Gaan we het beleven? Scheur weer aan een span.

Een V50 is niet echt een zijspantrekker wat het frame aangaat
Met name achterbrug lagering in het blok is een zwak punt en dat het blok ook nog deel uitmaakt van het frame is geen ideale uitgangspunt .
Zeg niet dat het niet kan alleen dat je er goed over na moet denken waar je het span aan vast kan zetten en aan de onderkant zoveel als mogelok de blokbouten gebruiken als vastzetpunten .
De vrij dunne frame pijpjes kunnen niet veel hebben .
Er was een Duitser die een hulpstuk had gemaakt om de achterbruglagering naar het frame te versterken met een extra lager
Zal eens kijken of ik daar nog een foto van terug kan vinden .
Dit is in iedergeval een uitdaging waard om dat bakje aan een Nato te knopen :t
Deze problemen zijn mij allemaal bekent. Nu knoopt Mark al heel wat stijve bakkies aan nato,s. En heeft er zelf ook een. Hij voorziet nog geen problemen. Maar dat achterbrug verhaal is niet zo maar verzonnen. Dat verstevigings verhaal heeft een achtergrond.
Vandaar dat ik eigenlijk opteer voor een flex. Er van uitgaande dat de krachten niet zo extreem op de bruglagers inwerken als het wringen van een star span.
 
Er rijden toch zat van die fietsen rond met een bakkie?
Nergens wat ideeën te "vinden" op het www?
Ik zal ook zoeken naar een kleineguzzi met een flec.
Heb dat al wel van een 85tt. Maar is een filmpje. Dus ea niet statisch in het zicht.
Heb het opgeslagen op de laptop. Zal het nog es kijken.....
 
Ik lees dat je geen dikwandige pijp verwacht? _O-
Mooi, weer een meevaller.
Kan dat aanhangertje het wel zeulen. Moet het geen tandemasser zijn.
Mare, zijd u de bouwer? Net als de trekhaak van de aanhanger.....
Daar heb ik de slijper ook wel ingehad voor wat verjonging......😏
 
Trekhaak ding heb ik gemaakt. Maar dat moest sterker, het karretje begon te slingeren boven de 140.
Na de versteviging kon ik er prima 170 mee rijden.


De bak is niet door mij gemaakt, maar door bram.
Die had ook aandelen in constructie staal
 
Slingeren van de kar had ik ook last van. Beladen. Zit speling op de kruiskopeling. Bus in de nylon lagers heeft speling door de roest. Tijdelijk opgelost net alu tape.
Voornamelijk met nadruk op tijdelijk.
Bij proefritten geen last meer gehad.
Nu een nieuwe passende bus laten maken. Volgend klusje.....
 
Bedoel je dat je een zwabberspan wil?
Een schwenker? een flexibel span dat alleen aan de onderkant op kogelkoppen draait?
Euh.......jaha.
Weet niet of ik het leuk ga vinden, maar is eens weer eens wat anders.
Ja, ik heb al veel meegelezen, joetube filpies bekeken en ja. We zullen het gaan ervaren.
 
Zo bak. Is afgeleverd. Bosso bedankt.
Eerste inspectie, jeses wat lomp.....
Zwaar. Maar ja. Vorm staat mij nog steeds aan.
Oke eerst maar een paar naggies slapen, ga er van uit dattie niet zo maar weg is. Ik wel namelijk.
Had heel hard geroepen dat ik altijd wel in de buurt zou zijn voor het in ontvangst nemen.......
Tja, toen ik het aanbod kreeg voor vandaag kon ik het niet afslaan.
A: gratis. (Nou ja voor een paar biertjes. In te vullen door mezelf.)
B: op een kort termijn....
Ware het niet dat ik net aangekomen was in Antwerpen voor een kort verlof.
Dus vanmorgen op mn ros geklommen voor 250km heen en 250 terug. Ach geen straf, je bent per slot een motart.......
En het weer was meer dan goed.😏
 
Zo bak. Is afgeleverd. Bosso bedankt.
Eerste inspectie, jeses wat lomp.....
Zwaar. Maar ja. Vorm staat mij nog steeds aan.
Oke eerst maar een paar naggies slapen, ga er van uit dattie niet zo maar weg is. Ik wel namelijk.
Had heel hard geroepen dat ik altijd wel in de buurt zou zijn voor het in ontvangst nemen.......
Tja, toen ik het aanbod kreeg voor vandaag kon ik het niet afslaan.
A: gratis. (Nou ja voor een paar biertjes. In te vullen door mezelf.)
B: op een kort termijn....
Ware het niet dat ik net aangekomen was in Antwerpen voor een kort verlof.
Dus vanmorgen op mn ros geklommen voor 250km heen en 250 terug. Ach geen straf, je bent per slot een motart.......
En het weer was meer dan goed.😏
Zei ik iets over zwaar? Had hem bij mielko al eens bewonderd..
 
Een V50 is niet echt een zijspantrekker wat het frame aangaat
Met name achterbrug lagering in het blok is een zwak punt en dat het blok ook nog deel uitmaakt van het frame is geen ideale uitgangspunt .
Zeg niet dat het niet kan alleen dat je er goed over na moet denken waar je het span aan vast kan zetten en aan de onderkant zoveel als mogelok de blokbouten gebruiken als vastzetpunten .
De vrij dunne frame pijpjes kunnen niet veel hebben .
Er was een Duitser die een hulpstuk had gemaakt om de achterbruglagering naar het frame te versterken met een extra lager
Zal eens kijken of ik daar nog een foto van terug kan vinden .
Dit is in iedergeval een uitdaging waard om dat bakje aan een Nato te knopen :t
Aanvullen kwam die foto van die Duitser tegen op de computer
post-1448-0-11763600-1516030124.jpg
 
Aanvullen kwam die foto van die Duitser tegen op de computer
post-1448-0-11763600-1516030124.jpg
Ja dat is me al 20 jaar bekend. Vandaar dat ik eerst opteer voor een flex.
Mijn hersenspinsels zeggen dat dan de wringende krachten niet zo extreem zijn als met een starre bak.
En ik wil dat ook wel eens ervaren of dat nu ook zo leuk is als sommigen schrijven. 😏
 
De extra krachten op het frame zijn minimaal bij een schwenker. Je cardan zal ook nauwelijks zijdelings belast worden. Bij een schwenker blijven de belastingen op de motor voor 90% gelijk aan de oorspronkelijk bedachte belasting richting.
Het enige dat echt extra belast wordt is de voorvork bij heel hard remmen.

Schwenker rijden is heel makkelijk en natuurlijk als je nog nooit een vast zijspan gereden hebt. Je leert het in een half uurtje. Veel gewicht in de bak is je vijand, dan gaat het doorduwen en merk je vooral met remmen dat je voorvork opzij geduwd wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan