FZS1000 constante toerental niet vloeiend

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hoi iedereen,

Na 6 jaar geen motor te hebben gehad heb ik twee weken geleden een knappe FZS 1000 uit 2003 met 43xxx op de kop getikt. Erg blij mee! Wat is motorrijden toch weer heerlijk!

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik een pietje precies ben en dat de kans groot is dat een ander het onderstaande niet eens merkt. Maar ik heb eerder dezelfde motor gehad dus ik heb een referentie.

Nu loopt deze zeer netjes op 1 ding na. Dat is dat de motor tijdens een constante toerental een beetje zoekerig is. Moeilijk te beschrijven maar hij houdt een beetje in, dan weer niet, daarna weer wel, en dat binnen een paar seconde. Een soort heel licht stotteren. De toerenteller laat wel gewoon een constante toerental zien, dus het is erg minimaal. Maakt niet uit welk toerental.

Bij al een beetje meer gas is het verdwenen.

Ik zou graag dit 'probleem' zelf willen oplossen. Ik ben aardig handig en het volgende is gedaan:

- Jaartje terug grote beurt gehad. Dus kleppen, olie, bougies, filters etc..
Laatst zelf gedaan:
- Olie + olie filter
- Carbs gesynchroniseerd wat een beetje verbetering gaf!
- Carb reinigings goedje in de tank
- Exup klep weer ingevet en weer soepel gemaakt
- En nog vele andere dingen maar niet motorblok gerelateerd.

De motor heeft een volledig open uitlaat en de Exup klep werkt naar behoren. Geen idee of de motor in het verleden is afgesteld ivm de open uitlaat.

Ik neig een beetje richtig de lucht/benzine verhouding. Maar dat weet ik niet zeker. Misschien ultrasoon reinigen van de carbs ook een idee? P.s. ik vind de uitlaatgassen best wel rijk aan benzine ruiken maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik al een tijdje geen motor met heb gehad.

Weet iemand misschien waar ik moet beginnen?

Alvast dank!

20230829_205259.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jouw omschrijving klinkt als 'ruckeln' zoals de Duitsers zeggen. Een beetje zoekerig/schokkend gedrag van het motorblok bij constante snelheid last. Ik merk het bij mijn TDM ook, heel licht, maar wel aanwezig. Afstellen hielp bij mij wel, maar helemaal weg is het niet.

Het schijnt bij BMW boxer-blokken veel voor te komen, en dan ook veel erger. Maar goed, da's een injectie dingetje.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mess
als het aan de carbu's ligt (dat rückeln-fenomeen heb je inderdaad alleen bij injectie) moet je gaan uitzoeken bij welke gasstanden, niet de toerentallen.
als je dat gevonden hebt moet je wat weten over carbu's (wat warvoor dient en hoe ze af te stellen) en als je dan bereid bent om ze er mogelijks een keer of 10-20 eronderuit te halen en te openen zeg ik : doen.
anders : laten afstellen door een specialist en ervoor betalen of net iets minder perfectionistisch leren zijn
 
Wat ik nog niet had gemeld is dat ik mijn kettingset niet 'fijn' vind. Deze is wel bijna op maar kon nog wel een jaartje mee... dacht ik...

Tijdens de proefrit viel het me gelijk op dat ik de ketting erg hoorde kraken, schuren en tikken etc.
Ik dacht kwestie van goed invetten (want deze was kurkdroog) en dan even goed afstellen.

Maar met m'n neus dicht op het voortandwiel (draaiend aan het wiel) zie, hoor en voel je de ketting echt een beetje op het tandwiel verspringen...

Ik zou niet zo snel hebben ingevuld dat dit te maken zou met mijn probleem aangezien ik dit niet heb bij wat meer gas. Maar als ik het onderstaande zo lees en logisch nadenk kan ik dit wel eens de oplossing zijn!

Zie onderstaande link

onregelmatig lopen bij constante snelheid
 
Man man man, dat was inderdaad de oplossing. Wat rijdt de motor heerlijk joh. Dat een kettingset zo'n verschil kan maken... Maar het was ook wel nodig. Zie foto. Ik ben ook gelijk qua tanden terug naar origineel gegaan. 16 tands.

Bekijk bijlage 1920610Bekijk bijlage 1920611Bekijk bijlage 1920612
Goed dat deze oplossing voor je heeft gewerkt! De conditie van het oude tandwiel is nog niet eens de slechtste conditie die ik wel eens voorbij geb zijn komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mess
Terug
Bovenaan Onderaan