Gaatje in carterdeksel. Valt dit te repararen?

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Ik heb weer een (leer)projectje gekocht - een XT600 :)
Nu heeft dit blok (o.a.) een gaatje in het rechtercarterdeksel (wist ik al).
Het gaatje is +-1cm in diameter, zie foto's.
Valt dit te repareren? Wil je dit repareren? Hoe? Een vervangende deksel kost 50 euro.
Het is overigens een drysump.

2017-04-04%2022.12.25.jpg

2017-04-04%2022.12.36.jpg

2017-04-04%2022.12.51.jpg


Bedankt!
 
Aluminium lassen kan niet zomaar 123; daar moet je wel de juiste spullen voor hebben.
Zoek een bedrijf die dat kan; en dan zal dat gerust geen 50 euro kosten..

Een gaatje vol frutten, of eerst opvullen en dat vervolgens lassen, moet toch wel kunnen?
 
Laatst bewerkt:
dat hangt er van af hoe goed je de lasser kent.
als het een bekende samenstelling van de alu legering is dan is dichtlassen te doen. is het een onbekende legering dan wordt het al een stuk lastiger. en als het ook nog mooi moet worden en niet alleen dicht dan is een nieuw deksel heel snel lonend.
Ik ken 0 lassers goed. Het hoeft niet mooi te worden, alleen dicht :+

edit; nouja, ken wel een lasser voor mn koekblik.. maar of die alu kan..
 
Laatst bewerkt:
Het moet alleen maar dicht. Ik heb verschillende malen op klassiekershows een man gezien met een kraampje die staafjes verkoopt waarmee je zelf aluminium kunt dicht lassen. Je hebt daar een goede felle gasbrander voor nodig, daar deed hij het ook mee.

Dus dat gaatje dichtmaken lukt elke ervaren lasser wel.
 
ja ik zou er ook niet te lang over nadenken.Alu lassen kan niet iedereen en zeker een carter waar ook nog wat olie inzit is een ramp om te lassen.
50 voor een carter is niet te duur en zoals ik als schreef dan ben je van alle gedonder af.
 
Gewoon laten lassen gaat best.
In de buurt van Woerden? Breng maar langs 😁
Thanks, helaas in het oosten helemaal

DURAFIX Aluminium Solderen verhuisd !!


Kun je het lekker zelf doen, en hoef je je geen zorgen te maken over evt legeringen.

Lassen zou ik je niet aanraden, daarvoor moet het materiaal zeer schoon zijn, en liefst niet al te dun( wat dit wel is)

En als je 0 lassers kent zal het je ook tegen de 50 euro gaan kosten. :Y

Klinkt leuk maar bijna 35 euro, kan ik net zo goed vervangende deksel halen
 
Ik heb nog een optie,maar die is volledig op gevoel gebaseerd. :)

Alles is afhankelijk van hoeveel speling je op de in het deksel draaiende delen hebt en de kromming van het deksel

Ik weet niet exact hoe groot het gat is,maar gok zo'n 8 mm.
Stel dat het zo is...
Dan gaat het als volgt :

Neem een klein overmaat boor(zeg 9 mm),neem een korte bout,moer,en koperen ,aluminium,of kunsstof revetten,allen 8mm (M8) en locktide.
Boor het gaatje netjes op naar 9 mm,plaats de bout met de kop van binnen naar buiten met een revet of 2 (afhankelijk van de kromming van het deksel)let op de benodigde speling.
Plaats aan de buitenkant een revet over de bout,doe wat locktide aan de bout en monteer de moer,stevig.

Het idee is iets in de zin van de olie aftap plug alleen dan m.b.v. een moer als "draad" en van binnen naar buiten.
Heb je veel speling van draaiende delen hebt dan kun je eventueel ook de bout van buiten naar binnen plaatsen(netter).bout eventueel,verder,afkorten

Je hebt bij deze methode weinig te verliezen of het gat nu 8 of 9 mm is maakt niet veel uit,mocht dit niet werken.

Tip,deze bout kun je ook wat in het materiaal laten "zinken"(kop loopt taps toe),uiteraard korter kopen of zelf inkorten.(met deze bout kun je,bij weinig speling,beter een revet van 10 mm gebruiken.

full

suc6 :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan