Gaar schroefdraad in plastic

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.646
Driebergen
Facebook
Wat zou een goed manier zijn om uitgewoonde gaten in bijvoorbeeld een plastic luchtfilterhuis weer bruikbaar te maken? Heb hier een motor staan waar 3 van de 12 schroeven doordraaien, ze komen er wel uit maar kunnen niet goed vastgezet worden. -O-
 
helicoils kun je ook prima in kunststof zetten, als de wanddikte dat toelaat, dat is de beste oplossing

el cheapo oplossing is simelweg groter tappen, of als dat ook niet gaat ivm wanddikte, gat dichtmaken met een soldeerbout en kunststof toevoegen (9/10 plastic motoronderdelen zijn abs, als het abs is dan kun je met lego blokjes / staafjes toevoegen) en dan weer de originele draad erin tappen
 
Hallo.

Met 2 componten lijm voor plastic ( pvc lijm heet het dacht ik ) is dat heel makkelijk te repareren.
Ik neem aan dat je luchtfilterhuis zwart is, je hebt de lijm ook in het zwart dus dan valt het al niet zo op.

Gewoon de gaatjes waar de schroefdraad van verprutst is dicht lijmen, kwartiertje laten uitharden.
met een klein boortje ( paar maten kleiner dan de schroeven ) gaatjes boren op de juist plekken.
En daarna de schroef erin draaien.

( meeste auto herstel bedrijfjes of spuiterijen kunnen dat ook wel voor je doen want zo'n pistooltje is dacht ik best prijzig )

Groeten en succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Met 2 componten lijm voor plastic ( pvc lijm heet het dacht ik ) is dat heel makkelijk te repareren.
Ik neem aan dat je luchtfilterhuis zwart is, je hebt de lijm ook in het zwart dus dan valt het al niet zo op.

Gewoon de gaatjes waar de schroefdraad van verprutst is dicht lijmen, kwartiertje laten uitharden.
met een klein boortje ( paar maten kleiner dan de schroeven ) gaatjes boren op de juist plekken.
En daarna de schroef erin draaien.

( meeste auto herstel bedrijfjes of spuiterijen kunnen dat ook wel voor je doen want zo'n pistooltje is dacht ik best prijzig )

Groeten en succes ermee!

Dit:^

Je hebt zat 2K plasticlijmen die hiervoor geschikt zijn.
 
Volgens mij gaat lijmen niet met airboxen. Het is geen abs maar polypropylene geloof ik. Slecht te lijmen.. Beste optie is dan de eerder genoemde groter boren en andere schroef of helicoil met metrische draad schroef. Of van die metalen busjes in drukken met warmte waar al schroefdraad in zit.
 
Robin, jij hebt toch een draaibank?
Gewoon moertje stukje afdraaien zodat je een mooi rond inzet stukje hebt wat je kunt inlijmen in een opmaat geboord gaatje. Het laatste stukje niet afdraaien zodat je een kraagje aan de binnenkant kunt laten staan.
 
Volgens mij gaat lijmen niet met airboxen. Het is geen abs maar polypropylene geloof ik. Slecht te lijmen.. Beste optie is dan de eerder genoemde groter boren en andere schroef of helicoil met metrische draad schroef. Of van die metalen busjes in drukken met warmte waar al schroefdraad in zit.

Standaard 2K plasticreparatielijm hecht op beide prima.

repaplast-zwart.png


Maargoed, ik ga niemand tegenhouden om extra moeilijk te gaan lopen doen. Veel plezier. :)
 
Laatst bewerkt:
Gat vullen met stukjes plastic, schroef of bout gloeiend heet stoken op je gasfornuis en in het gat duwen. Wachten tot het hard is en klaar. Op soortgelijke wijze heb ik een pootje dat uit mijn tellerbehuizing was gebroken opnieuw gemonteerd.
 
Hoop goede suggesties, hier kan ik wat mee, nice!!! :} :} :}

Het punt bij deze airbox is dat het geen metrische boutjes zijn maar bijna een soort houtschroeven, dingen als een busje met schroefdraad draaien is normaal wel een mooie oplossing voor me maar hier niet toepasbaar.
 
Standaard gaan er van die zelftappers in het plastic, maar als je er een schroefdraadbusje in gezet krijgt kun je toch gewoon die schroeven vervangen voor boutjes met de juiste draad?
 
Oplossingen waarbij ik alle schroeven netjes hetzelfde kan houden hebben de voorkeur, is het niet voor mij dan voor de volgende die aan de motor sleutelt. En ik heb nu een paar dingen om te proberen dus top!
 
Terug
Bovenaan Onderaan