FZR600R start niet na vervangen koppakking

5t3f

Rookie
19 mrt 2021
11
9
Laat ik me eerste even voorstellen als nieuw lid op dit forum.
Ben Stef, 40 en sinds 1,5 jaar in het bezit van het rijbewijs en een FZR600R.
Woonachtig in het Zuiden des lands en hoop binnenkort weer een paar leuke ritten te maken met de motor.

De afgelopen 2 weken bezig geweest om de motor weer klaar te maken voor het nieuwe jaar.
Kleppendeksel pakking vertoonde scheuren, nieuwe besteld.
Koelvloeistof uit het blok laten lopen, deze was donkerbruin van kleur, olie zwart stroperig en de nodige sludge in de leidingen.
Aangezien ik toch bezig was, gelijk een nieuwe voet en koppakking besteld.
Blok onder de motor vandaag getrokken, gemonteerd, pakkingsresten verwijderd (nagellak remover werkt top), nieuwe pakkingen plaatsen en kop er weer op.
Nokkenassen terug geplaatst, voor de zekerheid de shims nagemeten en blok weer onder de motor.
Bougies vervangen, leidingen terug geplaatst en weer vullen met olie en koelvloeistof.

Vandaag de carburateur terug geplaatst en tank aangesloten, maar bij de eerste start helemaal niets '(

Wat gebeurd er zodra ik contact omdraai:
- benzinepomp draaid
- toerenteller slaat uit naar 8000 toeren en daarna weer naar 0
- als ik de motor wil starten, hoor ik 1 klik bij de zekeringen en daarna niets meer, zekeringen nagelopen en vervangen zonder resultaat.
- olie en benzinelampje branden als ik wil starten

Accu nagemeten, deze is goed en voor de zekerheid toch maar even een nieuwe gehaald.
Voor de zekerheid jiffy beveiliging gecontroleerd, deze lijkt naar behoren te werken.
Dodemansknop staat uit,

Aanduwen is nog geen optie, aangezien ik de wielen er nog onderuit heb liggen en nog aan het wachten ben op de nieuwe kettingpons.

Suggesties onder de sleutelaars?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Top, met die 9 volt tussen blok en accu heb je dus idd een massadingetje. Je blok zit electrisch verbonden aan het frame, da's 1 geheel. je hebt dus geen massakabel van frame naar blok maar wel van blok naar accu, daar kan wel es wat fout zitten. Tenzij je blok los erinder hangt. dan heb je geen goeiwe massa en gaat de massa via de CDI, die vind dat maar zozo...
Voor mijn beeldvorming zodat ik het goed begrijp.
Je geeft aan dat er geen massa is tussen blok en frame, maar het blok hangt met 4 bouten in de kop en 2 lange moer/bout verbindingen achter toch in het frame.
Aangezien er massa is tussen blok en accu, dan zou ik via de bouten toch ook massa moeten hebben tussen blok en frame?
Of denk ik verkeerd?

Morgen weer verder...
Okee, 4JH is okee. Er zit geen TPS sensor op de carburateurs toch?
Effe voor de duidelijkheid het volgende resumeren: Je hebt een nieuwe accu en als je op de startknop drukt dan meet je OP DE ACCU 3,4 volt?
4JH, geen censors op de carbs

Contact aan: 12,6v op de accu, 12,6v op het startrelais, 12,6v op de startmotor
Starten: 12,6v op de accu, 3,3v op het startrelais, 3,3v op de startmotor
 
4JH, geen censors op de carbs

Contact aan: 12,6v op de accu, 12,6v op het startrelais, 12,6v op de startmotor
Starten: 12,6v op de accu, 3,3v op het startrelais, 3,3v op de startmotor
Top, met die 9 volt tussen blok en accu heb je dus idd een massadingetje. Je blok zit electrisch verbonden aan het frame, da's 1 geheel. je hebt dus geen massakabel van frame naar blok maar wel van blok naar accu, daar kan wel es wat fout zitten. Tenzij je blok los erinder hangt. dan heb je geen goeiwe massa en gaat de massa via de CDI, die vind dat maar zozo...
 
  • Leuk
Waarderingen: RobD
0v voor de start
9v na de start, blijft hier ook op hangen als ik het contact uit en aan zet.
Geef ik een tik op de CDI springt die terug naar 0v
Dus een massa probleem, hoe is het blok electrisch verbonden met het frame / accu min. Ben je niet de massakabel tussen blok en frame vergeten? Of maakt je accuklem onvoldoende contact met de accupool. Er mag GEEN spanningsverschil ontstaan tussen blok en accu min.
 
Dus een massa probleem, hoe is het blok electrisch verbonden met het frame / accu min. Ben je niet de massakabel tussen blok en frame vergeten? Of maakt je accuklem onvoldoende contact met de accupool. Er mag GEEN spanningsverschil ontstaan tussen blok en accu min.
Top, met die 9 volt tussen blok en accu heb je dus idd een massadingetje. Je blok zit electrisch verbonden aan het frame, da's 1 geheel. je hebt dus geen massakabel van frame naar blok maar wel van blok naar accu, daar kan wel es wat fout zitten. Tenzij je blok los erinder hangt. dan heb je geen goeiwe massa en gaat de massa via de CDI, die vind dat maar zozo...
 
Top, met die 9 volt tussen blok en accu heb je dus idd een massadingetje. Je blok zit electrisch verbonden aan het frame, da's 1 geheel. je hebt dus geen massakabel van frame naar blok maar wel van blok naar accu, daar kan wel es wat fout zitten. Tenzij je blok los erinder hangt. dan heb je geen goeiwe massa en gaat de massa via de CDI, die vind dat maar zozo...
Voor mijn beeldvorming zodat ik het goed begrijp.
Je geeft aan dat er geen massa is tussen blok en frame, maar het blok hangt met 4 bouten in de kop en 2 lange moer/bout verbindingen achter toch in het frame.
Aangezien er massa is tussen blok en accu, dan zou ik via de bouten toch ook massa moeten hebben tussen blok en frame?
Of denk ik verkeerd?

Morgen weer verder kijken, wordt me nu te koud in de schuur.
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan