Foegol
MF veteraan
Ik lees net met grote verbazing onderstaande artikel
Artikel
DEN HAAG -
Een permanent inhaalverbod en lagere maximumsnelheden op alle provinciale wegen zijn noodzakelijk om onnodige, dodelijke verkeersongelukken tegen te gaan.
Dat zegt het toonaangevende adviesorgaan SWOV, zo meldt het Algemeen Dagblad.
De provinciale wegen zijn met de 50km-wegen in de bebouwde kom dé plekken waar in het verkeer de meeste doden vallen. Vorig jaar stierven bij ongelukken 570 mensen en dat aantal kan fors omlaag volgens verkeersveiligheidsadviseur SWOV.
Frontale botsingen door een fout bij het inhalen lopen nagenoeg altijd fataal af. Een inhaalverbod, desnoods af te dwingen met een barrière op de middenstreep, kan zulke ongelukken voorkomen. Voor SWOV-onderzoeker Atze Dijkstra staat verder vast dat een verlaging van de maximumsnelheid op kruispunten levens spaart.
Volgens mij is 50km/h helemaal niet zo snel 't Is natuurlijk snel genoeg als je met die snelheid de voorkant van een (vracht)auto of voorvork van een motor moet knuffelen, maar los daarvan, "schiet het voor geen meter op". Nu ze net alle 80-wegen hebben gebombardeerd met 60km/h borden is het sowieso al "lastig" om zonder snelheidsovertreding nog ergens op tijd te komen, en nu willen ze de BB ook nog langzamer maken
En dan de barrière op de middenstreep... Met stomheid geslagen. Natuurlijk weet ik nog helemaal niet hoe zo'n barrière er dan uit komt te zien, maar het zal voor motorrijders (inclusief de politie en ambulance op 2 wielen) knap lastig worden om een automobilist die met 20km/h rond rijdt, in te halen. Afhankelijk van de hoogte kan het zelfs voor de voorrangsvoertuigen op 4 wielen een daadwerkelijk barrière worden. Daarnaast lijkt het mij alleen maar voor meer ongelukken te zorgen dan voor minder, aangezien iedereen met die klote verhoging bezig is en daardoor weer veel minder focust op zijn/haar voorganger.
Begrijp me niet verkeerd, ik houd absoluut niet van racen in de bebouwde kom, in tegendeel zelfs. En dat ze de snelheid op kruisingen omlaag willen brengen kan ik dan ook goed begrijpen. Maar als ik dit zo lees is het op de ring straks 50km/h (als er geen file staat) en worden de 50km/h wegen ook nog weer naar beneden geschroefd (30km/h ).
Nu weet ik natuurlijk dat we in een betuttelend landje vol met regels en kaders leven, dat laat dit artikel dan nadrukkelijk zien. Maar nóg langzamer dan 50km/h?
Artikel
DEN HAAG -
Een permanent inhaalverbod en lagere maximumsnelheden op alle provinciale wegen zijn noodzakelijk om onnodige, dodelijke verkeersongelukken tegen te gaan.
Dat zegt het toonaangevende adviesorgaan SWOV, zo meldt het Algemeen Dagblad.
De provinciale wegen zijn met de 50km-wegen in de bebouwde kom dé plekken waar in het verkeer de meeste doden vallen. Vorig jaar stierven bij ongelukken 570 mensen en dat aantal kan fors omlaag volgens verkeersveiligheidsadviseur SWOV.
Frontale botsingen door een fout bij het inhalen lopen nagenoeg altijd fataal af. Een inhaalverbod, desnoods af te dwingen met een barrière op de middenstreep, kan zulke ongelukken voorkomen. Voor SWOV-onderzoeker Atze Dijkstra staat verder vast dat een verlaging van de maximumsnelheid op kruispunten levens spaart.
Volgens mij is 50km/h helemaal niet zo snel 't Is natuurlijk snel genoeg als je met die snelheid de voorkant van een (vracht)auto of voorvork van een motor moet knuffelen, maar los daarvan, "schiet het voor geen meter op". Nu ze net alle 80-wegen hebben gebombardeerd met 60km/h borden is het sowieso al "lastig" om zonder snelheidsovertreding nog ergens op tijd te komen, en nu willen ze de BB ook nog langzamer maken
En dan de barrière op de middenstreep... Met stomheid geslagen. Natuurlijk weet ik nog helemaal niet hoe zo'n barrière er dan uit komt te zien, maar het zal voor motorrijders (inclusief de politie en ambulance op 2 wielen) knap lastig worden om een automobilist die met 20km/h rond rijdt, in te halen. Afhankelijk van de hoogte kan het zelfs voor de voorrangsvoertuigen op 4 wielen een daadwerkelijk barrière worden. Daarnaast lijkt het mij alleen maar voor meer ongelukken te zorgen dan voor minder, aangezien iedereen met die klote verhoging bezig is en daardoor weer veel minder focust op zijn/haar voorganger.
Begrijp me niet verkeerd, ik houd absoluut niet van racen in de bebouwde kom, in tegendeel zelfs. En dat ze de snelheid op kruisingen omlaag willen brengen kan ik dan ook goed begrijpen. Maar als ik dit zo lees is het op de ring straks 50km/h (als er geen file staat) en worden de 50km/h wegen ook nog weer naar beneden geschroefd (30km/h ).
Nu weet ik natuurlijk dat we in een betuttelend landje vol met regels en kaders leven, dat laat dit artikel dan nadrukkelijk zien. Maar nóg langzamer dan 50km/h?
Laatst bewerkt: