FZR600R 3e versnelling

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Al sinds ik mijn FZR600R (voor woonwerk verkeer) heb, valt mij op dat ik erg moet letten op dat ik rustig schakel met de 3e versnelling, want: hij schiet dus heel makkelijk in de 3e versnelling als je van zijn 2 naar 3 schakelt. Bij de minste aanraking op het pookje zit hij in z'n 3, dus dat wilde in het begin nog weleens voor dat schakelfoutjes zorgen. Oplossing is dus: eerst koppeling goed in, dan gewoon opschakelen. Normaal schakel ik namelijk heel snel met slechts een klein stukje de koppeling in, dus vandaar.

Maar de vraag nu, waar kan dit aan liggen en is dit erg? Is het waarschijnlijk dat er iets versleten is waardoor de 3e versnelling steeds slechter wordt oid? Tis een FZR600R uit 95 met 83.000km :P
 
Als hij uit de versnelling schiet dan komt dat omdat de nokken op de tandwielen schuin afgesleten zijn en daardoor niet meer goed in elkaar vallen en blijven zitten.
Bij een kromme schakelvork staat het schuivende tandwiel dichter bij het ene tandwiel als bij de andere kant. Hierdoor schakelt hij heel snel in de versnelling. In het uiterste geval kan hij in de versnelling vast blijven staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan