FZR'en, wat is nou waar?

koakie

MF veteraan
12 nov 2002
1.384
1
monster
Ik zit lekker te kijken op internet en wat kom ik nou tegen:

fzr 1991 marktplaats
55176.jpg


fzr 1994 dealer
7273252491120759185750.jpg



fzr 1992 marktplaats
56469.jpg

fzr 1994 marktplaats
57347.jpg



fzr 1994
57249.jpg


toelichting:
de bovenste twee fotos zijn 2 motoren met dezelfde kleurstelling, daaronder 2 maal dezelfde kleurstelling alleen iets anders en onderaan 1 met een totaal nieuwe koplamp, kappen en kleurstelling.

Enige aparte is: bij de eerste 4 modellen kom ik advertenties tegen met verschillende bouwjaren. namelijk 1991/1992 en 1994. maar vanaf 1994 zijn nieuwe modellen gekomen met dubbele koplampen.

nu zal je denken: ja dus? wat is het probleem? 1994 is gewoon een nieuw model klaar uit!

Ik dacht dus ook in eerste instantie dat de rood witte modellen alleen 1991/1992/1993 bouwjaren zijn en dat 1994 gewoon een foutje was in de advertentie.
MAAR... ik kom nu ZO VEEL advertenties tegen met rood witte kleurstellingen en 1994 als bouwjaar, dat ik een beetje begin te twijfelen.

Als ik op bikepics.com kijk bij de bouwjaren geeft het ook geen uitsluitsel want bij bouwjaar 1994 staan motoren met de 1991 kleurstelling! (dat kleine blauwe randje op de tank dat heeft het 1992 model weer niet)

Lopen dealers en particulieren nou gewoon de boel te flessen door 1994 op te schijven en zo ff 500 tot 750 euro extra op de prijs te gooien?

Of zijn er gewoon in 1994 nog van deze modellen verkocht?
(overjarig model geloof ik wel, 1993 in 1994 verkocht is logisch, maar een 1991 model in 1994?)

Bij Honda cbr600f'en zie je nog wel eens enkeling die het bouwjaar wat enthousiast heeft genoteerd, maar 3 op de 10?
 
niet gewoon gevalletje 'ik weet het verschil niet tussen bouwjaar en op kenteken gezet' ?

zie ook vaak oud model motoren tekoop staan met een nieuwer 'bouwjaar' :X

die een na laatste fzr heeft gewoon een jaar in de showroom gestaan zonder kenteken... oid...
 
...of importfietsen...

Anyway, als er 94 op kenteken staat, wordt door je verzekering ook de dagwaarde van een 94'er aangehouden. Voor jou leuk om af te dingen onder het mom van: overjarig of import. Mocht er ooit iets gebeuren, dan vang je toch de dagwaarde van een 94 model.
 
of wat dacht je van verschillen in types:

de onderste is vlgs mij een 600, terwijl die daar bovenstaan (bijna) allemaal 1000 cc zijn ;)
 
de 1e 4 zijn 1000tjes en de laatste is een 600r (welke pas vanaf 94 te krijgen was) daar is je eerste verschil in ieder geval

misschien kan je wat meer info vinden op de site van de fzrclub? www.fzrclub.nl
 
1994 is inderdaad een nieuw model. De FZR-R met de "fox-eyes".

De anderen zijn later op kenteken gezet of geïmporteerd. Sim-pel ;)
 
of wat dacht je van verschillen in types:

de onderste is vlgs mij een 600, terwijl die daar bovenstaan (bijna) allemaal 1000 cc zijn ;)

Slider heeft gelijk. Kijk maar eens naar de onderste, de fox-eye. Dan zul je zien dat het dynamodeksel door de kuip steekt aan de rechterzijde. Bij de 1000 is dat niet het geval. Hieraan zie je in een oogopslag het verschil tussen een 600 en een 1000. De link leidt misschien wel naar een 600, de foto's 1 en 2 en 3 zijn ab-so-luut van een FZR1000. Ook te zien aan de schakelaar links op de kuip, vlak bij het koppelingshandle op de foto. Die dient om de benzinekraan op reserve te zetten en dat heeft de 600 niet. Bovendien staat er op de kuip van foto 1 duidelijk "EXUP" en dat heeft de 600 ook niet. De Deputy heeft een '94-er FZR600 gehad, het model van de bovenste foto's maar dan in het zwart. De versnellingsbak gaf het na 30.000 km al op, een reparatie van een kleine 2000 gulden (900 euro)maar verder wel een heel fijn ding om mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
mijn fzr600 heeft 95000km gelopen en de bak werkt nog oke, de ene gaat gewoon wat langer mee als de andere,
dit is bij ieder type motor het geval al moet je wel opletten met de bak van een fzr want de tweede versnelling wil weleens slecht zijn dit kun je duidelijk horen doordat de versnelling fluit/giert als het ware.
al wil dit niet zeggen dat de bak spoedig kapot zou gaan want die van mij giert al dik 30000 km.
 
Maar verder wél een fijn ding, toch? En stuurt ook helemaal niet verkeerd!
 
Maar verder wél een fijn ding, toch? En stuurt ook helemaal niet verkeerd!
zeker een hele lekkere fiets en het stuurt goed ja, wel MOET je bij sportief gebruik de voorveren vervangen door een setje progesieve veren scheelt heeeeeeeeel veel want voor is de boel origineel een beetje vaag.
kost rond de 100euro maar je krijgt er wel wat voor terug.
 
Mijn FZR bij een KM stand van 54.000 km (zelf er 22.000 van opgezet) ingeruild. Geen grote problemen gehad , alleen rammelde op het laatst de startmotor een een beetje bij starten. Verder heeft hij het altijd goed gedaan , olieverbruik was er iets (1l op 10.000 km ongeveer), slecht 1 keer na een keertje MF goes Ringside met een paar R1's ed met 220 op de autobahn 1 op 1000
 
Terug
Bovenaan Onderaan