gaatje boren in dik stuur

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Geachte heren, dacht ff snel een 5mm. gaatje te boren in een stuur dat van een maat komt, die doet hoofdzakelijk Harleys, dus het is zo'n dikwandig stuur.
Eerst was ik bang dat al m'n beschikbare boortjes bot waren, maar na een nieuwe metaalboor, en daarna nog 2 nieuwe cobalt-boren, lage toeren, en veel koelwater, krijg ik nog kramp van het druk zetten en schiet het nog niet op.... :(
Ik kom er uiteindelijk wel doorheen (hoop ik toch), maar heeft iemand nog een tip om dit proces te bespoedigen?
Bij voorbaat hartelijk dank8-)
 
Een centerpunt gebruiken, tape eerst erom heen en dan met de centerpunt een begin maken, en dan met een klein boortje beginnen.
En dan de maat boor gebruiken die je wil, 5mm. Dan heb je meer houvast met je boortje.
 
Tja, het zal wel chroomvanadium wezen, blijkbaar heb ik nog niet eerder in zo'n stuur geboord ,want dit had ik niet verwacht, terwijl ik toch ook wel +30jaar aan motoren sleutel......
Centerpunt zetten ging juist makkelijk, de kleine boortjes deden echter helemaal nix, vandaar maar de 5 mm. boortjes gaan gebruiken.
 
Is het geen RVS ? Dat word snoei-hard als je te langzaam begint en warm word.

5mm is wel een beetje klein diameter ( brekend boortje )
Wat je kan doen is een oud boortje heel scherp slijpen ( oud boortje!, lukt 1x ) .. En dan met zoveel mogelijk druk hem er in "rammen"
Als je er eenmaal in zit, met een net boortje het gaatje "afmaken" .

Wel opletten, heb nog een mooi litteken in m'n vinger zitten van "als het boortje breekt"

het is niet "netjes" .. het is "totaal beun" .. maar .. het heeft al een paar keer gewerkt hier.
 
hoe dunner het boortje hoe hoger de toeren moeten zijn. en de meeste boormachines (schroeftollen) kan je niet meer recht achter de boor drukken (en de toerentallen zijn meestal ook niet al te hoog ze zijn meer gemaakt voor kracht als voor snelheid) en dat maakt goed druk zetten ook erg lastig zonder weg te schieten of boren te breken. en de snijhoek en vrijloophoek moeten bij het te boren metaal passen. en als ik denk dat een boor bot is dan controleer ik dat met het oog en zo nodig slijp ik hem. botte boren kan je herkennen aan een glimmend snijvlak (scherpe kanten reflecteren geen licht).
dus zorg dat je goed druk zet recht achter de boor (dus niet met je wijsvinger de knop bedienen als het handvat van de boormachine niet recht achter de boor zit) desnoods met een kolomboor. toerental omhoog goed koelen en scherpe boren met hoeken gebruiken die bij het materiaal passen en dan komt het goed.
 
Is het geen RVS ? Dat word snoei-hard als je te langzaam begint en warm word.

5mm is wel een beetje klein diameter ( brekend boortje )
Wat je kan doen is een oud boortje heel scherp slijpen ( oud boortje!, lukt 1x ) .. En dan met zoveel mogelijk druk hem er in "rammen"
Als je er eenmaal in zit, met een net boortje het gaatje "afmaken" .

Wel opletten, heb nog een mooi litteken in m'n vinger zitten van "als het boortje breekt"

het is niet "netjes" .. het is "totaal beun" .. maar .. het heeft al een paar keer gewerkt hier.

:N Precies andersom: bij RVS moet je zorgen voor een goede scherpe boor, wat smering en het belangrijkste is goede druk uitoefenen en een niet al te hoog toerental.
 
Merk wel dat m'n slijpvaardigheden qua boren achteruit zijn gegaan, moet het wel zonder hulpstukken ( dus uit den losse hand ), en met 'n simpele bankslijpmachine stellen, maar met jullie tips en wat doorzettingsvermogen moet het toch lukkenO-).
 
Harley sturen zijn af fabriek altijd RVS. Bij een hoog toerental zal de temperatuur het RVS harden. Dan kom je er nauwelijks meer doorheen.
Zoals eerder gezegd hier: Scherpe boor, laag toerental, snijvloeistof en stevig aandrukken en dan moet het lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan