

Er zit dus géén DB killer in. Sterker nog, die heeft er niet ingezeten en kan er ook niet in. Er zit geeneeens een gaatje voor het boutje. Wat dan als ze gaan mekkeren over het ontbreken van een DB killer???


Bekijk bijlage 1499658Bekijk bijlage 1499659

Ik heb precies hetzelfde met m'n oude CBR 600. Daar zit een Mivv demper op zonder killer. Er is verder ook geen gaatje voor het bevestigen van de killer. Een E keur is uiteraard ook nergens te vinden. Toen ik mijn motor kocht zat ie er al op (kutsmoes he, maar het is zo). Ben mij ervan bewust dat ie waarschijnlijk iets teveel geluid maakt zo.

Ben er trouwens wel een keer mee staande gehouden. Niet omdat ik iets verkeerd deed, maar omdat de jonge collega van oom agent nog nooit een motorfiets had gecontroleerd. Dus toen jonkie een rondje om m'n motor deed op een carpool in de buurt, stond ik lekker met meneer agent te praten over van alles en nog wat.
Daarna deden ze samen nog een rondje, maar over mijn demper zeiden ze verder niets. Een missende killer valt toch op zou je zeggen.. Kreeg zelfs nog complimenten over de nette staat en daarna mocht ik weer gaan :]

Verder alleen een keer een alcoholcontrole gehad wat later op een avond. Die agent maakte nog een grap: "Zo, met zo'n ding ben je zeker snel thuis?". Verder was het even lachen en weer gaan :]

Plaatje gevonden:
Thrt2tx9qfkA9sGmzxOF5kvo.jpg
 
Laatst bewerkt:
tja...E-keur zal íe nooit hebben, maar losse universele Losse DB-killers bestaan in allerlei maten. Opmeten en een gaatje boren is ook het werk niet. Ergens aan de onderkant, dan valt het niet zo op.... Het is misschien ook een beetje waar je jezelf goed bij voelt ;)
 
tja...E-keur zal íe nooit hebben, maar losse universele Losse DB-killers bestaan in allerlei maten. Opmeten en een gaatje boren is ook het werk niet. Ergens aan de onderkant, dan valt het niet zo op.... Het is misschien ook een beetje waar je jezelf goed bij voelt ;)
Ja, dat is zo, maar als het gaatje er in zit dan MOET er dus, volgens het gaatje, een DBkiller in.
Zou er op een originele demper uit 1995 wel een E-keur staan?
 
Het zal er maar net aan liggen of er een specifieke controle voor te veel geluid gehouden word,
dan zijn agenten veel preciezer dan bij een gewone controle,en verder maakt het ook uit of je met
een echte herriepijp rondrijd waardoor je de aandacht trekt,ik reed vroeger wel eens een rondje op mijn race motor waar
nog een kenteken op zat op de openbare weg,omdat in die tijd agenten een soort radar hadden voor opgevoerde brommers,
was ik iedere keer als ik weer eens met m,n RD ging rijden de sjaak als ik toevallig een motoragent tegenkwam,
ding maakte ook een stevige herrie,gelukkig waren ze in die tijd nog niet zo met herrie bezig en bleef het bij papieren controle
en of je banden nog goed waren.:)
 
In NL lekker boeie.... maar ik zou toch niet lekker op mijn fietsje zitten als ik in Duitsland rondreed.
Als ze je pakken mag je geen meter meer rijden, en dan?

Ze houden daar echt van controleren, ken mensen waarbij ze de E-keur van de hendels gingen controleren (die er dus niet opzaten ivm Aliexpress) en dan kun je letterlijk een karretje gaan regelen, boete en dus niet meer rijden.

Ik zeg std uitlaatje op de kop tikken en klaar... paar tientjes.
 
In NL lekker boeie.... maar ik zou toch niet lekker op mijn fietsje zitten als ik in Duitsland rondreed.
Als ze je pakken mag je geen meter meer rijden, en dan?

Ze houden daar echt van controleren, ken mensen waarbij ze de E-keur van de hendels gingen controleren (die er dus niet opzaten ivm Aliexpress) en dan kun je letterlijk een karretje gaan regelen, boete en dus niet meer rijden.

Ik zeg std uitlaatje op de kop tikken en klaar... paar tientjes.
Ja controleren zit daar in het bloed ,nog een overblijfsel uit ww2 denk ik. ;)
Een maat van mij was met een groepje vrienden gaan rijden in Duitsland en werden aangehouden,geen E keur dus was niet meer
verder rijden en een aanhanger regelen.
 
Onder mijn 1000, of eigenlijk meer naast, zit een uitlaat zonder DB-killer, een aftermarket Laser uit 1997.

Omdat dit topic vragen opwierp stel ik die hier effe, zonder dat topic te kapen. Pijp zit er dus al 23 jaar zonder problemen onder, ook in Duitsland geen problemen en hij klinkt ook heel beschaafd

Er zit dus géén DB killer in. Sterker nog, die heeft er niet ingezeten en kan er ook niet in. Er zit geeneeens een gaatje voor het boutje. Wat dan als ze gaan mekkeren over het ontbreken van een DB killer???


Bekijk bijlage 1499658Bekijk bijlage 1499659
Als het een Exup is maakt hij sowieso minder geluid bij lage toeren door de uitlaatklep,als die er tenminste nog in zit,
ik had vroeger ook een Lazer onder mijn FZR1000,maakte inderdaad vrij weinig herrie bij lage toeren.
 
Standaard pijp voor een EXUP is net een schoorsteen zo groot,zal ook wel niet makkelijk meer te vinden zijn.
Edit:Valt mee zie ik net,Boonstra heeft er nog een aantal,vraagt er wel weer zat voor.
 
Exup zit er ook niet meer in. Maar hij maakt echt voor het gehoor een heel beschaafd geluid. Zelfs wat rustger dan mijn 600 met E-Keur uitlaat. Voor NL is het sowieso niet ter sprake om er een standaard uitlaatje op te gaan bouten. Het ging mij er om dat er geen DB-killer inzit omdat die niet verwijderd is
 
of zo'n leuke verkeerscontrole door die broekkies die ooit tuuuuuteeee.. willen spelen...

meneer u heeft uw mist licht aan...
nee hoor dat is mn drl... overleg...
meneer ik vindt t mistlichten...
heb jij wel eens opgelet..

kijk mist licht.. plof..
oh euh.. moment...

U krijgt van mij een waarschuwing.. voor uw drl...

😱😱😱😱😱😱😱
 
Exup zit er ook niet meer in. Maar hij maakt echt voor het gehoor een heel beschaafd geluid. Zelfs wat rustger dan mijn 600 met E-Keur uitlaat. Voor NL is het sowieso niet ter sprake om er een standaard uitlaatje op te gaan bouten. Het ging mij er om dat er geen DB-killer inzit omdat die niet verwijderd is
Is zo te zien gewoon een absorptie demper,daar kan je wel een DB killer in frotten als je de maten weet,en anders ff langs Pajic die maakt er zo 1 in.
 
In NL lekker boeie.... maar ik zou toch niet lekker op mijn fietsje zitten als ik in Duitsland rondreed.
Als ze je pakken mag je geen meter meer rijden, en dan?

Ze houden daar echt van controleren, ken mensen waarbij ze de E-keur van de hendels gingen controleren (die er dus niet opzaten ivm Aliexpress) en dan kun je letterlijk een karretje gaan regelen, boete en dus niet meer rijden.

Ik zeg std uitlaatje op de kop tikken en klaar... paar tientjes.

dus herrie maken in Nl is geen probleem, ondanks alle dijkafsluiting e.d
En het ligt aan de Duitsers, ondanks dat hun TUV strenger is.
Maar mooi dat jij nog een standaard uitlaat voor dat model hebt liggen of weet te vinden ? linkje ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan