FZR600 Tractor

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Ik heb sinds kort mijin begrenzingsplaatjes er weer in zitten, na 2X onbegrensd gereden te hebben. (wel humor ik vond 2 cilinders full power sneller gaan dan 25KW... daarom is het me ook helemaal niet opgevallen)

Wat mij nu opvalt is dat mijn motor ontzettend slecht stationair loopt. Wat bleek 2 van de 4 cilinders doen niet mee. Ik krijg op dit moment de bougies er niet uit. (Een of andere hond dacht zeker dat deze met 100NM vastgezet moesten worden, dit zijn namelijk nog de bougies die in de het andere blok zaten wat ik erbij gekocht heb)

De bobines geven wel sparc. Met mijn vorige kop op dit blok ging het wel goed. (perfect stationair lopen) Maar alvast vantevoren, waar zou dit op rotte bougie's na aan kunnen liggen?

Groeten een inmiddels gefrustreerde Fizzer liefhebber..

PS. Ik heb morgen vrij en wil perse morgen nieuwe Bougies halen, ik wil er best een eind voor rijden (max 150 km). Iemand enig idee wat er open is in omgeving van den bosch en eindhoven?
 
3&4 krijgen gewoon brandstof dus dat is het probleem niet geloof ik. Ik heb pas de kleppen gesteld. En dat liep allemaal perfect.

Dus de bougies van 3 en 4 zijn na een minuutje stationair draaien redelijk vochtig? Als er brandstof in de cilinders komt, lijkt me dit logisch.

Ik neem aan dat je zonder luchtfilter gekeken hebt op alle gasschuiven open gaan als je gas geeft? Om te testen kan je die rommel er wel aflaten.

Compressie meten van de 4 cilinders. Als er lekkende kleppen zijn, of kleppen die open blijven staan..... merk je dat door te meten.

Timing van de nokkenas wel goed? in combinatie met de ontstekingstijdstippen op het vliegwiel?
Mischien de ontstekingsdraden van de ontsteking naar de bougies omgedraaid?
(bobines verwisseld)
 
Okey net getest:
Met nieuwe bougie vonken de bougies prima. De uitlaten van 1&2 worden zo heet als ze horen te zijn(niet aan te raken zonder speeksel). De uitlaten van 3&4 ongeveer 60 graden (de motor stond net aan 120 sec ofzo). Dit is warmer dan de rest van het blok dus er is wel degelijk ontsteking. Het lijkt alleen wel of hij de helft laat vallen ofzo. Als ik bougiedoppen van 3&4 omwissel krijg ik alleen maar lekkere knallen uit de uitlaat tijdens het lopen.

PS. Net ritzen even gebeld hij vertelde me dat dit waarschijnlijk de carberateurs zijn die lopen te kloten.


Als je mijn posting hebt gelezen en daarna de doppen ging wisselen.....
Ik bedoel dop van de kabel schroeven, meten (5000 Ohm = okee, of in ieder geval alle 4 gelijk, referentie cilinder 1 en 2, want die doen het)
Dop van 1 of 2 schroeven op 3 of 4. Verschuift het probleem?
nee, kabels van de bobine naar de bougiedoppen testen.

Op deze manier onderdelen uitsluiten is de enige mogelijkheid.

Je hoeft er niet mee te gaan rijden. Stationair al niet goed, zeker niet gaan rijden! Je sloopt meer dan het vinden van een mogelijke oplossing.
1 cilinder die niet meedoet is nog te overleven, maar 2 niet werkend... niet rijden.

Verwijder die 25kw plaatjes in de inlaatzijde. Check of de motor dan wel goed loopt.
Probeer een situatie te maken waarin de motor het doet. Pas dan veranderen en verder werken.

Werkt de carterontluchting?
Anders mogelijk onder/over druk problemen in het carter.
 
Update:
Euhm zo ik heb net weer een beetje lopen kloten met stationair. Die staat inmiddels op 1200 rpm.
Alleen verzuipt ie nu terwijl ie stationair loopt. (ik krijg hem daarna alleen weer aan de praat na een paar sec starten met gas 3/4 open, daarna verzuipt ie weer langzaam)
Cilinder 1,2,3 doen nu prima mee alleen 4 nog niet.
Cilinder 1,2,3,4 deden het vanochtend bij de eerste keer starten prima, en bleven vrij mooi lopen doordat de stationair volledig dichtgedraaid was en choke vol open stond.
Dus ik denk dat ik de motor keihard aan het verzuipen ben?

groeten...
 
Ik heb sinds kort mijin begrenzingsplaatjes er weer in zitten, na 2X onbegrensd gereden te hebben. (wel humor ik vond 2 cilinders full power sneller gaan dan 25KW... daarom is het me ook helemaal niet opgevallen)

Wat mij nu opvalt is dat mijn motor ontzettend slecht stationair loopt. Wat bleek 2 van de 4 cilinders doen niet mee. Ik krijg op dit moment de bougies er niet uit. (Een of andere hond dacht zeker dat deze met 100NM vastgezet moesten worden, dit zijn namelijk nog de bougies die in de het andere blok zaten wat ik erbij gekocht heb)

De bobines geven wel sparc. Met mijn vorige kop op dit blok ging het wel goed. (perfect stationair lopen) Maar alvast vantevoren, waar zou dit op rotte bougie's na aan kunnen liggen?

Groeten een inmiddels gefrustreerde Fizzer liefhebber..

PS. Ik heb morgen vrij en wil perse morgen nieuwe Bougies halen, ik wil er best een eind voor rijden (max 150 km). Iemand enig idee wat er open is in omgeving van den bosch en eindhoven?

Cola is ook superspul om het een en ander los te krijgen... vooral als het vastgeroest zit
 
ik denk dat het te maken heeft met de kou. (lucht word dan compacter). Ik heb net de motor even warm laten draaien, choke 1/2 open en stationair helemaal dicht.. hij draaid dan 1500~1600 rpm waarbij cilinder 1,2,3 goed warm worden. En 4 niet naar behoren, ik hoor hem dan wel steeds even op 4 cilinders lopen en dan schiet het toerental met 200~250 omhoog. Hij hikt zegmaar een beetje en dat iedere 5~10 seconde gedurende 5 seconde.
 
Redline Rider:
KIJK UIT MET cola!
Daar zit een stoot suiker in.
Wel eens gehoord wat een klontje suiker in de benzinetank met je motor doet? Is een zeer oude en beruchte sabotage-methode, ook tegen vliegtuigen en tanks.

DIESELBRANDSTOF is de beste ontroester en losmaker die ik ken.
 
Griffen, bijna iedere motor verzuipt als je de choke te lang open laat.

Maar als iets ALLEEN MAAR op de choke wil lopen dan zit er meestal ergens een sproeier of doorlaat-kanaaltje in de carburateur verstopt.

Bij "af-en-toe-effecten":
sommige carburateurs hebben een sluit-pennetje met een plastic puntje. Dat puntje kan, moeilijk zichtbaar, slijtage oplopen en dan krijg je dat het af en toe niet wil sluiten (vlotterkamer loopt over en verzuipen KAN optreden) máár het pennetje kan ook blijven "kleven" zodat er niet meer op de bedoelde manier brandstof naar de sproeier komt, tenzij via de choke ...
 
Griffen, bijna iedere motor verzuipt als je de choke te lang open laat.

Maar als iets ALLEEN MAAR op de choke wil lopen dan zit er meestal ergens een sproeier of doorlaat-kanaaltje in de carburateur verstopt.

Bij "af-en-toe-effecten":
sommige carburateurs hebben een sluit-pennetje met een plastic puntje. Dat puntje kan, moeilijk zichtbaar, slijtage oplopen en dan krijg je dat het af en toe niet wil sluiten (vlotterkamer loopt over en verzuipen KAN optreden) máár het pennetje kan ook blijven "kleven" zodat er niet meer op de bedoelde manier brandstof naar de sproeier komt, tenzij via de choke ...

Euhm de motor verzuipt juist niet op de choke (en blijft kei netjes lopen, met af en toe die uitschieters als cilidner 4 erbij springt), als ik stationair op 1200 rpm zet en choke dicht dan loopt hij 30 sec netjes op 1200 rpm, daarna zakt hij in tot afslaan. En krijg ik hem pas weer gestart met gas 3/4 open en choke helemaal dicht.

Denk dat ik zo de carb van cilinder 4 even na ga kijken.
 
