G Kat weg, wat met de lambda sonde?

MikeV4

Die hard MF'er
2 jun 2002
531
0
Abu Dhabi, V.A.E.
Op mijn CBR 600 staat een geregelde katalysator, als ik er nu een andere uitlaat wil opzetten zonder kat. wat gebeurt er dan met de lambda sonde?
Als ik alleen de demper verander en de G kat laat zitten dan moet ik de originele (zit eraan gelast)erafzagen. Dit lijkt me geen goed idee en ben ik ook niet van plan.Ik moet hier om de drie jaar naar de TüV en met een illegale pot kom je er niet door.Dus originele compleet houden.
Ik weet dat normaal,als je lambda sonde kapot is, je moter een bepaalde standaard input heeft, maar deze is niet erg optimaal.
 
Als je je kat weghaalt, moet je je motormanagement opnieuw laten programmeren, omdat de Lambdasonde anders helemaal gaat flippen. Dit is mij verteld toen ik de middendemper van mijn auto liet amputeren ( }) ). We hebben er toen over gehad om meteen de kat te verwijderen, maar aangezien de Lambdasonde hier bijna in zit, hebben we het niet gedaan. Ook ivm APK enzo, maar ook vanwege het feit dat ik dan langs de dealer moest gaan om het motormanagement opnieuw af te laten stellen.
 
Het lijkt me ook geen goed idee om dit zomaar weg te laten.
Je kunt bv op een testbank het vermogen laten meten met je orginele situatie.
Haal vervolgens het kabeltje van je sensor los, en meet dan opnieuw.
Leg er vervolgens de uitlaat van jouw keuze onder en meet weer opnieuw, vergelijk deze waarden met elkaar (ook de co waarden vergelijken!) en trek dan eventuele conclusies.
Als je zelf geen of weinig ervaring met deze materie hebt, vraag dan de mening van een specialist, dit om eventuele problemen te voorkomen, want deze oplossing klinkt véél simpeler dan hij in werkelijkheid is.

Suuk-6, Groeten Paul.
 
ligt er aan zit de lambasonde voor de kat ,dan maakt het nix uit.
zit er ook nog een sonde achter de kat dan moet je wel maatregelen nemen, zoals bv herprogrammeren van ecu.
lamba sensor moet in ieder geval wel blijven zitten.
je ecu berekend daarmee ook je mensel,en voor de gek houden zoals vroeger gaat tegenwoordig niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriend heeft ook zo'n ding op z'n Fireblade zitten. Hij heeft bij Laser een uitlaat besteld en die heeft de uitlaat aangepast zodat je dat ding zo over kon zetten. Was geen probleem!
Als je dat ding eraf zou halen heb je wel een probleen...
 
Bij een Dynojetdealer kan je speciaal voor de nieuwere Honda's (Of Duitse Fiets) een soort
stekker kopen die je i.p.v. de lamdasonde monteert, deze geeft dan altijd het gemiddelde signaal door.
Wel makkelijk maar hierdoor kan de motorfiets natuurlijk niet meer zijn uitlaatgas analyseren/aanpassen,
beste is dan ook om de motrfiets hierna te controleren op een dynobank (Wel bij iemand die ook een gasanalyser heeft)
Evt. kan je dan nog wat bij (laten) stellen m.b.v. PowerCommander III.

Mike
 
Ja aan die oplossing van Mike zat ik ook te denken. Gewoon het systeem faken door een dummy impedantie. Ik heb geen flauw idee wat voor signaal er uit die lambdasonde komt, maar als het een weerstandsverandering is, zou ik er een weerstand met gelijke (gemiddelde?) waarde op zetten.
 
sonde moet erop zitten voor je ECM ( Engine Control Management )
als ie eraf is gaat ie een noodprogramma lopen , dus niet ideaal
evt laten remappen met een powercommander
maar zonder cat moet ie echt wel lopen
tenzij je een dubbele lambda hebt, dan gaat het feest niet op
dan ben je verplicht te remappen
 
De ECU gaat NIET in een noodprogamma lopen op het moment dat een speciale stekker (ontwikkeld voor de betreffende motorfiets) gemonteerd wordt, de ECU zal in een noodprogamma gaan lopen op het moment dat je de lamdasensor los koppelt of kapot is.
Migael
 
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik dat ding toch nog ff ga laten zitten. Ik zal later wel zien wat ik er mee ga doen.
Dacht er ook nog aan om dit te doen; ik heb nog een Laser slip-on demper liggen (nou ja liggen, hij hangt onder m'n vfr) en denk erover om van de originele demper ook een slip-on te maken. Dus van de pijp afzagen en er een inox slip aan te lassen. De diameters zijn hetzelfde.
Niet dat ik er erg happig op ben om mijn originele pijp te verkrachten...
Anders toch nog ff zo verder doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan