FZR600 - genoeg vonk?

LimaSierra

Die hard MF'er
4 jan 2017
317
133
Zaandam
Ik heb een Yamaha FZR600 uit 1991, een oude 500 euro uitdaging-motor. Op het moment rijd ik er erg weinig op. Steeds geen tijd om er mee naar de garage te gaan voor nieuwe banden, gezeik gehad met de achterrem die ik van de zomer eindelijk geheel opgelost heb... Maar hij start iedere maand wel een keertje.
De vorige keer dat ik 'm startte was 6 weken geleden. Vervolgens heb ik de accu er uitgehaald en opgeladen en even niet naar omgekeken.

Vandaag wilde ik 'm weer starten. Ik moet nieuwe banden, en wil eigenlijk in de kerstvakantie die er onder laten zetten... Maar alhoewel de startmotor tijdens het starten krachtig ronddraait, slaat hij niet aan. Heel af en toe een kuchje.

Met startspray (ether) die ik in of over de carburateurhalsen spuit tijdens het starten, gebeurt er ook helemaal niets.

Ik heb de 1e en de 4e hoogspanningskabel eens losgehaald. Er zijn vonkjes zichtbaar. Maar ik heb geen ervaring in het beoordelen van of die nu goed genoeg zijn of niet. Wat zeggen jullie, moeten deze vonken sterker zijn?
video: https://cdn.discordapp.com/attachme...053298074992250940/VID_20221216_132526741.mp4
 
Vonk genoeg.
Loopt je benzine pomp aan met op contact zetten??,
En die remmenreiniger oid spuit je in de carbs.
Dus ff je tankcover los en dan wat in de luchtfilter spuiten..
 
Nee, heel veel dingen zitten flink diep weggestopt op deze motor...
In de zomer heeft ie wel nog één of twee keer gewoon bedrijfstemperatuur gezien. Daarna veel druk geweest met werk, en op vrije dagen geen zin gehad om de nieuwe banden te gaan laten monteren, liever op de SV er op uit in plaats van naar de garage enzovoorts enzovoorts.
Vorige winter totaal geen startproblemen gehad ondanks weinig rijden.

Ik zal eens zien of ik er eentje uit krijg. Dan kan ik ook zien of er onverbrande benzine aanhangt.
 
Laatst bewerkt:
Die kan je ook ruiken zonder de boel uitelkaar te halen. Rond laten gaan en ruiken of er een benzinelucht uit de uitlaat komt. 600's zijn op enig moment hele rotte starters, en al helemaal als ze de 40000 of meer aan gaan tippen,
Die van mijn zoon loopt mooi, heel mooi... en ineens helemaal niet meer. Alles uitelkaar gehaald, carbs gecontroleerd (schoon, 98) Bougies!!! :(

Haal voor je 'm uitelkaar haalt maar een setje nieuwe bougies, voor 5 tientjes sluit je die iig uit.
Wat is de tellerstand???
 
Ik snuffelde al aan de uitlaat, maar ik heb net een zware griep achter de rug dus ik ruik nog niet zoveel... Ik kan wel wat benzine ruiken, maar ik kan dus niet vaststellen of ik maar een beetje ruik doordat ik niets ruik of doordat er dus geen benzine in gedumpt wordt...
Maargoed. Als de bougies nat zijn na een startpoging weten we hoe laat het is.

Als een lullig vonkje normaal is, dan is de vonk dus normaal.

Hij heeft altijd heel makkelijk gestart. Van de zomer was een oud 7Ah UPS accu'tje al genoeg om 'm gestart te krijgen.
Ik doe er altijd 98 E5 in. Carburateurs schoonmaken hoop ik te kunnen vermijden, dat is een klus die ik nog nooit heb gedaan en waar ik ook niet echt zin in heb... Maar omdat ie wel erg weinig loopt sluit ik het ook niet helemaal uit.

Tellerstand is uit mijn hoofd 36.000 mijl, dus ergens rond de 50.000km.
 
Kleppen gesteld? Pfoeh, het is een 500 euro challenge motor. Zou ik aan @Grrrrtjuh moeten vragen. Volgens mij is hij wel een grondig sleutelaar, ik weet dat ie flink wat werk in dit ding heeft gestoken.

De bougies zijn heel smerig, dus een nieuw setje wordt ergens komende week geleverd.

IMG_20221217_123057154.jpg
 
Kleppen gesteld? Pfoeh, het is een 500 euro challenge motor. Zou ik aan @Grrrrtjuh moeten vragen. Volgens mij is hij wel een grondig sleutelaar, ik weet dat ie flink wat werk in dit ding heeft gestoken.

De bougies zijn heel smerig, dus een nieuw setje wordt ergens komende week geleverd.

IMG_20221217_123057154.jpg
Heeft die hand die de bougie vasthoud eerst iets met een Smurf gedaan? De hand is zo blauw...
 
Terug
Bovenaan Onderaan