Update:
Euhm zo ik heb net weer een beetje lopen kloten met stationair. Die staat inmiddels op 1200 rpm.
Alleen verzuipt ie nu terwijl ie stationair loopt. (ik krijg hem daarna alleen weer aan de praat na een paar sec starten met gas 3/4 open, daarna verzuipt ie weer langzaam)
Cilinder 1,2,3 doen nu prima mee alleen 4 nog niet.
Cilinder 1,2,3,4 deden het vanochtend bij de eerste keer starten prima, en bleven vrij mooi lopen doordat de stationair volledig dichtgedraaid was en choke vol open stond.
Dus ik denk dat ik de motor keihard aan het verzuipen ben?

groeten...
Helaas maak je het de mede MFers erg moeilijk om je te helpen bij al je technische problemen.
Ik zou toch eens proberen wat systematischer aan het werk te gaan en van elke wijziging het resultaat te analyseren en te kijken of het beter of minder werd.
Als het beter gaat, doe je de volgende stap. Als het minder wordt ga je terug naar de vorige situatie.
Als je eerst schrijft dat ze op alle 4 de cilinders lopen en even later verzuipt de boel weer omdat je aan het stationair hebt gedraaid :? , komt dat een beetje ongeloofwaardig over. Eerst doet die het wel en daarna niet meer, dan kun je toch een stap terug doen.
Ik heb het al eerder geschreven als je zo blijft doorprutsen (sorry dat ik het zo noem, maar die indruk krijg ik wel) zie ik niet echt een goede afloop van het zoveelste avontuur van Griffen
Ook alle raad en daad van anderen (o.a. Scotty), wordt niet echt door je teruggekoppeld of dat resultaat opleverde etc.
Ik begin het langzaam op te geven om je nog langer raad te geven.
Succes verder, maar een ander erbij halen blijft nog steeds mijn tip.
(Ik hoop dat je dit sportief kunt opvatten, anders jammer.
 
Euhm de motor verzuipt juist niet op de choke (en blijft kei netjes lopen, met af en toe die uitschieters als cilidner 4 erbij springt), als ik stationair op 1200 rpm zet en choke dicht dan loopt hij 30 sec netjes op 1200 rpm, daarna zakt hij in tot afslaan. En krijg ik hem pas weer gestart met gas 3/4 open en choke helemaal dicht.

Denk dat ik zo de carb van cilinder 4 even na ga kijken.
Toch nog even een reactie op deze dan:
Het lijkt er meer op dat die te weinig brandstof heeft, als die op de choke goed blijft lopen, moet die stationair zeker op 2000 rpm draaien als de choke eraf gaat, zakt het toerental terug.
Als je goed bekend bent met motoren hoor je heel goed het verschil tussen verzuipen en smoren door een te arm mengsel.
Kijk ook eens of je mengselschroeven allemaal minimaal op 2 rondjes uitgedraaid staan.
(Damted kan het toch niet laten om te helpen, want het blijft toch een motorfiets die niet lekker loopt :+ )
 
Op donderdag 29 januari 2004 22:14 schreef damted het volgende:heel verhaal...

Ik vind het erg fijn dat jullie me helpen, ik wist eigenlijk alleen al zeker dat het neit aan de ontsteking lag daarm heb ik de carterontluchting schoongemaakt. En voor de resta an de gang gegaan met de carbs, en met resultaat:

Nou jongens het is inmiddels weer wat beter met de fzr hij blijft nu consequent op 4 cilinders lopen stationair, en de stationair staat op 1100 rpm, dus dat is wel netjes. Ik ben er dus mee gaan rijden. Maar vanaf 4000 rpm begint hij het nu moeilijk te krijgen en ik krijg hem amper voorbij het gebied 5000~7000 rpm, boven 7000 rom schiet hij wel ineens een stuk vooruit (maar nog niet zoals het hoort). Het lijkt of de motor te weinig of te veel benzine krijgt ben er nog niet uit welke van de 2? Het blijkt dus duidelijk een carbs probleem te zijn.
 
ik denk dat het te maken heeft met de kou. (lucht word dan compacter). Ik heb net de motor even warm laten draaien, choke 1/2 open en stationair helemaal dicht.. hij draaid dan 1500~1600 rpm waarbij cilinder 1,2,3 goed warm worden. En 4 niet naar behoren, ik hoor hem dan wel steeds even op 4 cilinders lopen en dan schiet het toerental met 200~250 omhoog. Hij hikt zegmaar een beetje en dat iedere 5~10 seconde gedurende 5 seconde.

Had je het luchtfilter en dat soort dingen er wel op zitten? En weet je zeker dat de toevoer van brandstof naar de carbs goed is? (kraantje op PRI draaien als die zoiets heeft)
 
Redline Rider:

Wel eens gehoord wat een klontje suiker in de benzinetank met je motor doet?
dan gebeurt er helemaal NIETS bijzonders, suiker lost nl niet op in brandstof, het ergste wat het ka doen is in je filter gaan zitten en daar de boel wat verstoppen.

Is een zeer oude en beruchte sabotage-methode, ook tegen vliegtuigen en tanks.

je hebt iets teveel films gekeken.
 
Had je het luchtfilter en dat soort dingen er wel op zitten? En weet je zeker dat de toevoer van brandstof naar de carbs goed is? (kraantje op PRI draaien als die zoiets heeft)

Mwah denk dat ik die basiselementjes wel weet, toch bedankt :) (hoe kan een motor 10 min stationair draaien met een dichte benzinekraan....luchtfilter is ook nog bijna nieuw)


Ik ga zo even de begrenzers eruit halen mischien helpt da al iets...
 
Laatst bewerkt:
is toch niet moeilijk om te kunnen zien of ie nou verzuipt of juist te arm staat.
Kun je toch aan je bougies zien, desnoods draai je er weer nieuwe in om het sneller/beter te kunnen zien...
 
@Magnamaniac:

Kijk eens, met trefwoord “suiker”(ingeven met bovenaan kiezen “bewerken” en “zoeken (op deze pagina) in:

www.laka.org/~ravage/archief/art282_2.htm

www.brok.be/ALFlijst.html

In minstens 1 geschiedenisboek kwam ik in mijn schooltijd ook tegen dat op 10 mei 1940 enige Nederlandse gevechts-vliegtuigen gesaboteerd stonden op Vliegveld Waalhaven, middels suiker in de brandstof.

==========

@Griffen:

Heb je nou ja of nee vlotterpennen met plastic tip?

En die "10 minuten stationair met kraan dicht" is dat geschat of getimed?
Per type carburateur kan de inhoud van de vlotterkamer erg verschillend zijn en in veel gevallen komt er nog de inhoud van de aanvoerslang bij (afhankelijk van hoe de luchtbel zich vormt of gedraagt, soms niet want eigenlijk steekhevel).
Zelfs op brommers kan "stationair" op die manieren sterk uiteenlopen, tussen 20 seconden en hele minuten.
Zonder klokje erbij lijkt 4 minuten héél lang.
 
Op vrijdag 30 januari 2004 19:12 schreef willem1940 het volgende:
verhaal...

Ik kan er een rondje boxtel mee doen met 4500 rpm. Dat is echt wel meer dan de inhoud van de vlotterbakjes.
Het ligt simpelweg daar niet aan. Mijn gasnaalden hebben geen plastic tip.
Ik zit op dit moment even te twijfelen over 2 dingen (hersenspinsels zegmaar):

* Mijn gasnaalden zijn versleten. Maar voor ik hem uit elkaar haalde had ik hier geen last van.
* Mijn motor heb ik 25KW af laten stellen bij ritzen, dit is door kostenbesparing(van mijn kant) niet perfect gedaan. Hij kreeg toen met 20 graden tussen de 5 en 7000 rpm te weinig brandstof. Nu is het weer een stuk kouder dan voor ik hem uit elkaar haalde. Zou het kunnen dat daardoor het tekort aan brandstof verergerd word (koudere lucht is compacter dan warme lucht).
 
Ik had het niet over de gasnaalden (die zitten onderin de meeste gas-schuiven maar ze bestaan ook zonder naald); nee, ik bedoel een naaldje of pennetje in/aan het vlotter-gedoe, met klep-achtige open/dicht-werking.

In ieder geval ken ik die dingetjes uit o.a dell'Orto carburateurs en na kortere of langere tijd bleven ze òf "kleven" zodat er plotseling even geen gas meer was, òf niet meer goed sluiten zodat de vlotterkamer overstroomde.

Het is dus een dingetje dat in de carburateur feitelijk een extra benzinekraan betekent, gestuurd door de vlotter die net als in een stortbak van een plee zorgt dat de boel niet overstroomt.
 
* Mijn motor heb ik 25KW af laten stellen bij ritzen, dit is door kostenbesparing(van mijn kant) niet perfect gedaan. Hij kreeg toen met 20 graden tussen de 5 en 7000 rpm te weinig brandstof. Nu is het weer een stuk kouder dan voor ik hem uit elkaar haalde. Zou het kunnen dat daardoor het tekort aan brandstof verergerd word (koudere lucht is compacter dan warme lucht).
Met koud weer is een te arm mengsel sneller een probleem, de motor verliest vermogen bij het gas opendraaien en ook de reactie op het gas wordt slecht.
Als je met de choke erop wel tussen de 5 en 7000 rpm meer vermogen hebt, moet je
1. de hoofdsproeiers vervangen door een maatje groter (stel er zit nu 105 in, probeer dan iets van 110 of 112 te vinden)
2. Ook het iets hoger zetten van je gasnaalden helpt zeker.
3. Hoe staan de mengselschroeven eigenlijk, die kunnen dan wel naar 3 rondjes uitgedraaid toe.
4. Hoe heeft Ritzen je motor afgesteld (Sproeiers en naalden etc.??)
Gaarne puntsgewijs antwoorden en proberen, want dan kan ik beter raad geven.
Je gaat toch de goede kant uit zo! :+
 
Op donderdag 29 januari 2004 22:14 schreef damted het volgende:Helaas maak je het de mede MFers erg moeilijk om je te helpen bij al je technische problemen.
Ik zou toch eens proberen wat systematischer aan het werk te gaan en van elke wijziging het resultaat te analyseren en te kijken of het beter of minder werd.
Als het beter gaat, doe je de volgende stap. Als het minder wordt ga je terug naar de vorige situatie.

:} ik zou deze raad goed opvolgen als ik jou was, want ik heb ook de indruk (zoals ik het hier lees) dat je alles door elkaar uitprobeert zonder echt iets uit te sluiten. zo blijf je wel bezig, maar kom je nooit aan rijden toe. achter in je wphb staan een aantal procedures (bij mijn Haynes tenminste)waarmee je stapsgewijs alle systemen kan afwerken en zo een goede diagnose kan stellen. zeker als er meer dan een ding fout/kapot is kom je er nooit als je willekeurig dingen gaat verstellen.

verder: een (CV-)carburateur heeft een aantal instelmogelijkheden (vlotterhoogte stationairstelschroef (toerental), stationairmengselschroef, etc. die elkaar allemaal beïnvloeden, als jij iets ontzettend verdraait heeft dat ook weer invloed op andere "instellingen", dus dan kom je ook niet verder.

als je zeker weet dat het aan de carburatie ligt bel je Yamaha voor advies voor de 25Kw instellingen (de brutalen hebbende halve wereld), als je het goed wil doen zet je het beestje weer op de bank (auto+aanhanger)
succes en keep us posted
 
Heb net de begrenzer eraf getrokken, en alles weer gemonteerd de motor houdt nogsteeds in bij 5-7000 rpm, maar niet meer dan 0,5 sec. Daarnma beult ie er vandaar. Denk dat het probleem met de slechte afstelling versterkt word door de begrenzer. Denk dat ik binnenkort even naar Ritzen rijd en hem daar weer even precies laat afstellen. Kost me mischien wat euro's maar dan weet je het zeker.
 
Heb net de begrenzer eraf getrokken, en alles weer gemonteerd de motor houdt nogsteeds in bij 5-7000 rpm, maar niet meer dan 0,5 sec. Daarnma beult ie er vandaar. Denk dat het probleem met de slechte afstelling versterkt word door de begrenzer. Denk dat ik binnenkort even naar Ritzen rijd en hem daar weer even precies laat afstellen. Kost me mischien wat euro's maar dan weet je het zeker.
B|
 
Op vrijdag 30 januari 2004 22:51 schreef zerogrnd het volgende:B|
:^
@ Griffen:
Erg jammer zo '(
Eerst vraag je toch wat wanhopig om hulp. Proberen een heleboel MFers je toch op weg te helpen. Als je er bijna bent geef je het weer op.
Voor mij heb je het nu toch wel een beetje verknald.
Voortaan maar gelijk naar de specialist toe en hier er maar alleen over praten en niet meer zelf gaan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan