[FZR600] olie vervangen

Bjorny

MF'er
7 jul 2002
186
0
Eindhoven
Hallo,

Spoed omdat ik zo naar mijn werk moet, het liefst op m'n fzr ;)

Ik ben mijn olie aan het vervangen. Nou heb ik een bout losgedraaid wat volgens mij de aftapbout moet zijn, alleen ik vind er best wel weinig olie uitkomen. Zit ik in de goede richting?
oil.jpg


oilbolt.jpg

De bout die ik losgedraaid heb zit op de foto hierboven onder de slang die onder het "yamaha" dekseltje loopt.



Het gaat trouwens om een FZR600 model 3HE (1991)
 
Edit: Te laat

Maarre, nog ff voor de duidelijkheid: Nooit je blok warm laten lopen met die aftapplug nog eruit gedraaid. Als dan de olie eruit gaat stromen, dan houd je niet veel over van je blokkie.

Dus gewoon die al afgetapte olie er weer in en ff warm rijden. Dan pas weer de plug los en de boel eruit laten lopen.
 
Laatst bewerkt:
blok was warm toen ik de bout losdraaide


Oeh. dan hoop ik niet dat dat alle olie was die er nog in zat '( Het zou natuurlijk wel kunnen met zo'n oudere Yam. Die verbruiken vaak nogal wat olie.

Die hoeveelheid is iig. veeel te weinig.

Heb je je oliefilter ook vervangen? Doe dat anders ook maar meteen, kost toch nagenoeg nix.
 
der zit ook nog wat in je filter en in je koppelingsbehuizing onderin...
met een beetje schuinhouden en je filter vervangen heb je die olie er wel uit.
(zoveel zit er nu ook weer niet in).
 
Volgens mij heb je niet de goede bout.
De aftap-plug zit net naast je zijstandaard en is er een met een kruiskop en een koper ringetje.

http://www.fzrarchives.com/fzr600/work_bench/changing_the_oil.html

First remove the left lower fairing and the fairing mounting bracket behind the side stand. Right behind that bracket you'll see the oil drain bolt (it has a Phillips screw in the center of it). Slide your oil pan or whatever you use to catch the old oil, under the drain bolt. Get it as close to the side stand as possible, cuz it will shoot out a bit. Crack the drain bolt loose, then remove it with the Phillips screw (the screw doesn't need to come out; the bolt's not hollow). While you let the oil drain, remove the oil fill cap on the right side of the bike. Now get a piece of aluminum foil and make a drain pan over the header pipes. Wrap one end over the right side of the pipes to hold the foil in place. Then shape the left side of the foil so the oil that will fall from the filter drains into your oil pan. Once the oil stops at the drain bolt, clean the bolt and bolt hole and replace the bolt. Tighten to specified torque. Now slide your pan under the header and oil filter so that your foil will allow the oil to drain into the pan and not all over the header pipes. Remove the oil filter, let the little bit of oil drain out. Clean the surface of the engine where the filter attaches. Rub some of your new oil on the rubber ring of the new filter. Put the new filter on, hand tight. Then with your filter wrench or strap wrench (what I use) and tighten 1/2 turn. Remove the foil, clean any excess oil, replace the fairing bracket, and remount the lower fairing. Now fill the engine with 2.5 to 2.75 quarts of oil. Run the engine and make sure nothings leaking. If all is ok, go for a short ride to get the new oil circulated. When you return home, check the oil sight glass on the lower right side of the engine. With the bike level, the oil should be over 1/2 or up to 3/4 of the sight glass. Too much oil can create enough pressure to blow a gasket. Too little of course is always bad
 
Ik ben er inmiddels achter. Mede met hulp van fzrclub.nl .Vlakbij de zijstandaard zit een beugeltje om de zijkuip op te monteren. Daarachter zit een bout met kruiskop in het midden. Die heb ik nu los en er stroomde dik 2 liter olie uit. Toch bedankt!
 
Ik ben mijn olie aan het vervangen. Nou heb ik een bout losgedraaid wat volgens mij de aftapbout moet zijn, alleen ik vind er best wel weinig olie uitkomen. Zit ik in de goede richting?

Instructies vind je normaal in het instructie/onderhoudsboekje van je motorfiets.

Heb je dat niet meer dan.....lijkt mij de boekhandel een goede richting. Koop een boek over onderhoud van motoren of een onderhoudsboek specifiek voor voor jou motor.

Onderhoud is niet moeilijk maar je moet wél weten wat je doet.
 
haha.. was dat niet het gaatje voor een olietemp sensor ?
dan gaat er inderdaad weinig uitkomen })
enne, lees ik nu goed dat je de SCHROEF eruit gehaald hebt ?
ik dacht me te herinneren dat het WPH mij EXPLICIET vertelde dat niet te doen, maar de hele bout eruit te draaien.

oilplug.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan