G310gs NIEUW VS R1200GS

Kyro

Rookie
17 okt 2017
1
0
Hoi. Mensen!

Ik heb dus een maand splinter nieuwe g310gs gekocht. Inmiddels 2500. Nu wil. Ik toch zwaarder gaan maar mijn budget is gelimiteerd. Ik heb een R1200GS op 't oog alleen heeft ie 95000 km. Voorstel was de mijne inruilen plus 2000 bijbetalen!

Wie raadt 't aan en wie niet?

HELP
 
Wat zijn de gemiddelde prijzen van de R1200GS op MP?
95.000 km is nog al wat, maar inruilen is altijd handig.
Je eigen GS is natuurlijk wel jonger en lekker fris. Mij zou zo'n ruil toch tegenstaan.

( Ik heb wel vanochtend alle S1000RR eigenaren gemaild over inruil van mijn S1000R op hun fiets _O- )

Ik heb zelf tevens een G310R en ga deze misschien inruilen op de G310SGS.
De dealer is met de offerte aan de slag gegaan gisteren. :)

Voor dagelijks gebruik en mijn krappe parkeerruimte is de 310 de fijnste motor.
Er staat dus ook nog een dikke S1000R, maar die ga ik niet elke dag gebruiken.
Het verbruik scheelt hier ook nog eens flink, 1:14 en 1:30. O-)

Succes met je keuze!
 
G310S R1200GS.jpg
 
Hoi. Mensen!

Ik heb dus een maand splinter nieuwe g310gs gekocht. Inmiddels 2500. Nu wil. Ik toch zwaarder gaan maar mijn budget is gelimiteerd. Ik heb een R1200GS op 't oog alleen heeft ie 95000 km. Voorstel was de mijne inruilen plus 2000 bijbetalen!

Wie raadt 't aan en wie niet?

HELP
Persoonlijk zou ik niet snel een nagenoeg nieuwe motor inruilen op eentje met nabij een ton op de klok, zeker niet als je een beperkt budget hebt.

Op zich kan zo'n boxer - mits goed onderhouden - nog een hele poos vooruit: recentelijk kreeg ik van de dealer een R1200RT (2006, 144k km) mee als vervangend vervoer, en dat ding reed (bijna) als nieuw. Maar met die km stand is en blijft het een gok. Sowieso heb je kans om te maken te krijgen met flinke bijkomende onderhoudskosten, zoals remschijven, een ABS-modulator, lagers of een koppeling bijvoorbeeld, want die dingen zijn nu eenmaal een keer versleten. En er is de onzekerheid m.b.t. een eventueel geïmproviseerd opgelost schadeverleden, en hoe echt is die km stand? Het inruilen van een motor van een 1 maand oud is qua afschrijving sowieso "niet handig".

Kortom, zelf weten, maar ik zou het niet aanraden. Ik zou wss gewoon doorrijden met die 310 en concluderen dat het toch wel een geinig ding is. De volgende keer mss wat langer proefrijden en/of nadenken alvorens tot aanschaf over te gaan. Maar stel dat er per se iets anders moet komen: als dat gewoon een zwaardere GS moet zijn, maar niet perse een 1200, waarom kijk je niet eens rond voor een F650/700/800? Er zijn er best een aantal voor schappelijke prijzen te koop, en die dingen komen qua karakter sowieso meer overeen met jouw 310: wss jonger, minder km, ze hebben niet het kantelmoment van de boxer waar je aan zult moeten wennen, en ze zijn tevens een stuk handzamer.
 
Laatst bewerkt:
Hoi. Mensen!

Ik heb dus een maand splinter nieuwe g310gs gekocht. Inmiddels 2500. Nu wil. Ik toch zwaarder gaan maar mijn budget is gelimiteerd. Ik heb een R1200GS op 't oog alleen heeft ie 95000 km. Voorstel was de mijne inruilen plus 2000 bijbetalen!

Wie raadt 't aan en wie niet?

HELP

Gelimiteerd budget en een bmw kopen is vaak vragen om problemen..
 
Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor.
Ik ken iemand die vrijwel alles aan zijn eigen BMW GS doet.
Maar dan ook alles.
Die persoon is voor de helft van de centen klaar waar ik mijn BMW (als ik die zou hebben) naar een garage zou moeten brengen.
Of het dan een echte BMW dealer is of geen BMW dealer maakt op zich helaas ook niet zoveel meer uit tegenwoordig.
Vr Gr
 
BMWschijnt als enige merk met hoge kilometerstanden nog geld waard te zijn. Mijns inziens ligt dat niet aan de techniek, maar aan een soort misplaatste imago-hype.
 
Ben ik helemaal met je eens.
Ik durf dan ook glashard te zeggen dat een Japanse motorfiets net zo goed en misschien nog wel betrouwbaarder is dan een BMW.
Heb er een stuk of 8 van gehad en met de meeste was er wel iets aan de hand.
Mijn Japanners deden het in elk geval een stuk beter.
 
Hoi. Mensen!

Ik heb dus een maand splinter nieuwe g310gs gekocht. Inmiddels 2500. Nu wil. Ik toch zwaarder gaan maar mijn budget is gelimiteerd. Ik heb een R1200GS op 't oog alleen heeft ie 95000 km. Voorstel was de mijne inruilen plus 2000 bijbetalen!

Wie raadt 't aan en wie niet?

HELP

Uiteindelijk moet je doen wat je hart je ingeeft. Fnancieel is het niet echt handig, je pakt een forse afschrijving over die 2500km en gaat van een zekerheid (nieuwe motor icm fabrieksgarantie) naar onzekerheid (2e hands, hoeveelste eigenaar?, geen/korte garantie) en legt er nog op toe ook. De R1200 rijdt lekker en heeft een stuk meer power dan de G310, maar als je de snelwegen niet vaak aandoet zal je ook niet snel te kort komen met een G310 (een motor is al snel veel vlotter weg dan een auto).

Dus, als je de afschrijving en bijbetaling voor lief neemt én voldoende vertrouwen in die GS hebt (is ie van een dealer, recent beurt gehad, dealer onderhouden, weinig eigenaren?) dan kan je er natuurlijk voor gaan en van die R1200 genieten. Aan de andere kant, een G310 lijkt me een heel leuke motor en is buiten de snelweg snel zat voor alles, je hebt nog garantie en je weet wat je hebt (want nieuw).

Misschien is de beste optie eerst nog es 10k op deze G310 zetten, dan is je afschrijving per kilometer een stuk beter te overzien. Tevens heb je dan de tijd gehad meer te sparen en wijsheid te vergaren: is de R1200GS echt je droom of kijk je er tegen die tijd weer anders tegenaan? Tegen die tijd is je motor als tweedehands waarschijnlijk voldoende gewild door de resterende garantie en het beperkte A2 aanbod om snel weer te kunnen verkopen.
 
Dat hoeft niet altijd zo te zijn hoor.
Ik ken iemand die vrijwel alles aan zijn eigen BMW GS doet.
Maar dan ook alles.
Die persoon is voor de helft van de centen klaar waar ik mijn BMW (als ik die zou hebben) naar een garage zou moeten brengen.
Of het dan een echte BMW dealer is of geen BMW dealer maakt op zich helaas ook niet zoveel meer uit tegenwoordig.
Vr Gr
Dat betwist ik.. na vier jaar ben ik vorige week met mijn 2014 S1000R naar de BMW dealer gegaan en kreeg zonder te vragen direct drie gratis terugroepacties.
En ik kwam alleen maar met de vraag of ze hem even uit wilden lezen. Daar gingen ze ook geen bon van maken.

( Zelf nog geen storingen, maar de koppelingsarmatuur en handle worden donderdag vervangen, de stuurschakelaar rechts en nieuwe ringen/bussen/rubber voor de kuipdelen + inspectie van de kuipdelen die indien nodig ook nog vervangen worden )

Daarna heb ik maar een beurtje besproken voor deze en een andere BMW nieuw gekocht.
Het was prettig kennis te maken. _O-
 
Uiteindelijk moet je doen wat je hart je ingeeft. Fnancieel is het niet echt handig, je pakt een forse afschrijving over die 2500km en gaat van een zekerheid (nieuwe motor icm fabrieksgarantie) naar onzekerheid (2e hands, hoeveelste eigenaar?, geen/korte garantie) en legt er nog op toe ook. De R1200 rijdt lekker en heeft een stuk meer power dan de G310, maar als je de snelwegen niet vaak aandoet zal je ook niet snel te kort komen met een G310 (een motor is al snel veel vlotter weg dan een auto).

Dus, als je de afschrijving en bijbetaling voor lief neemt én voldoende vertrouwen in die GS hebt (is ie van een dealer, recent beurt gehad, dealer onderhouden, weinig eigenaren?) dan kan je er natuurlijk voor gaan en van die R1200 genieten. Aan de andere kant, een G310 lijkt me een heel leuke motor en is buiten de snelweg snel zat voor alles, je hebt nog garantie en je weet wat je hebt (want nieuw).

Misschien is de beste optie eerst nog es 10k op deze G310 zetten, dan is je afschrijving per kilometer een stuk beter te overzien. Tevens heb je dan de tijd gehad meer te sparen en wijsheid te vergaren: is de R1200GS echt je droom of kijk je er tegen die tijd weer anders tegenaan? Tegen die tijd is je motor als tweedehands waarschijnlijk voldoende gewild door de resterende garantie en het beperkte A2 aanbod om snel weer te kunnen verkopen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dus zelf een G310R en dat ding loopt echt heel fijn. Al het verkeer voor bij stoplichten en met 158.5 kilo stuurt het als een dolle. 8-)
Het verbruik is ook nog eens lekker laag, 1:28 bij stevig snelweggebruik en 1:30 op secundaire wegen met een beetje snelweg.
Laatst heb ik er zelfs 318 snelwegkilometers mee gereden richting Gelderland. Bij 130 km/u wegen doe ik dan wel rustiger aan. Hoeft niet, maar uit respect. :)

En er zit vijf jaar BMW assistance op = pechdienst èn vervangend vervoer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan