FZR600 - genoeg vonk?

LimaSierra

Die hard MF'er
4 jan 2017
317
133
Zaandam
Ik heb een Yamaha FZR600 uit 1991, een oude 500 euro uitdaging-motor. Op het moment rijd ik er erg weinig op. Steeds geen tijd om er mee naar de garage te gaan voor nieuwe banden, gezeik gehad met de achterrem die ik van de zomer eindelijk geheel opgelost heb... Maar hij start iedere maand wel een keertje.
De vorige keer dat ik 'm startte was 6 weken geleden. Vervolgens heb ik de accu er uitgehaald en opgeladen en even niet naar omgekeken.

Vandaag wilde ik 'm weer starten. Ik moet nieuwe banden, en wil eigenlijk in de kerstvakantie die er onder laten zetten... Maar alhoewel de startmotor tijdens het starten krachtig ronddraait, slaat hij niet aan. Heel af en toe een kuchje.

Met startspray (ether) die ik in of over de carburateurhalsen spuit tijdens het starten, gebeurt er ook helemaal niets.

Ik heb de 1e en de 4e hoogspanningskabel eens losgehaald. Er zijn vonkjes zichtbaar. Maar ik heb geen ervaring in het beoordelen van of die nu goed genoeg zijn of niet. Wat zeggen jullie, moeten deze vonken sterker zijn?
video: https://cdn.discordapp.com/attachme...053298074992250940/VID_20221216_132526741.mp4
 
Vonk genoeg.
Loopt je benzine pomp aan met op contact zetten??,
En die remmenreiniger oid spuit je in de carbs.
Dus ff je tankcover los en dan wat in de luchtfilter spuiten..
 
Nee, heel veel dingen zitten flink diep weggestopt op deze motor...
In de zomer heeft ie wel nog één of twee keer gewoon bedrijfstemperatuur gezien. Daarna veel druk geweest met werk, en op vrije dagen geen zin gehad om de nieuwe banden te gaan laten monteren, liever op de SV er op uit in plaats van naar de garage enzovoorts enzovoorts.
Vorige winter totaal geen startproblemen gehad ondanks weinig rijden.

Ik zal eens zien of ik er eentje uit krijg. Dan kan ik ook zien of er onverbrande benzine aanhangt.
 
Laatst bewerkt: