Gaat mijn motor in de schuur passen?

10 jan 2022
61
54
Ik heb een motor op het oog voor als ik straks mijn rijbewijs heb. Op internet heb ik gevonden dat die motor een breedte van 82 cm en lengte van 230 cm heeft. Nu vraag ik mij af of het me gaat lukken die binnen in mijn schuur te zetten. De schuur heeft twee ingangen. Aan de straatzijde (onder) is de deur precies 82 cm breed. Wel staan er een soort monumentale stenen van 15 cm hoog die de ingang tot op die hoogte vernauwen tot 72 cm. Overigens loopt de vloer een stukje omhoog vanaf de straatzijde richting mijn schuurtje.

Aan de binnentuinzijde (boven) is de deur iets breder (90 cm) maar heb ik te maken met een irritant drempeltje. Eventueel kan ik natuurlijk een drempelhulp aanbrengen. De binnentuin is vrij ruim, ik kan daar de motor dus zonder problemen draaien.

Ik heb berekend dat de motor in elk geval over dwars in de schuur zou moeten passen. De vraag is echter of ik van een van beide kanten de draai zou kunnen maken. Graag jullie ideeën!
 

Bijlagen

  • schuurtje.png
    schuurtje.png
    3 KB · Weergaven: 96
Heb je ook een foto van de situatie?
Is het makkelijker advies te geven.

Zelf fiets ik m’n Vfr dagelijks een schuurtje van 2 bij 2,50 in.
Deur van ook 82cm.
Het makkelijkste gaat het als je het voorwiel met een aanloopje binnen rolt, dan beetje sturen om goed uit te komen, en vervolgens met een aanloopje het achterwiel binnen rolt.
Heb nu inklapbare spiegels wat ideaal is, maar vroeger met stuur spiegels op een cb600 is het ook goed te doen.
Alleen toen moest ik het stuur al een stukje gedraaid hebben voordat het voorwiel binnen stond.

Belangrijkste is dat je geen te hoge drempels over moet, en natuurlijk die stenen die het smal maken kunnen in de weg zitten.
 
Door beide deuren krijg je hem wel naar binnen. Eventueel stuur/spiegels ff om de deurpost "haken" tijden het naar binnen rijden. Went snel genoeg, mijn motor gaat dagelijks door een deur van 90, maar toen die deur nog 70cm was lukte het ook prima.

In dat vierkante deel op je tekening, denk niet dat je m daar krijgt. Ik denk dat je tevreden moet zijn met rechtdoor naar binnen en achteruit er weer uit.

Ik laat de motor zelf altijd in z'n eerste versnelling op de koppeling naar binnen rollen terwijl ik erop zit, ik moet ook een drempeltje van een cm of 10 op. Wel een plankje ervoor gemaakt als oprij helling.
1644232725954.png
 
Zit ik ook nog over te denken een inrijklem, recht tegenover de deur. Dan staat ie altijd rechtop. Alleen hoe goed / slecht is dat voor je voorwiel en vork bij dagelijks gebruik?
 
Zit ik ook nog over te denken een inrijklem, recht tegenover de deur. Dan staat ie altijd rechtop. Alleen hoe goed / slecht is dat voor je voorwiel en vork bij dagelijks gebruik?
Ik gebruik zo’n ding al 2 jaar, en heb er geen problemen mee.
Motor er natuurlijk wel met beleid en rustig inrijden neerzetten.
Wel opletten met een natte band, kan behoorlijk vast zitten de volgende dag.
 
Zit ik ook nog over te denken een inrijklem, recht tegenover de deur. Dan staat ie altijd rechtop. Alleen hoe goed / slecht is dat voor je voorwiel en vork bij dagelijks gebruik?
Mijn Lemans staat daar continu in, ik zie geen problemen.
Daarnaast heb ik ook zo'n klem op mijn aanhangwagen en dan is het met enkel echt hete banden (bv. na een dagje circuit) wel "interessant" om de motor er weer uit te krijgen.

 
Ik heb zo'n motor mover voor onder de middenbok. Ideaal, moet je wel een middenbok hebben natuurlijk. Heb ook niet zo'n groot schuurtje, maar met zo'n mover kun je 'm makkelijk verplaatsen.
Maar vwb de vraag, die deuren van 82cm en 90cm gaan wel lukken. Maar de bocht het schuurtje in gaat "met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" niet lukken.
 
  • Eens
Waarderingen: KvM
Misschien even vermelden om wat voor motor het gaat en in welke regio je woont, wie weet is er iemand in de buurt die even langs wil komen zodat je kan passen
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik denk nu zelf ook dat hij het niet gaat redden of dat het wel heel irritant wordt. Er zijn ook buren die een zelfde formaat schuurtje in de tuin hebben. Dus ook een optie zou zijn om de buren te vragen of iemand van schuurtje wil ruilen.
 
Ik geef je achteruit inrijdend de beste kans. Als je een niet al te zware motor koopt kun je hem makkelijk even in de juiste lijn schuiven, of zelfs even om de jiffy heen draaien (pivot turn).
Vooruitrijdend bij 90 naar binnen en achteruit het 4kant in of geheel achteruit bij 83 naar binnen.
En na verloop van tijd krijg je handigheid en draai je je hand er niet meer voor om (tegengeluid aan de vroege afhakers hierboven).

Edit: bij nader inzien moet dit makkelijk lukken in die gang van 110, ik parkeer regelmatig grotere motoren op een korter stukkie in.
 

Bijlagen

  • Showroom.jpg
    Showroom.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het je hiermee wel lukt:

 
Ik ben bang dat 't niet zal lukken.

Normaal staat mijn Blackbird altijd in een garage.
Maar soms heb ik de motor thuis en dan kan ik 'm parkeren in een nis bij mijn woning die afsluitbaar is.

De nis (net gemeten is 2.88m diagonaal. De voorzijde is 2.20m afsluitbaar over de volle breedte met een rolluik.
De Blackbird is (vlgs spec) 2.16m Oke, het plateau van de Givi steun steekt nog een cm of 10-15 verder.
Lengte is tesamen ca 2.30m Dan heb ik ca 60 cm 'over'.

De motor past in de nis maar dat gaat al niet makkelijk om het rolluik te kunnen laten zakken.
Ik rijd 'm altijd scheef vlak langs de geleider en dan max naar binnen. Dan gaat ie op de jiffy.
Vervolgens moet ik de achterkant nog een beetje 'jutteren' om de motor echt binnen te hebben.
Het lukt allemaal net. Als het rolluik omlaag komt gaat ie maar een enkele cm langs het plateau.
Nee, heel fijn gaat 't dus niet en is ook niet iets om bij iedere rit te willen doen.

TS heeft slechts 35 cm extra lengte en dan moet ie ook nog eens scheef door een deur met een net zo'n brede motor.
Krijgt ie 'm wel naar binnen gedraaid door deze deur van schuurtje 1 naar schuurtje 2?
Het zou me verbazen als 't hem lukt. Hij zal er iig lang mee bezig zijn , denk ik. Kans op schade???
Niet iets waar je blij van wordt als je een ritje wil gaan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan