Gaatje in uitlaatcollector, welke oplossing?

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Het viel me onlangs op dat ik een klein gaatje heb in mijn uitlaatcollector. Het gaat om een Yamaha FZS 600 uit 2003.
Wat zijn mijn opties om dit te repareren?
Lassen? Vervangen kost 175 euro ex montage. Of zijn goedjes als gumgum, kneedbaar staal of uitlaat cement hier mogelijk ook een oplossing voor?
 

Bijlagen

  • 07D7A294-9260-4D40-9228-2557AB467671.jpeg
    07D7A294-9260-4D40-9228-2557AB467671.jpeg
    770,8 KB · Weergaven: 27
Makkelijkste is om de uitlaat te verwijderen, ook alle 'rondom-roest' te verwijderen en er een plaatje op te lassen.
Dat ga je toch niet zien, want zit aan de onderkant. Mss kan een goede lasser (dat ben ik dus niet) het zelfs al wel doen aan de motor.
 
Nergens zeg ik dat dit de beste oplossing is.
Ik omschrijf de afweging die ik maak, ik heb liever nu een tijdelijke fix en dat ik even geen lek uitlaat geluid heb en dan rustig op zoek kan gaan naar een garage die gaat lassen want dat is hopelijk de fix voor lange termijn. En in de tussentijd doe ik zelf wat ervaring op met een product waar de meningen online sterk over verdeeld zijn. Mag toch?
Ik vind het wel leuk om zoiets te testen en ik zie het probleem ook niet echt, als het 2 weken houdt is het een succes want dat vind ik al best lang voor zo’n goedkope makkelijke oplossing en blijft het echt maar 1 dag zitten dan ben ik iemand die uit ervaring er bij een volgend topic er iets over kan zeggen.

Maakt zo'n mini gaatje dan zo'n verschil?
Bij mijn CB kon ik op een bepaald moment op 3 plaatsen van de collector ene bic-balpen naar binnen duwen...
Dat verschil was echt niet te horen...
 
Wikipedia zegt tussen de 400 en 900 graden, onderkant van die schaal zou ik niet toepassen op een collector. :X
Maar het wordt sowieso lastig om het ondersteboven op de collector te krijgen.
nee hoor..klein plaatje nemen, die met een passend voorwerp tegen de collector duwen tussen de motor en de grond, goed warm stoken, en je vloeit het soldeer er zo tussen, uitlaat wordt daar ongeveer 300 graden
 
Zilver smelt bij 965 graden heb ik opgezocht
Puur zilver ja, maar zilversoldeer is een legering waarvan het smeltpunt varieert afhankelijk van de samenstelling.

Nu is de collector inmiddels voorzien van een dikke laag gun gum, maar wat als het toch niet goed werkt en je besluit om het alsnog te laten lassen? Volgens mij heb je nu een nieuw probleem gecreëerd...
 
okay dan even rechtzetten..
Solderen is alles wat smelt onder de 450 graden.
Hardsolderen alles daar boven..
Ik ben uit het tijdperk van "argon Arc" , zilver solderen , Bar en atmosfeer, etc...

Hardsoldeer kun je in allerlei samenstellingen krijgen, sommige vloeien heel mooi en makkelijk, andere moeilijker, koper fosfor is gebruikelijk en smelt bij 720 graden, en eigenlijk had ik dus hardsolderen ipv zilversolderen moeten zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan