Gaat Fransoezje aan de bak of niet?

Een idee om Brembo's te monteren?
gewoon via een adapter schetsplaatje
MZ heeft Brembo (al dan niet look-a-like) 2 zuigerklauwen. Binnenpootdiameter is in ieder geval het zelfde :Y Van het weekend even bij de MZ meten voor de andere maten :)
Ombouwen die handel! (gelijk een breed 18 inch spaakwiel erin, CB achter spaakwiel hebben we al) })
 
Laatst bewerkt:
dat klinkt als een mooie ombouw :Y
volgens mij heeft MZ langere vorkpoten, dat zal wel doorsteken worden.

de truuk met honda remmen is overigens dat het armpje van de rem soepel moet kunnen draaien.
 
MZ heeft Brembo (al dan niet look-a-like) 2 zuigerklauwen. Binnenpootdiameter is in ieder geval het zelfde :Y Van het weekend even bij de MZ meten voor de andere maten :)
Ombouwen die handel! (gelijk een breed 18 inch spaakwiel erin, CB achter spaakwiel hebben we al) })
Dan krijg je dezelfde soort verbouwing als bij mijn Harley, daar zitten nu Honda onderpoten in met Harley binnenpoten. Dit omdat de Honda voorvork langer is en ik die extra lengte niet wenste, bovendien waren de HD binnenpoten mooier en als het past waarom niet?
Doel was ook betere remmen en andere wielen.
 
dat klinkt als een mooie ombouw :Y
volgens mij heeft MZ langere vorkpoten, dat zal wel doorsteken worden.

de truuk met honda remmen is overigens dat het armpje van de rem soepel moet kunnen draaien.
Armpie doet zijn werk wel. Maar de rest is gaar. Gare leidingen, ovale zuigers, boel die niet op druk komt. Als er al zoveel gekloot nodig is om de boel werkend te krijgen dan kan ik beter de boel ombouwen naar iets waar ik wel vertrouwen in heb.
 
dat klinkt als een mooie ombouw :Y
volgens mij heeft MZ langere vorkpoten, dat zal wel doorsteken worden.
Dag oma!
De vorkpoten van een MZ zijn idd ff langer, cm of 4-5.
Gisteren en vandaag bezig geweest met passen en meten. Ik heb de hele voorpartij van mijn eigen MZje uitgebouwd en deze eens gepast. Met een MZ wiel past het allemaal, maar staat het wiel 3 mm uit het midden. De ruimte tussen de Honda poten is ongeveer 6 mm groter namelijk. Toen voor de grap eens gekeken wat de asdiameter van de Honda was. En wat denk je? Dezelfde als van MZ! En met het Hondawiel erin staat het wiel ongeveer precies in het midden (+/- 0,5 mm) :Y :Y
Het enigste is dat nu de Honda remschijf te ver van de MZ klauw afzit, een mm of 2-3. Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga oplossen. Het pasvlak van de klauw op de vork kan ik wat dunner maken. Kan ik dit zomaar doen of is dat af te raden? De schijf naar buiten brengen kan ook altijd nog. Hoe weet ik nog niet.
De km-kabel aansluiting komt te vervallen trouwens, dus dat wordt een fietsteller 8-)
En of het remt? Dacht ut wel. Een piepende voorband hoort nu tot de mogelijkheden. Wel is een vorkstabilisator/sterk spatbord noodzakelijk.
Zo, en nu in mijn eigen schuur kijken of ik alle delen nog heb liggen:
MZ voorvork
MZ spatbord
MZ voorwielas+moeren en spacers
MZ remklauw en rempot/hendel
vorkrevisiesetje + olie
remklauw en rempot revisiesetje

Fransje vond de langere voorpoten niet erg trouwens, ze zei: "ow, ga ik een chopper rijden? Goed hoor" *D
Er zit dus weer wat schot in de zaak. Blokje loopt en start in principe prima, alleen de kleppen moeten nog gesteld worden, olie ververst en bij snel flink gasgeven stikt ie nog.
Het electrisch systeem moet ook nog nagelopen worden. Het laden is nog niet optimaal. Alles werkt voor de rest wel, maar zit een beetje gammel in elkaar.
Zodra de Honda rijdt kan er eindelijk een keus gemaakt worden mbt het zijspan *O*
 
Laatst bewerkt:
die pasvlakken kan je best wat afvijlen.
je moet natuurlijk wel zorgen dat de vlakken in een vlak blijven liggen.
netjes vijlen dus.
 
die pasvlakken kan je best wat afvijlen.
je moet natuurlijk wel zorgen dat de vlakken in een vlak blijven liggen.
netjes vijlen dus.

2-3 mm zou ik er persoonlijk toch niet graag vanaf halen; het is wel de bevestiging van je remklauwen..... daar komt behoorlijk wat kracht op te staan.

betrouwbaarderer is ring onder de schijf (over het volledige pasvlak, niet gaan lopen emmeren met ringen onder de bevestigingsbouten, dat krijg je nooit recht)
Heb ik destijds voor de achterem van mijn cafe-racertje ook laten doen; aluminium ring (laten) draaien, onder je schijf leggen en de gaten doorboren.
 
Laatst bewerkt:
2-3 mm zou ik er persoonlijk toch niet graag vanaf halen; het is wel de bevestiging van je remklauwen..... daar komt behoorlijk wat kracht op te staan.

betrouwbaarderer is ring onder de schijf (over het volledige pasvlak, niet gaan lopen emmeren met ringen onder de bevestigingsbouten, dat krijg je nooit recht)
Heb ik destijds voor de achterem van mijn cafe-racertje ook laten doen; aluminium ring (laten) draaien, onder je schijf leggen en de gaten doorboren.
Dat vind ik ook. Ik ga eerst eens de boel bij elkaar zoeken en monteren. Daarna eens kijken om hoeveel mm het nu precies gaat. Als het om 1 +/-0,5 mm gaat zal het wel gaan lukken. Misschien dat ik nog wat kan spelen met de dikte van de remblokjes ;)
 
2-3 mm zou ik er persoonlijk toch niet graag vanaf halen; het is wel de bevestiging van je remklauwen..... daar komt behoorlijk wat kracht op te staan.

ik dacht ook dat het ging over 0,5mm.
de boutgaten van de brembo remmen zijn normaal gesproken een milimeter of 4 dikker als de schetsplaat waar ze aan trekken/duwen.
je kan dus zonder verlies aan trekkracht tot de dikte van de schetsplaat terugvijlen.
dan wordt het wel een stuk eenvoudiger om de schroefdraad verrot te draaien :Y
 
Even wat visualisatie. Dit is de MZ-vork met hier nog het MZ-wiel erin:
cb1pv4.jpg

cb2sj3.jpg
 
Laatst bewerkt:
wel een beetje iel velgje.
de kleine brembo zal daarintegen een enorme verbetering ten opzichte van de honda klauw zijn *O*
 
wel een beetje iel velgje.
de kleine brembo zal daarintegen een enorme verbetering ten opzichte van de honda klauw zijn *O*
Is originele MZ voorvelg, het Hondavelgje is breder en staat ook beter, alleen geen foto van. Komt zodra het er in zit ;)
Remmetje is idd een hele verbetering :Y
 
Hmmmmmmmmmmmm, het gaat niet helemaal lukken......
De remschijven van de Honda zijn te dik voor de MZ-klauw. :(
Dan gaat het toch een MZ spaakvoorwiel worden. Fransje wil toch liever spaakwielen, dus dat komt dan wel mooi uit ;) (en van 19 naar 18 inch :P )
Het enigste is dat het wiel dan een mm of 3-5 uit het midden komt te staan. Kan dit of gaat dit tijdens het rijden problemen geven? :?
 
Laatst bewerkt:
Hmmmmmmmmmmmm, het gaat niet helemaal lukken......
De remschijven van de Honda zijn te dik voor de MZ-klauw. :(
Dan gaat het toch een MZ spaakvoorwiel worden. Fransje wil toch liever spaakwielen, dus dat komt dan wel mooi uit ;) (en van 19 naar 18 inch :P )
Het enigste is dat het wiel dan een mm of 3-5 uit het midden komt te staan. Kan dit of gaat dit tijdens het rijden problemen geven? :?

Is dat niet te corrigeren met vulringetjes of zo?
Ok daar zul je al over nagedacht hebben.........
ik denk dat je solo daar wel iets van merkt meer echt last zal het niet geven, oplossing is een zijspan monteren.
 
Is dat niet te corrigeren met vulringetjes of zo?
Ok daar zul je al over nagedacht hebben.........
ik denk dat je solo daar wel iets van merkt meer echt last zal het niet geven, oplossing is een zijspan monteren.
Als dat dan toch de oplossing is, dan hoef ik niet verder te klooien, dan gaat er gelijk een schommelvoorvork in :W O-)
 
uit het midden maakt wel wat uit bij een zijspan.
als hij naast de middenlijn van je frame loopt wil hij naar die kant wegtrekken.
geen probleem dus als hij links naast het midden loopt, dan compenseert hij je zijspan.
maar rechts.........................
 
uit het midden maakt wel wat uit bij een zijspan.
als hij naast de middenlijn van je frame loopt wil hij naar die kant wegtrekken.
geen probleem dus als hij links naast het midden loopt, dan compenseert hij je zijspan.
maar rechts.........................
Uh, ikke niet begrijp :? :?
Kzou het juist andersom denken.
 
uit het midden maakt wel wat uit bij een zijspan.
als hij naast de middenlijn van je frame loopt wil hij naar die kant wegtrekken.
geen probleem dus als hij links naast het midden loopt, dan compenseert hij je zijspan.
maar rechts.........................
3 a 5mm valt nog wel weg te stellen met toespoor en wielvlucht, inderdaad als ie links naast het midden loopt dan heb je er alleen maar voordeel bij. een en ander hangt er ook vanaf hoe zwaar je stuurdemper is, bij mij heb ik het niet echt gemerkt toen ik een keer een paar vulringetjes verkeerd had gemonteerd in het voorwiel.
 
hevu en nog een belgische collega hebben behoorlijk last gehad van een voorwiel dat uit het midden staat.
in beide gevallen rechts naast het midden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan