mpostma
Die hard MF'er
Ik vermoed dat die dwarspaaltjes het ergst zijn. Daar heb je de hoogste verschilsnelheid mee. Niet dat die kabels vriendelijk zijn, maar in principe zou je zijwaartse snelheid redelijk laag moeten zijn, mits jet niet bijv. met een waanzinige vaart uit de bocht vliegt.Leuk, die fileerkabels. Ooit gezien wat er met een motorrijder gebeurt als ie daar tegenaan valt!
Maar dan nog: vergeleken met de standaard vangrails denk ik dat het een keuze is tussen de guillotine of vierendelen.
In Zweden hebben die verbouwingen van conventionele wegen naar 2+1 wegen, dus met regelmatig inhaalmogeljkheid of verbod een behoolijk verschil opgeleverd. Die oude wegen zijn echt dodenwegen. Veel zware crashes. Vooral als het weer eens glad wrodt. Slecht zicht, auto raakt in een slip, frontaaltje met vrachtwagen of boom. Nu moet ik zeggen dat ESP en ABS hier ook weer een belangrijke verbetering oplevert omdat mensen minder makkelijk in een slip komen met gladheid. Maar dat is een meer algemene trend.
Denk dat we gewoon eens moeten accepteren dat er niet minder doden gaan vallen.
Als we nul doden willen hebben moet gewoon het verkeer STIL staan, en zelfs dan......
Al die idote ideeën om het verkeer te remmen. Je zal maar in een ambulance liggen achter een tractor en GEEN mogelijkheid hebben om in te halen. Gaan we die doden ook meetellen als verkeersslachtoffer?
Ik denk dat er nog best een hoop te winnen valt, maar vraag me af hoe lang je nog door kan gaan met alleen maar snelheid eruit te halen.
Dit soort 2+1wegen zouden helemaal geen tractoren op moeten mogen komen.