Gaat moderne motorolie langer mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzper23

Die hard MF'er
11 aug 2019
263
51
Ik heb gegoogeld en dit forum doorzocht. Ik heb wat discussies over olie op dit forum gelezen maar ik kon het antwoord op deze vraag niet vinden.

Ik heb een Yamaha FZS 600 (Fazer) uit 1998. In het Haynes Manual staat dat de olie elke 6000 km of elk jaar vervangen moet worden (de filter elke 12.000 km). Bij de nieuwere Fazers is dit 10.000 km.

Mijn Haynes Manual is voor motoren van 1996 t/m 2003. Ik denk dus dat deze info vrij oud is en ik vraag mij af of er misschien verbeteringen in de hedendaagse olies zijn doorgevoerd waardoor de interval langer/groter kan zijn?

Ik heb mijn olie (Putoline Sport 4R 10W-40) en filter (Yamaha filter) een jaar geleden vervangen en heb zo'n 5750 km gereden. Ik wil van de week een vriend van mij in Stuttgart bezoeken, dit is zo'n 1200 km heen en terug en wss ga ik daar ook nog wel een paar honderd km rijden. Als ik terug kom wil ik wat onderhoud aan mijn motor gaan doen. Ik vind hem niet fijn schakelen tussen 1 en 2 (blijft snel in neutraal hangen). Ik heb wat gegoogeld en mijn Haynes Manual doorgelezen. Wat wat ik kan achterhalen is dit niet een probleem waarvan de oorzaak in de koppeling zit. Wellicht is er helemaal geen probleem en schakelt mijn motor gewoon niet zo fijn. Ik heb er nu zo'n 7000 km mee gereden en hij rijd verder prima. Maar wie weet zit er wel iets niet goed in de koppeling en daarbij vind ik het leuk en leerzaam om de koelingsplaten eruit te halen en de boel te bekijken.

Ik vind het wel zonde van het geld om de olie nu te vervangen en dan 1500 km te rijden en deze weer te vervangen als het niet nodig is. Natuurlijk is het pas echt zonde als ik mijn motor in de soep rij omdat ik te veel km heb gereden op de olie.

Anyway vandaar de vraag; kan je meer km's rijden op de hedendaagse olie (in mijn geval Putoline Sport 4R).
 
Ik heb gegoogeld en dit forum doorzocht. Ik heb wat discussies over olie op dit forum gelezen maar ik kon het antwoord op deze vraag niet vinden.

Ik heb een Yamaha FZS 600 (Fazer) uit 1998. In het Haynes Manual staat dat de olie elke 6000 km of elk jaar vervangen moet worden (de filter elke 12.000 km). Bij de nieuwere Fazers is dit 10.000 km.

Mijn Haynes Manual is voor motoren van 1996 t/m 2003. Ik denk dus dat deze info vrij oud is en ik vraag mij af of er misschien verbeteringen in de hedendaagse olies zijn doorgevoerd waardoor de interval langer/groter kan zijn?

Ik heb mijn olie (Putoline Sport 4R 10W-40) en filter (Yamaha filter) een jaar geleden vervangen en heb zo'n 5750 km gereden. Ik wil van de week een vriend van mij in Stuttgart bezoeken, dit is zo'n 1200 km heen en terug en wss ga ik daar ook nog wel een paar honderd km rijden. Als ik terug kom wil ik wat onderhoud aan mijn motor gaan doen. Ik vind hem niet fijn schakelen tussen 1 en 2 (blijft snel in neutraal hangen). Ik heb wat gegoogeld en mijn Haynes Manual doorgelezen. Wat wat ik kan achterhalen is dit niet een probleem waarvan de oorzaak in de koppeling zit. Wellicht is er helemaal geen probleem en schakelt mijn motor gewoon niet zo fijn. Ik heb er nu zo'n 7000 km mee gereden en hij rijd verder prima. Maar wie weet zit er wel iets niet goed in de koppeling en daarbij vind ik het leuk en leerzaam om de koelingsplaten eruit te halen en de boel te bekijken.

Ik vind het wel zonde van het geld om de olie nu te vervangen en dan 1500 km te rijden en deze weer te vervangen als het niet nodig is. Natuurlijk is het pas echt zonde als ik mijn motor in de soep rij omdat ik te veel km heb gereden op de olie.

Anyway vandaar de vraag; kan je meer km's rijden op de hedendaagse olie (in mijn geval Putoline Sport 4R).
Ja, moderne olie gaat een stuk langer mee.
Maar hoeveel weet niemand, je kan het zelf testen door olie stalen te laten analyseren.
6000km is een gemiddelde, als je veel lange afstanden doet mag je gerust 8-9k doen zonder dat je problemen krijgt.
Mijn sv650 had elke 5000km nieuwe olie nodig, ik verving het elke 8000-9000km , Motor gekocht met 25k kilometers en verkocht met 63k, schakelde nog steeds soepel en trefzeker en weinig olieverbruik,....
Langere interval omdat ik vaak lange afstanden reed.

Een kennis van mij deed elke 10k olie wissel en volledig onderhoud omdat hij zoveel per jaar reed en dan direct groot onderhoud deed in de winter.
 
Bij het rijden van lange afstanden, wat ik oha ook doe, rek ik met mijn oude luchtgekoelde yamaha xj, de termijn gewoon verder op. Ipv 5k nu bijna 8-10k, zoals gezegd afhankelijk hoe ik de km's afgelegd heb. Vanwege het lage olieverbruik vergeet ik het gewoon..lol
Merk na verwisselen wel verschil in schakelen maar niet veel. Oliefilter wissel ik wel elke keer trouwens.
Olieverbruik vrijwel nul na 50K aan km's. met Motul 5100.
 
Eigenlijk moet je gewoon meer rijden en minder belasten met warme olie. In andere woorden. Op een circuit met volgas of remmen zul je je olie veel sneller slopen dan met 100 naar Stuttgart waarbij je alleen stopt om te tanken. Ook wanneer je motor vooral stilstaat zul je je olie sneller moeten vervangen. Hoe vaak precies is slecht te zeggen, maar voor de gemiddelde rijder zal elke 6000km redelijk veilig zijn. Waarschijnlijk zul je op een circuit dag 's morgens je olie verversen en 's avonds weer. Rij je elke dag 200km rustig, zul je er wellicht wel 10000km mee kunnen doen.
 
Eigenlijk moet je gewoon meer rijden en minder belasten met warme olie. In andere woorden. Op een circuit met volgas of remmen zul je je olie veel sneller slopen dan met 100 naar Stuttgart waarbij je alleen stopt om te tanken. Ook wanneer je motor vooral stilstaat zul je je olie sneller moeten vervangen. Hoe vaak precies is slecht te zeggen, maar voor de gemiddelde rijder zal elke 6000km redelijk veilig zijn. Waarschijnlijk zul je op een circuit dag 's morgens je olie verversen en 's avonds weer. Rij je elke dag 200km rustig, zul je er wellicht wel 10000km mee kunnen doen.
olie slopen euh watte
 
Ja, moderne olie gaat een stuk langer mee.
Maar hoeveel weet niemand, je kan het zelf testen door olie stalen te laten analyseren.
6000km is een gemiddelde, als je veel lange afstanden doet mag je gerust 8-9k doen zonder dat je problemen krijgt.
Mijn sv650 had elke 5000km nieuwe olie nodig, ik verving het elke 8000-9000km , Motor gekocht met 25k kilometers en verkocht met 63k, schakelde nog steeds soepel en trefzeker en weinig olieverbruik,....
Langere interval omdat ik vaak lange afstanden reed.

Een kennis van mij deed elke 10k olie wissel en volledig onderhoud omdat hij zoveel per jaar reed en dan direct groot onderhoud deed in de winter.

Ah bedankt voor je reactie!

Ik hoopte al dat er verbeteringen in de olie zaten ten opzichte van X jaar geleden. Ik ga ervan uit dat er ook nog een veiligheidsmarge zit bij die 6000 km. Ik heb het meeste naar mijn werk gereden. Dit was 30 km dus niet echt een lange afstand. Wel over de A2; dus weinig remmen en accelereren. Ik denk dat ik het wel aandurf om tussen de 75000 en 8000 te rijden. Ik denk dat ik dan wel meteen mijn filter ook vervang als ik de olie weer ververs.
 
Bij het rijden van lange afstanden, wat ik oha ook doe, rek ik met mijn oude luchtgekoelde yamaha xj, de termijn gewoon verder op. Ipv 5k nu bijna 8-10k, zoals gezegd afhankelijk hoe ik de km's afgelegd heb. Vanwege het lage olieverbruik vergeet ik het gewoon..lol
Merk na verwisselen wel verschil in schakelen maar niet veel. Oliefilter wissel ik wel elke keer trouwens.
Olieverbruik vrijwel nul na 50K aan km's. met Motul 5100.

Ik merkte het ook in schakelen (denk ik) toen ik de olie vervangen had vorig jaar. Ging iets lekkerder voor mijn gevoel. Ik denk dat ik gewoon de olie verwissel als ik weer terug ben. Ik heb ook nooit meer olie bijgevuld sinds een jaar geleden en er zit (ongeveer) nog evenveel in als toen ik m net bijgevuld had.
 
6000 km is vooral voor de marketing bedacht. als jij vooral lange afstanden rijd vervuild je olie nauwelijks al zou je 40.000 km rijden.
1 keer per jaar is voldoende om het blok schoon en goed te houden met een goed merk olie.

Ik heb voornamelijk naar mijn werk gereden. 30 km over de A2. Dus niet lange afstanden maar ook niet veel schakelen en accelereren. Ik vervang de olie als ik terugkom vanuit Stuttgart! Ik ga ervan uit dat er ook een veiligheidsmarge zit in die 6000 km.
 
Eigenlijk moet je gewoon meer rijden en minder belasten met warme olie. In andere woorden. Op een circuit met volgas of remmen zul je je olie veel sneller slopen dan met 100 naar Stuttgart waarbij je alleen stopt om te tanken. Ook wanneer je motor vooral stilstaat zul je je olie sneller moeten vervangen. Hoe vaak precies is slecht te zeggen, maar voor de gemiddelde rijder zal elke 6000km redelijk veilig zijn. Waarschijnlijk zul je op een circuit dag 's morgens je olie verversen en 's avonds weer. Rij je elke dag 200km rustig, zul je er wellicht wel 10000km mee kunnen doen.

Ik heb redelijk rustig gereden. De boetes in NL zijn veeeeeeelte hoog! Ik neem aan dat er ook en veiligheidsmarge in die 6000 km zit ...
 
Ah bedankt voor je reactie!

Ik hoopte al dat er verbeteringen in de olie zaten ten opzichte van X jaar geleden. Ik ga ervan uit dat er ook nog een veiligheidsmarge zit bij die 6000 km. Ik heb het meeste naar mijn werk gereden. Dit was 30 km dus niet echt een lange afstand. Wel over de A2; dus weinig remmen en accelereren. Ik denk dat ik het wel aandurf om tussen de 75000 en 8000 te rijden. Ik denk dat ik dan wel meteen mijn filter ook vervang als ik de olie weer ververs.
Ktm zit op 15.000 km en dat is een enduro voor de modderpoelen. om je koppeling te slopen
 
Gewoon lekker thuis blijven en je houden aan het reisadvies is nog niet in je opgekomen?

Gewoon lekker met je eigen zaken bemoeien is nog niet in je opgekomen? Alle corona maatregelen hebben vergaande gevolgen voor veel mensen. Wellicht dat het voor jou allemaal wel meevalt. Daarbij is het reisadvies geel; lees is wat dat inhoud voordat je mensen veroordeeld.

Dit is een motor forum. Zullen we het verder gewoon gezellig houden en over motoren hebben?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan