FZR600R 4hj nokkenas + ketting problemen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
Goedenmiddag,

Er is hier een FZR 4hj afgeleverd in delen en die probeer ik lopend te maken.
Nu kom ik op het volgende probleem :
Als ik de nokkenassen bouten op 10nm vastzet kan ik de motor niet meer draaien.
Als ik ze handvat zet (hele lichte druk, met 1 vinger op de ratel.) met moeite.
De ketting staat ook goed op spanning tussen de tandwielen maar niet tussen de inlaat en de krukas.
Nokkenassen staan uiteraard op timing, ze zijn er vaak genoeg op en af geweest.
Krukas gaat wel normaal rond als de ketting aan een haakje hangt zonder nokkenassen er in.

Iemand een idee?

Het is voor mij niet de eerste keer dat ik aan motoren sleutel, wel de eerste keer met nokkenassen etc.
 

Bijlagen

  • IMG_20210416_112612.jpg
    IMG_20210416_112612.jpg
    210,6 KB · Weergaven: 10
Als alles op 10nm zit kan ik er met m'n 90kg aan hangen en blijft het vast.

Wat is wel een normale hoeveelheid aan kracht?

Ik ben nu 2 bij 2 de bouten los aan het draaien om te kijken of het ergens of overal (te) vast zit.

Bedankt voor je reactie alvast.
 
Bij de meest rechter uitlaat nokkenas zit het probleem, daar ga ik kijken of de nokkenas cap en het blik zelf recht is.

Als die alle 6 los zitten draait het wel rond. Met moeite maar niet extreem veel.
 
Zoals foto maar dan zonder nokkenassen en gelijders, ketting uit het Carter gevist met een bruine draad.
kans is groot dat jij nu op de reden botst waarom die eruit lagen
klepspeling al opgemeten ?
kan je ook zonder nokkenasketting. zet krukas op halverwege de slag, leg nokkenassen erin zonder ketting, nokkenassen manueel verdraaien.
 
Geen ervaring mee, maar als ik het zo lees zou ik vermoeden dat de lagerkappen idd niet op de juiste plek zitten oid. Geen 180° gedraaid, die kappen?
Loop zomaar even wat ideeën op te gooien
Ik waardeer je bericht maar volgens mij heb ik ze er goed op.

Pijlen wijzen naar elkaar, timing marks zitten goed.

-e1 -e2
_i1 _i2

Moeilijk foto van te maken want blok zit in frame.

Werkhandboek heb ik er bij. 16185706779391253161477037036127.jpg
 
kans is groot dat jij nu op de reden botst waarom die eruit lagen
klepspeling al opgemeten ?
kan je ook zonder nokkenasketting. zet krukas op halverwege de slag, leg nokkenassen erin zonder ketting, nokkenassen manueel verdraaien.
Klepspeling opgemeten en bijgesteld.

Ik denk dat de vorige eigenaar al het werk zag en geen zin meer had.
Dit was/is niet het enige:
4 sproeiers in de carb verstopt de rest moeilijk.
Koppelingskorf kapot
Koppelingskabel kapot.
Inlaat rubbers lek, etc.
Remmen vast en remrubbers bijna allemaal lek.

Ik hoopte dus dat dat het was. Jammer.
 
Ja die.
En ik geloof dat je de kappen door de constructie en de plek waar de zoeknokken (Dowel pins) zitten niet kan verwisselen.

Elmer, uitlaatnokkenas zit bij het voorwiel, inlaat bij da carbs :+ :+

B|
 
Bij de meest rechter uitlaat nokkenas zit het probleem, daar ga ik kijken of de nokkenas cap en het blik zelf recht is.

Als die alle 6 los zitten draait het wel rond. Met moeite maar niet extreem veel.
Zitten er loopsporen op de nokken, nokkenaslagers, kap en kop op die plek? Bewegen de kleppen ook als je de nokkenas met lossere kappen verdraait?
 
Daar zijn we weer, ik was op < die < motor een ritje aan het maken.

Zo ff foto's toevoegen van de gevonden schade bij de uitlaatkant onder Camhouder 2.
Als ik de 3 boutjes van de uitlaatkant van camhouder 2 niet vast zet gaat het goed.
Dus die is ingedeukt.
Er zullen zeker mensen zijn hier die dan zeggen: Haal een nieuw topblok ofzo maar ik ga kijken of er een voelerplaatje tussenkan, vastdraaien op 10nm en werkt.
Heb toch 2 voelermaatjes, easy.

Tenzij Rob zon topblok overheeft. Dat zou ook leuk zijn.

Effe gechecked, je kan ze inderdaad per ongeluk omwisselen, en daarbij is het ineens heel erg stil...
Tot zo ver de stilte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan