jazzper23
Die hard MF'er
- 11 aug 2019
- 263
- 51
Ik heb gegoogeld en dit forum doorzocht. Ik heb wat discussies over olie op dit forum gelezen maar ik kon het antwoord op deze vraag niet vinden.
Ik heb een Yamaha FZS 600 (Fazer) uit 1998. In het Haynes Manual staat dat de olie elke 6000 km of elk jaar vervangen moet worden (de filter elke 12.000 km). Bij de nieuwere Fazers is dit 10.000 km.
Mijn Haynes Manual is voor motoren van 1996 t/m 2003. Ik denk dus dat deze info vrij oud is en ik vraag mij af of er misschien verbeteringen in de hedendaagse olies zijn doorgevoerd waardoor de interval langer/groter kan zijn?
Ik heb mijn olie (Putoline Sport 4R 10W-40) en filter (Yamaha filter) een jaar geleden vervangen en heb zo'n 5750 km gereden. Ik wil van de week een vriend van mij in Stuttgart bezoeken, dit is zo'n 1200 km heen en terug en wss ga ik daar ook nog wel een paar honderd km rijden. Als ik terug kom wil ik wat onderhoud aan mijn motor gaan doen. Ik vind hem niet fijn schakelen tussen 1 en 2 (blijft snel in neutraal hangen). Ik heb wat gegoogeld en mijn Haynes Manual doorgelezen. Wat wat ik kan achterhalen is dit niet een probleem waarvan de oorzaak in de koppeling zit. Wellicht is er helemaal geen probleem en schakelt mijn motor gewoon niet zo fijn. Ik heb er nu zo'n 7000 km mee gereden en hij rijd verder prima. Maar wie weet zit er wel iets niet goed in de koppeling en daarbij vind ik het leuk en leerzaam om de koelingsplaten eruit te halen en de boel te bekijken.
Ik vind het wel zonde van het geld om de olie nu te vervangen en dan 1500 km te rijden en deze weer te vervangen als het niet nodig is. Natuurlijk is het pas echt zonde als ik mijn motor in de soep rij omdat ik te veel km heb gereden op de olie.
Anyway vandaar de vraag; kan je meer km's rijden op de hedendaagse olie (in mijn geval Putoline Sport 4R).
Ik heb een Yamaha FZS 600 (Fazer) uit 1998. In het Haynes Manual staat dat de olie elke 6000 km of elk jaar vervangen moet worden (de filter elke 12.000 km). Bij de nieuwere Fazers is dit 10.000 km.
Mijn Haynes Manual is voor motoren van 1996 t/m 2003. Ik denk dus dat deze info vrij oud is en ik vraag mij af of er misschien verbeteringen in de hedendaagse olies zijn doorgevoerd waardoor de interval langer/groter kan zijn?
Ik heb mijn olie (Putoline Sport 4R 10W-40) en filter (Yamaha filter) een jaar geleden vervangen en heb zo'n 5750 km gereden. Ik wil van de week een vriend van mij in Stuttgart bezoeken, dit is zo'n 1200 km heen en terug en wss ga ik daar ook nog wel een paar honderd km rijden. Als ik terug kom wil ik wat onderhoud aan mijn motor gaan doen. Ik vind hem niet fijn schakelen tussen 1 en 2 (blijft snel in neutraal hangen). Ik heb wat gegoogeld en mijn Haynes Manual doorgelezen. Wat wat ik kan achterhalen is dit niet een probleem waarvan de oorzaak in de koppeling zit. Wellicht is er helemaal geen probleem en schakelt mijn motor gewoon niet zo fijn. Ik heb er nu zo'n 7000 km mee gereden en hij rijd verder prima. Maar wie weet zit er wel iets niet goed in de koppeling en daarbij vind ik het leuk en leerzaam om de koelingsplaten eruit te halen en de boel te bekijken.
Ik vind het wel zonde van het geld om de olie nu te vervangen en dan 1500 km te rijden en deze weer te vervangen als het niet nodig is. Natuurlijk is het pas echt zonde als ik mijn motor in de soep rij omdat ik te veel km heb gereden op de olie.
Anyway vandaar de vraag; kan je meer km's rijden op de hedendaagse olie (in mijn geval Putoline Sport 4R).